Juvelkuppen

Lapidus, Jens

Jonathan har alltid gillat att hänga på sitt rum och meka med sina uppfinningar. Tills han lär känna Zasha och de bildar Dillstaligan ? enligt vissa ett tjuvgäng i det godas tjänst. Snart får de en tredje medlem ? Bollan, som kan kasta längre och högre än någon annan!När Zasha blir lurad på pengar och bortskämde Rick skryter extra mycket om alla sina prylar, är det dags för Dillstaligan att planera sin nästa kupp.Dillstaligan ? fartfylld och rolig läsning för lågstadieåldern av spänningsmästaren Jens Lapidus.

Jag tycker att det var en jätte bra bok men lite tråkig också.

Någon har sålt falska diamanter och lurat många att köpa av dem.
Då har Jonathan, Zasha och Bollan (tillsammans Dillstaligan) ett nytt fall att lösa, vem sålde egentligen de falska diamanterna?

Jag ger boken 3/5 stjärnor

Jätte rolig

4, Vireda Skola

2021-10-12

Nån säljer falska diamanter i Dillsta.

Gustav 9 år:
Nu har vi även läst Juvelkuppen som är andra delen i Dillstaligan.
Den är också lättläst och jag läste högt för mamma och Philip.

I denna bok får Dillstaligan en medlem till, Bollan. Bollan kan kasta väldigt långt. Zasha blir lurad på pengar och en kille som heter Rick skryter väldigt mycket om alla saker han har. Det gör att Dillstaligan gör sin första kupp. Jag tycker inte alltid att det är fel att stjäla. Om man har ett barn som är hungrigt och inga pengar så måste man hitta mat på något sätt. Kanske måste man då stjäla. Jag tycker inte att det är fel fast jag vet att det är fel. Vad tycker ni? Barnen i boken hjälper folk. Bilderna är fina.

Philip 7 år:
Jag tyckte Dillstaligan-böckerna är bra. Det är fina bilder i boken och den går snabbt att läsa.
Barnen i boken verkar kul. Jonathan är duktig på att uppfinna. Zasha är lite tokig. Bollan kastar långt. De är en liga och de gör snälla saker. Ni måste läsa den.

AC (mamma):
Dillstaligan-böckerna är trevliga och lättlästa. Hittills är det två böcker som är utgivna. Detta är andra boken och det finns mycket att diskutera kring denna bok när det kommer till etik och moral så skulle säga att den passar mycket bra i ett klassrum. Illustrationerna är trevliga.