Just nu

Olsson, Lotta

Nu föds en musNu dör ett knottNu rivs ett husNu byggs ett slott Varje uppslag i Just nu berättar en berättelse. En berättelse om hur livet pågår överallt, i det stora och i det lilla. Man skulle kunna kalla det en novellsamling i bilderboksformat på temat: Allt händer på en och samma gång!Just nu är den tredje boken i det unika samarbetet mellan poeten Lotta Olsson och bilderboksmästaren Olof Landström som tidigare innefattat Mitt bland stjärnor och När vi blundar. Sagt om tidigare böcker:"En svindlande läsupplevelse!" Aftonbladet"Bilderbokspoesi på hög nivå." Dagens Nyheter

Nu har Lotta Olsson och Olof Landström släppt tredje boken i detta samarbetet.
De som har läst ”När vi blundar” och ”Mitt bland stjärnorna” kommer känna igen sig även i ”Just nu”.
Med konkret poesi på rim får barnen inte bara uppleva en härlig litterär upplevelse utan formatet på hela bilderboken blir väldigt underhållande för barnen.
När jag läser för min sexåring tycker hon det är jätteroligt att leta efter händelserna som poesin berör i Landströms fantastiskt kreativa bilder.

I ”Just nu” skildras händelser som händer i just detta nu runt om i vår värld genom text och bild i fint samspel. Vi får se små varelser serveras gröt i knäckta nötskal, knoppar som brister och ett barn som matar en åldring med sked.

Det finns en hel del lite kluriga ord och meningar i ”Just nu”. T.ex ”nu reds en sås” och ”Nu bryts en våg”. Men det kan tas upp och funderas kring i efterföljande litteratursamtal med barnen. Min känsla är att jag inte tycker man ska avbryta i boken för att diskutera betydelsen i enskilda meningar. Då förstörs läsupplevelsen och man kan istället gå tillbaka efteråt och klura tillsammans med barn. Hur kan en våg BRYTAS?! Vad betyder det?
T.ex på mitt jobb där alla barn på avdelningen utom ett har annat modersmål än svenska så är det en hel del bitar i boken som blir extra kluriga.
Men ”Just nu” håller för många omläsningar så egentligen är det inget som hindrar, det bara öppnar för än mer samtal.

Jag läser just nu en hel del forskning om högläsning i förskola i samband med min c-uppsats. Något som ofta skrivs fram är innebörden att tillgängliggöra olika sorters texter för barn. Poesi är något som ofta är eftersatt i förskolans verksamhet. Så min uppmaning till såväl pedagoger som föräldrar: våga testa! Det finns många fina poesiböcker utformade att användas med barn att prova på. Jag minns själv hur min egen mamma läste poesi för mig när jag var ett barn - det är några av mina absolut starkaste och käraste högläsningsminnen från barndomen.

Ett tips till er som lånar mycket bilderböcker på biblioteket är att ni reserverar en bunt böcker som Olof Landström har illustrerat. Det är verkligen en bilderboksskatt och många icke-barnboksnördar har missat att verkligen utforska denna fantastiska illustratörs verk.

”Just nu” är härlig bilderbokspoesi som många barn borde få möjlighet att upptäcka!