Jurtjyrkogården

King, Stephen

| 2016

Det är vägen. Den tar kål på en hel del djur.Mest hundar och katter, men det är inte allt.Läkaren Louis Creed flyttar med sin familj till den lilla staden Ludlow i Maine. Det nya huset är fantastiskt; naturen är underbar och grannarna vänliga. Men i utkanten av idyllen lurar farorna. Det är något mystiskt med den gamla djurkyrkogården där traktens barn begraver sina husdjur. Bortom den ligger också en annan begravningsplats ? på marker där uråldriga förbannelser slumrar.När familjens katt återuppstår efter att ha blivit överkörd förstår Louis att mäktiga krafter satts i rörelse. Till det yttre är katten densamma, men något är ändå kusligt annorlunda. En stor tragedi inträffar, och familjen får ångra att de kallat på de döda.Jurtjyrkogården, som kom ut 1983, hör till Stephen Kings mest lästa böcker. Den låter skräcken sippra in i vardagen, och tänjer skiljelinjen mellan...

O

Odd

2024-04-16

En av hans absolut bästa.

Miguel Andersson

2022-07-01

Nu var jag väldigt ung när jag läste den här första gången, men minns att jag inte sov bra på flera veckor. Det är obehagligt och brutalt, sorgligt och minst sagt väldigt otäckt. Det är King när han är som bäst, helt enkelt! 4/5. Miguel

Anita Karlsson

2021-09-16

Lite äcklig och olustig.

Anette Holgersson

2020-11-02

Jag tycker att boken var bra och den var lite läskig. Jag tycker att den gick bra att lyssna på. Han som läste upp boken heter Harald Leander. Jag tycker att han är en bra uppläsare. Jag gillade denna.

Joakim Karlsson

2020-02-21

Krypande och rätt äcklig spänning. King visar prov på sin goda förmåga att förmedla känslor och skapa karaktärer man verkligen känner med. Slutet känns lite hastigt, i övrigt klockren!

W

William Rietz

2019-09-16

Vill minnas att jag läste den här boken en kväll under mörker med piskande regn utanför. Vart inte många timmars sömn den natten.

Kamali 

2019-06-04

Typisk Stephen King roman, det vill säga: stundtals lysande och riktigt skrämmande men stundtals även långtråkig. Kan t.ex. tycka att halva boken är ett enda låååååångt intro innan det börjar hända något. Och sen är väl slutet lite väl... förutsägbart? Men helt ok för den som vill läsa något som inte kräver någon tankeverksamhet.

Paul Karlsson

2019-01-09

En ny filmatisering av Stephen Kings klassiska skräckroman "Pet Sematary" ifrån början 80-talet nalkas. Om en sådan behövs eftersom den första filmatiseringen var så bra är något jag ville ta reda på genom att läsa om romanen och samtidigt friska upp minnet lite. Det har jag under en period nu gjort och ska med denna bokrecension redogöra den saken. Men först lite om bokens handling.

Läkaren Louis Creed flyttar med sin familj till den lilla staden Ludlow i Maine. Det nya huset är fantastiskt; naturen är underbar och grannarna vänliga. Men i utkanten av idyllen lurar farorna. Det är något mystiskt med den gamla djurkyrkogården där traktens barn begraver sina husdjur. Bortom den ligger också en annan begravningsplats på marker där uråldriga förbannelser slumrar. När familjens katt återuppstår efter att ha blivit överkörd förstår Louis att mäktiga krafter satts i rörelse. Till det yttre är katten densamma, men något är ändå kusligt annorlunda. En stor tragedi inträffar, och familjen får ångra att de kallat på de döda.

"Pet Sematary" är inte en av de kopiöst tjocka och tusensidiga romanerna som Stephen King är känd för. Därmed går handlingen framåt något snabbare än vanligtvis i den här romanen. Stephen King visar i vanlig ordning sin kärlek för karaktärer och de får djupa presentationer där det blir många glimtar tillbaka i deras förflutna. Det finner jag positivt. För ska man kunna bli skrämd i en skräckroman som är det bra om man tycker om karaktärerna, får sympati för dem och bryr sig om hur det går för dem. Men det blir inga för utmålade karaktärsbeskrivningar. King balanserar det bra den här gången sätter fart på storyn ganska snabbt. Det dröjer bara kanske 90 sidor innan familjens katt blir överkörd och begravd på platsen bortom djurkyrkogården. Sedan rullar det på med de skräckelement som för historien framåt och detta varvas med inblickar i karaktärernas vardagsliv.

Man känner igen mycket likheter med den i nuläget enda släppta filmatiseringen och det är faktiskt väldigt lite som skiljer sig ifrån romanen jämfört med den filmatiseringen. Det som är det mest minnesvärda ifrån romanen är hur målande Stephen King beskriver färden till micmacindianernas uråldriga begravningsplats. På ett målande sätt beskrivs miljön och hur den kraft som platsen besitter påverkar människorna som känner till den. Det känns verkligen som att man är där när man läser boken. Det beskrivs mer detaljerat än vad man fick uppleva i filmen om förbannelsen som vilar över begravningsplatsen och att det är en kannibalisk demon med namnet Wendigo som styr över platsen och även besitter de som begravs på platsen. Den historien om demonen är något jag hoppas på att de lyfter fram mer den kommande filmatiseringen av "Pet Sematary".

Det finns absolut inget att klaga på med andra ord. Boken är lite mer utmålad än den första filmatiseringen och det finns en och annan karaktär som får mer utrymme i boken än i filmen. Det genomgående temat i boken är hur vi människor hanterar döden och att döden ibland kan vara att föredra. Samt att de enkla lösningarna på problem inte kanske alltid är de bästa genom flykt. Det är svårt att säga när jag ännu har läst ganska få av Stephen Kings böcker. Men jag tror att den här boken kommer att bli förevigad som en av mina favorit Stephen King romaner. En femma av fem möjliga får boken "Pet Sematary" av mig i betyg.

Torkel Klang

2018-07-09

Fruktansvärt obehaglig.

Therese

2017-06-26

En av de få böcker jag varit tvungen att lägga ifrån mig emellanåt för att pulsen blivit för hög.

elinore järlehag

2016-01-27

Spännande och hårresande på sina håll. Men även och kanske för ofta långsam och tråkig på många håll. Denna gång vinner filmversionen över boken.

Anna Jensen

2016-01-13

En av de bästa böcker jag läst! Wowkänsla rakt igenom.

Nicklas Björk

2015-07-31

Jag älskar Kings zombietolkning! En mörk historia som går att relatera till och en av hans bästa böcker. Jag kan även rekommendera filmversionen.

Börjar inse att mina förutfattade meningar oftast blir en last för de böcker jag läser, och den här gången var det inget undantag. Var väldigt peppad på Jurtjyrkogården efter att verkligen ha älskat Varsel och fått höra från höger och vänster att den här skulle vara ännu obehagligare och ännu bättre. Men... nej. Karaktärerna är i stort sett de samma - en pappa som historien kretsar kring, ett översynskt barn som ingen lyssnar på och en förtryckt morsa. Hela tiden väntar man på att de ska gräva ner det döda barnet så att det läskiga ska börja men när det väl sker är det för sent och blir mest löjligt. Tyvärr lyckas inte King göra det hela trovärdigt och hela berättelsen faller mer eller mindre pladask. Tråkigt nog.

Jag gillar verkligen denna bok =)

Rose-Marie Orward

2011-11-06

MYcket bra och Tom filmen är bra gjord

2011-10-10

Det var ett tag sen jag läste den här boken. Jag tyckte den var riktigt spännande och intressant men hade haft lite för höga förväntningar på historien efter att alla sagt att den var så otäck. Speciellt rädd blev jag inte, men visst var den "creepy".

Emelie Lindberg

2011-09-22

Sträckläste på två dagar som 14-åring. Betygsätter utifrån detta forna jags' omdöme!

Caroline J

2011-07-08

Lite långdragen för min smak. Det spännande och obehagliga började på dem sista 50sidorna.. hade förväntat mig mer. Men han kan skriva, den där King!

Lars Andersson

2011-05-16

Opersonlig, ungefär som ett filmmanus. Orkade inte med dom sista 50-100s. Den svagaste boken av King som jag läst. Svag 2:a.

Jag gillar både boken och filmen skarpt :)

Filmen är bra men boken är sneppet bättre (som det bruka vara)

Jenny Li

2010-08-27

Kings tidiga verk skiljer sig rätt mycket från hans senare - frånbörjan var det mycket mer "skräck" och övernaturligt än numera. Jag föredrar helt klart den nya stilen.

Anna Jonsson

2010-07-29

Underbar i början, fruktansvärt hemsk på slutet.

2010-01-06

Läskig när jag läste den. Läser inte thrillers längre. Det finns så mycket elände i världen ändå.