Justine

Mårtensson, Bodil

| 2010

Justine tryckte blixtsnabbt upp mannen mot väggen ochkopplade ett våldsamt, dödligt grepp under hans käkben. Fingrarna klämde skoningslöst åt vid stora halspulsådern. Skräckslagen flämtade han efter luft.Justine Jansen höll uppenbarligen på att förlora självkontrollen. Hon måste bort. Vidare till ett viktigt möte i HelsingborgRaschan Makarian styrs av ett iskallt hämndbegär mot alla som någonsin förnedrat honom. Mannen som hållit honom fången som sexslav, hade inte ens när Raschan dragit åt strypsnaran, känt igen honom. Men mordet var bara ett genrep den verkliga vedergällningen skulle ge eko världen över.Nu väntade han bara på kvinnan vars speciella talanger han saknade och hon skulle komma mycket snart. Men är han den ende som väntar?Blixtsnabbt vänds Sundets inrutade tidtabeller till ett politiskt explosivt gisslandrama. Ska man lyckas förhindra ett veritabelt blodbad?Denna elfte roman...

Nää denna bok får allt ligga för jag gillade den inte alls.
Jag har läst ungefär över halva boken nu och nu ger jag upp den.helt =(

Rasmusmatte .

2011-08-23

Jag gillar normalt Bodil Mårtensson men denna bok var en stor besvikelse. Orkade inte ens igenom den.

Pia Stendahl

2011-02-07

I Justine har Joakim Hill mer av en bi-roll. Istället får vi i boken i huvudsak följa ”superpolisen” Justine. Vi får också följa terroristerna Leo, Rachan och Scherez.

Jag tycker att Asperger-temat är intressant även om jag inte vet hur väl beskrivningarna av Asperger stämmer med verkligheten. Jag är helt okunnig i ämnet.

Justine – Sachans hämd har den bästa intrigen hittills av de Bodil Mårtensson-böcker jag läst hittills. Men det säger kanske inte så mycket eftersom de tidigare böckerna inte fått så bra betyg av mig. Denna bok är mycket mer spännande och tempot är lite högre än de andra böckerna. Jag skulle gärna ha sett att författaren bundit samman starten på boken med resten på ett mer övertygande och förklarande sätt.

Det är spännande med terrordrama på svensk mark, eller rättare sagt vatten, vilket inte känns allt för vanligt i litteraturen. Men vi kanske får se det mer framöver. Jag gillar att handlingen utspelar sig på en färja. En miljö som är väldigt begränsad och överskådlig. Boken är på så sätt en utmärkt grund för en spännande film.

Jag tycker att Bodils språk är tråkigt och tort och hon kryddar texten med lite väl många superlativ enligt min mening.

www.bokbrus.se finns fler ljudboksrecensioner.
/Pia