Just nu är jag här

Ståhl, Isabelle

| 2017

"En generationsroman om pulsslagen i en hjärtlös tid, som kommer att åldras med behag." Dagens Nyheter "Rysande bra samtidsspegel" Aftonbladet "Vilken stjärnsmäll! [.] Just nu är jag här är kort sagt en bok som vågar vara filosofisk, humoristisk, varm och kall - allt på samma gång." Arbetarbladet "En svindlande säker romandebut" Göteborgs-Posten "så sinnligt, känsligt, lätt och tonsäkert." Norrländska Socialdemokraten "En rörande och träffsäker skildring av den moderna mjältsjuka som är konsekvensen av att vi delvis tappat kontakten med de platser där vi rör oss och de människor vi möter" Expressen "Vi fick Pär Rådströms Ärans portar, Ulf Lundells Jack och Per Hagmans Cigarett. Lägg till Isabelle Ståhls Just nu är jag här." Svenska Dagbladet Elise läser på universitetet och dejtar på Tinder. Hon har GPS:en ständigt påslagen och utbyter erfarenheter av antidepressiva...

Maria Nilsson

2024-01-06

Stark berättelse.

Hanna Melin

2023-03-22

Trovärdiga råa miljöbeskrivningar i ett helt orelaterbart liv så långt från mitt men ändå så nära, så nära med tankarna. En bättre roman än vad jag först trodde. Dock hade författaren eller redaktören behövt göra en äpple-f på alla ”domnar bort” och radera samtliga utom en.

Viktor

2018-12-29

Bok som talar till 2000-talsmänniskan

Therese

2017-11-19

Innehållet och språket griper aldrig riktigt tag.

Therese

2017-11-19

Innehållet och språket griper aldrig riktigt tag.

John C

2017-09-09

Elise som närmar sig 30 berättar om sitt liv. Ett liv bestående av ströjobb, studier, Tinderdejter, krogbesök och en hel del psykofarmaka. Hon träffar Victor som hon blir tillsammans med och flyttar ihop med och tror att hon ska bli lyckligare. Dessvärre visar det sig att den tomhet hon tidigare känt fortsätter sig göra sig påmind.
Språket är bra, samtidsmarkörerna är många och att det pratas om detta som en generationsroman förstår jag absolut. Men vill lägga till att det handlar mycket om psykisk ohälsa och svårigheter människor kan ha i sina relationer med andra människor också.
Framför allt: en riktigt bra debut!

Torbjörn Nilsson

2017-07-14

Åh, vilken obehaglig och bra bok detta är! Riktig bladvändare dessutom.