Just Kids

Smith, Patti

| 2010

Polarpriset 2011 till Patti Smith! Polarprismotivering: »Polar Music Prize 2011 tilldelas den amerikanska poeten och musikern Patti Smith. Genom att viga sitt liv åt konst i alla dess former har Patti Smith visat hur mycket rock?n?roll det finns i poesi och hur mycket poesi det finns i rock?n?roll. Patti Smith är en Rimbaud med Marshall-förstärkare. Hon har förändrat hur en generation ser ut, tänker och drömmer. Den unika konstnärssjälen Patti Smith visar att people have the power.« Extra MP3-CD medföljer! "Det var sommaren då Coltrane dog. Sommaren då Jimi Hendrix satte eld på sin gitarr och Kina sprängde en vätebomb. Det var uppror i Newark och protestmarscher mot Vietnamkriget. Världen stod på tröskeln till en ny tid. Det var kärlekens sommar. Det var sommaren som förändrade mitt liv. Det var sommaren då jag mötte Robert". Den heta sommaren 1967 lämnar Patti Smith...

Beyaz

2020-08-21

Patti Smith kan skriva! Inga tveksamheter där inte.

Sofia Vikström

2018-01-24

Patti skriver helt underbart, och första delen av boken är bara en underbar saga att kastas rakt in i. Har burit hennes berättelse med mig inombords under lång tid nu! Men mot slutet glider hon tyvärr iväg mot namedropping och tappar det gripande berättandet. Att resten av berättelsen är så stark gör ändå detta till en must-read!

Izabela Horn

2017-07-20

En vacker självbiografi av Patti Smith , en hyllning till konsten och en historia om en kärlek och vänskap mellan Patti Smith och konstnären Robert Mapplethorpe. Petti ger även genom att skriva denna bok liv åt alla okända konstnärer som hon har träffat i sin ungdom, trasiga individer , svarta änglar. En känsofylld bok full av vördnad och kärlek

Katarina Sjöö

2017-02-06

Bland det vackraste jag läst.

Emelie Astrid

2017-01-03

Fint porträtt från en svunnen tid i New York.

Sanna Carlborg

2016-11-28

En fyra av det något svagare slaget. Stundvis gripande och inspirerande, stundvis mer trölig och namedroppande. Summan av kardemummman är ändå att jag blir mycket fascinerad av Smith och hennes själsfrände.

Jag började läsa den här boken med illusionen att det rörde sig om en biografi. Det var inte förrän i efterordet som jag förstod att det inte alls varit Pattis intention, att hon istället velat skriva en bok om hennes och Robert Mapplethorpes liv tillsammans. Innan jag läste det ville jag nämligen sörja över att hon ägnade en så stor del av boken till att skriva om honom. Ofta kändes det mer som en biografi över honom, hans prestationer och hans liv, än om henne själv. Först i slutet förstod jag att det också var tanken. Jag hade nog gärna velat veta det tidigare, då det lite störde mig att han tilläts ta så stor plats när jag egentligen var mer intresserad av att veta mer om vem Patti Smith är och hur hon blivit den stora ikon hon är idag. Jag förstår ju nu varför: boken var inte tänkt att te sig på det sätt jag förväntade mig. Istället handlar det om en kärleksförklaring. En memoar. Och ur det perspektivet är den otroligt vacker. Tyvärr tycker jag den tappar lite i och med alla namn, alla personer som kommer och går utan att tillföra något särskilt för oss som läser och inte var en del av den rörelsen under sena 60- och tidiga 70-talet. Vissa delar hade kanske kunnat strykas helt, gärna med förmån för fler bilder och fler dikter! Men i det stora hela var det en väldigt rörande skildring av två unga människors otroligt starka band till varandra.

Nettan Holmér

2016-01-25

Jag lyssnade på denna bok, Marika lagerkrans som uppläsare. Min första ljudbok och jag upplevde alla namn, gator och avenyer på engelska som enormt störande och det störde flytet då uppläsarens engelska var överartikulerad och släpig. Jag trodde att det skulle handla mer om Patti Smith men boken är en hyllning till hennes vän Robert och hans konst.

Malin H

2015-08-22

Inblickar i vänskap, konstnärskap, en era. Trodde att det var pattis blivande som artist som intresserade mig mest, men det är ju hennes och Roberts relation som kommer stanna kvar. Den berörde mig mycket.

Lars Willfors

2014-05-14

En oväntad pageturner. Det är svårt att säga vad som gör det så svårt att sluta läsa. Patti Smiths poetiska kombination av självbiografi och ödesmättad tragedi utspelar sig på EXAKT rätt tid och plats, och hade jag bara haft bättre koll på det klientel som flimrar förbi i den påtända New York-natten hade detta sannolikt varit en femma för mig.

Hanna Wilhelmi

2013-12-01

Ett måste för ett Smithfan!

jon jon

2013-11-27

Lost in a torrent of reference,
a feverish search for identity

Sinatra-style jacket-over-shoulder, lucid culture views
Dylan, Rimbaud, Beatnik cicerons i choose

Artists to give my art credibility
Symbols to give my life meaning

Disapproved artists who just mirrored the world,
still created no art unfurled

Dressing like 30's moviestars, mingling with the stars
Screaming out three-riff-poetry in piss-stinking bars

Wanted to let you know,
i was there.

Irene Malmeling

2013-10-09

Första kapitlen var helt underbara men sedan... Detta tjat om denne Robert, denna vankelmodighet, alla dessa namn på amerikanska 70-talskändisar... Sorry, men det blir ointressant till slut. Trots Marika Lagerkrantz behagliga läsröst spolade jag fram större delen av de sista skivorna.

Saskia Rubensson

2013-04-04

Vackert och ärligt från Patti Smith. Irriterade mig från början på en hel del: fattigdomen var romantiserad, Robert Mapplethorpe verkade barnslig och språket underligt. Men ju mer jag läste desto mer förtrollad blev jag - Patti berättar ärligt om livet som ung på 60-talet i New York. Det är vackert, poetiskt, bitvis sorligt och mörkt men samtidigt hoppfullt och ljust. Fantastiskt.

Eleni Stavropoulou

2013-02-09

Man blir avundsjuk på kärleken och vänskapen samt den tid de levde i och människorna de hann uppleva. Mycket fin bok!

Hannes Skarin

2013-01-13

Prestigelös, vacker, fin.

Jenny Gustavsson

2012-11-15

Inspirerande!

Per Ahlin

2012-09-23

Patti Smith berättar om sin uppväxt från att vara barn till och med partnern Robert Mapplethorps död 1989. Jag använder ordat partner, även om hon gifte si på 80-talet med gitarristen Fred Sonic Smith. Hennes kärlek till Mapplethorp tog aldrig slut, även om de var ihop under en begränsad tid. Man kan nog beskriva det som en kärleksroman lika mycket som självbiografi.

Patti Smith har ett lugnt och beskrivande språk, och hon verkar genom språket hålla ett emotionellt avstånd till de omständigheter som hon och Mapplethorp levde under New Yorktiden. De försörjde sig på tillfälliga jobb, och verkade under vissa perioder inte ha tillträckligt med mat för dan. Ett intensivt konstnärligt skapande pågår hela tiden. De söker sig fram mot nya uttryck.

Avslutningen är sorglig, Mapplethorp får AIDS, och dör 1989, där berättelsen också slutar.

Eva Töllner

2012-09-07

En av mina favoriter, men jag föredrar att läsa den med ögonen. Vi ska diskutera boken i min läsecirkel och jag är mycket spänd på att höra vad de andra tycker om den.

Linda E

2012-07-31

Den var bra och intressant, men inte SÅ intressant som många verkar tycka.

Petra Hansson

2012-07-16

Nu är ju jag väldigt förtjust i Patti Smith. Coolare kvinna är svårt att hitta. Det fanns en nerv i boken som både gjorde mig upprymd och orolig. Gillade språket och att få ta del av konstnärslivet under 70-talet.

Anita Thörne

2012-07-10

Underbart språk, känslan för tidsepoken En mycket stark fyra!

Alekzandra K.

2012-05-23

Patti Smith skriver sin bok med ett fantastisk vackert språk och ton. Hennes historia, samt Roberts, är fruktansvärt fängslande och hela tiden intressant och spännande. Ibland känns det overkligt, alla de människor hon träffat och det hon fått uppleva. Patti är en sann poet.

Veronika S

2012-05-19

Fantastiskt bra bok som jag fastnade för direkt! Språket är underbart och handlingen likaså, kan nästan säga att jag blev smått förälskad i Patti Smith.

Hanna Marie Carola

2012-02-22

Inte så briljant som folk säger, men mysig flykt till en annan verklighet.

Ruth Lezz

2012-01-29

Fascinerande kvinna helt oförställd och med ett vackert språk. Hennes musik blev bättre i mina öron efter läsningen.

Tobias Wahlberg

2012-01-06

Namedropping. Fascinerande att ha varit där och då och ändå skriva så ointressant. Polarpriset borde för övrigt ha gått till producenten av "Horses" i stället...

Pernilla Lindholm

2012-01-04

Litterärt är detta ett litet mästerverk. Språket är otroligt poetiskt och vackert, men som så många andra påpekar här på boktipset så saknar jag ett djup. Jag fann att jag hela tiden svävade iväg och tänkte på annat, och boken kändes av och till lite långtråkig.

harriet karlsson

2011-12-04

Jennifer Medin

2011-10-13

Om det inte vore för att jag avgudar Patti Smith, så hade boken kanske bara fått en trea. Blev aldrig riktigt berörd och som en rescencent skrev -det känns mer som en redogörelse än en berättelse. Sista delen av boken upplevde jag tonen nästan förmåten, vilket kändes oattraktivt och otypiskt Patti. Tror dock att det kan ha med översättningen att göra. Jämförde vissa partier med den engelska versionen och bitvis förändras innebörden avsevärt. Trist! Får ändå en hedersplats i hyllan.

Fångade inte mitt intresse alls!

Gunilla Jönsson

2011-08-25

En fin berättelse om kärlek och vänskap.

Alex Selldin

2011-08-23

Intressant och viktig del av rock historien. avskalat språk. Dock mer redogörelse än berättelse.

Sara Eriksson

2011-06-19

Det här är en typisk poetisk bok som jag inte riktigt förstår, jag vill ju alltid att böcker ska leda fram någonting. Dock har hon levt ett intressant liv, men jag tror att personer som levde i den tiden, som känner igen de politiska svängningar och den inställning man hade då, känner igen sig mer och kan kanske uppskatta den mer... men intressant!

Intressant, gripande och fängslande.
Många namn att hålla reda på men de flesta känner jag igen sen tidigare.
Blir lite irriterad på Marika Lagercrantz uttal av namn och gator men annars en bra inläsning.

Anders Bergqvist

2011-05-01

Det här är en bok som handlar mer om partnern och fotografen Robert Mapplethorpe än Patti Smith själv. Skildringen av New York och speciellt Chelsea hotel på 70-talet är inressant. Hennes inställning till droger är däremot tveksam. Hon påstår att hon inte brukat några "tyngre" droger, vilket Robert Mapplethorpe gjorde i övermått, samtidigt som hon under sin senare tid med Mapplethorpe började använda hash för att skriva "bättre" dikt. En drogromantik som hon aldrig riktigt tar avstånd från, som solkar ner boken och drar ner betyget ordentligt.

Kenneth Olausson

2011-04-28

Börjar bra. Slutar sämre. En besvikelse.

Gun Petersson

2011-03-28

Fascinerande läsning om bohemernas New York på 60- o 70-talet. Prosan är rättfram o saklig. Patti Smith som alltid varit min idol känns här mycket närvarande.

Ulla Englund

2011-03-26

Inte så intressant biografi men...Patti Smih var inte känd för mig under 60-70-talet och det var inte heller Robert Mapplethorpe som är navet i boken.
Först de senaste 10-15 åren har jag hört om talas om henne. Och först idag har jag lyssnat på henne. Riktigt bra, jag hade inte väntat mig att det skulle vara så här melodiskt.

Anna Dybeck

2011-03-08

Jag hade höga förväntningar på den här boken, som jag läst och hört mycket om! Kämpade mig fram till CD 5 (av 9) då jag slutade. Den var helt enkelt lite ointressant. Nya namn - säkert kända, vad vet jag - nämdes hela tiden men tyvärr kände jag inte till dem och tappade helt enkelt intresset för att lära känna dem. Inget för mig!

Ingrid Selnes

2011-02-25

Patti Smith's musik är jag inte så berörd av, men jag tyckte mycket om hennes bok. En mångsidig konstnär som ständigt bildar sig och provar nya vägar. Kärleks- och vänskapsförhållandet till Robert Mapplethorpe är både spännande och skrämmande, jag tycker hon offrar mycket själv för att bejaka hans bisarra konstnärliga och sexuella utveckling. Sträckläste iaf med stort intresse.

Thomas Rosswall

2011-01-19

Fantastisk bok av Patti Smith om hennes liv med Richard Maplethorp. Skälet till att jag inte ger 5 är att jag nog är lite för gammal och inte har några kopplinagr till de flesta personerna i Patti Smiths självbiografi. Det är inte boken det är fel på.

Annelie S

2011-01-15

Långtråkig. Kanske hade jag för höga förväntningar? Början var ok, men sedan tycker jag det blev för mycket olika namn som nämdes, som inte hade någon betydelse för handlingen. Kanske dessa personer var/är kända, men många av dem har jag aldrig hört talas om. Tyckte boken var rätt så opersonlig. Hur känns det att vara tillsammans med en man som samtidigt prostituerar sig? Det vet Patti, men det är inget hon delar med sig av. Till en viss del spännande att läsa skildringarna från NY`s konstnärsvärld på 70talet och jag gillar fotografierna i boken. Trots att boken är en hyllning till Robert Mapplethorpe, vet jag inte vem han var. Blev han berömd under sin livstid ? Jag tycker inte att det framgår. Andra halvan av boken skummade jag igenom med en gäspning.

D

Daniel G

2011-01-09

Inte alls dåligt, men efter sträckläsning så kvarstår känslan av att ha läst detta förr i ett otal olika tappningar.

Merete Madsen

2010-10-18

En nästan overklig bok, en värld som alltid har funnits som ett begrepp och en referens levandegörs på ett fantastiskt sätt, beskriver hur konstnärskap utvecklas.

Gillade skildringen av deras målinriktade
konstnärsdrömmar. Gillade Pattis opretensiösa framhållning och att hon
hyllade vännen och kärleken Robert Mapplethorp. Dock för många uppräknade kända personer som man bara noterade. Saknade bilder av deras
konstverk. Vet fortfarande inte vem Robert Mapplethorp är.

Hanna Källqvist

2010-08-30

Underbar, underbar, underbar.

Märit Estrada

2010-08-10

En fängslande berättelse om en tid och om två kreativa människor som jag tidigare inte visste något ingående om. En bok jag alltid kommer att minnas. Det är svårt att vara kreativ och samtidigt stå stadigt på jorden.

Janita sundblad

2010-07-31

Jag blev så fylld av värme av denna bok , trots att det rabblades mycket namn, men vilken kärleksförklaring till sin älskare, bästa vän och själsfrände.
Och livet i Ny under 60-70 talets kulturliv med musiker och poeter och konstnärer. .

Maria Larsson

2010-06-13

Vänskapen mellan en rockpoet och en excentrisk fotograf.
Patti Smiths självbiografiska "Just kids" berättar historien om hennes vänskap med Robert Mapplethorpe - från mötet till hans död.
Vi följer paret i fattigdom och hunger, kampen för överlevnad, konstnärsdrömmarna och vägen till vuxenlivet.

Det är en självbiografi med stor integritet. Med undantag för det öppenhjärtliga berättelsen om hur Patti som tonåring adopterade bort ett barn, så känns det bara som om hon skrapar lite lätt på ytan i minnenas arkiv. Jag blir aldrig riktigt berörd, får aldrig någon egentlig uppfattning om hur någon av dem var som personer eller kommer dem nära inpå livet.
Och det kanske just är det som är meningen: vad är en mytomspunnen rockpoet utan sin integritet?

Konstnärsscenen på Manhattan på 70-talet är bokens verkliga huvudperson. Man får en god uppfattning om hur tidseran var med Andy Warhol i spetsen som konstens hövding.

Patti Smith kan sätta ord på papper, få texten att flyta och ge språket en angenäm rytm. Men jag saknar ett djup.

Det är dock en bok som måste läsas. Det är trots allt historia.