Just after sunset

King, Stephen

| 2008

What would you do if your everyday world were turned upside down in an instant? Here are twelve riveting stories about relationships with unexpected twists. Be very careful what you wish for. Read about the acts of kindness from strangers: 'workmen' who intervene in the obsessive exercise regime of a middle aged artist in Stationary Bike; the unexpected visitor, a blind girl, whose kiss saves a dying man; a mute hitchhiker who helps a driver get over his wife's affair. There are tales of obsession and fights for power: The Gingerbread Girl runs and runs to ease her pain; two neighbours contesting for a piece of land get into A Very Tight Place and a man who witnesses an act of domestic violence in a Rest Stop needs to step into his identity as a crime writer if he's to intervene. Then there are the unexpected outside events which turn people's worlds upside down or the right way up: a...

Hanna Johansson

2016-09-11

Snyggt komponerade noveller. Många av dem kommer jag att bära med mig länge.

Erica S

2014-05-01

Detta var ingen höjdare bok

Nicklas Björk

2013-06-02

Jag uppskattar Kings små novellsamlingar, men ? Strax efter solnedgången? tillhör tyvärr hans svagaste samlingar. En majoritet av hans berättelser blir aldrig särskilt intressanta. De få som är bra är dock förbannat bra. Godkänd.

Josefine Ejebjörk

2012-07-11

Stephen King levererar för det mesta, även i denna novellsamlingen. Novellerna om det mer övernaturliga intresserar mig inte så mycket, men de övriga var riktigt bra. Min favorit är nog The Gingerbread Girl.

2012-05-26

Jag är inte så mycket för noveller. Tror jag. De enda novellsamlingar jag läst är faktiskt Stephen Kings olika verk. Och eftersom King är King så är kvaliteten väldigt spretande, så ock i denna samling. En del är lysande, en del är... inte så bra och allt däremellan. Den här har jag läst en novell i lite då och då. Läs resten på http://bokslut.blogspot.se/2012/05/strax-efter-solnedgangen-av-stephen.html

Karin Söder

2011-08-08

Noveller av King - kan det bli mycket bättre? Nä, jag tycker om hans noveller - vissa vill man bara ha mer av! Vilken fantasi den mannen har!

Lena Floser

2011-05-29

Inte King när han är som bäst.

Eyez Only

2010-10-18

King är inte "king" när det gäller noveller... Tre stycken är mycket bra och det är nr 2, 8 och den sista. Det är tack vare dessa tre som betyget orkar upp i tre stjärnor. Det hade varit bättre om King satsat på de här tre, förlängt dem och förfinat dem ytterligare och sen gett ut dem i en samlingsbok istället. För de andra novellerna här är bara utfyllnad, inte det minsta spännande och vissa rent pinsamma, som tex den som utspelar sig på rastplatsen.

Ola Janåker

2010-06-30

Novellsamling. En och annan bra historia men flera känns mer som utkast till romaner...

2010-05-27

Min absoluta favoritförfattare genom tiderna är och har alltid varit Stephen King. Ända sen jag läste hans första bok "Carrie" när jag var i femtonårsåldern så har jag alltid älskat hans böcker. Och under dom här trettiofem åren så har jag köpt och läst nästan sextio böcker av honom.

Jag tycker om precis allt han har skrivit. Båda hans rena skräckböcker, men lika mycket också dom böcker som inte är skräck.

Dom böcker som jag tycker minst om, det är hans novellsamlingar. Men det beror inte på honom, utan att jag aldrig har gillat noveller speciellt mycket överhuvudtaget. Jag tycker liksom att dom är lite för korta.

Den här novellsamlingen "Strax efter solnedgången" innehöll tretton noveller. Allt från väldigt korta till några rätt så långa.

Och för att vara noveller, så var dom faktiskt väldigt bra. Det var väldigt olika noveller, från skräck till "vanliga" noveller.

Så jag kan helt klart rekommendera boken. Fast ännu hellre än riktigt tjock roman av Stephen King! ;-)

(Läs gärna alla mina bokrecensioner i min blogg, "Bims Blogg" - http://bim.blogg.se)

Sarah .

2010-02-27

Nej, jag kan inte säga att detta var min favorit. Enligt min åsik får inte King tillräckligt med utrymme i en novell utan hans riktiga mästerverk är de fantastiska tegelstenarna.

Erik F

2009-11-25

Underbar novellsamling! Rekommenderas starkt!