Jurtjyrkogrden

King, Stephen

| 2016

Det r vgen. Den tar kl p en hel del djur.Mest hundar och katter, men det r inte allt.Lkaren Louis Creed flyttar med sin familj till den lilla staden Ludlow i Maine. Det nya huset r fantastiskt; naturen r underbar och grannarna vnliga. Men i utkanten av idyllen lurar farorna. Det r ngot mystiskt med den gamla djurkyrkogrden dr traktens barn begraver sina husdjur. Bortom den ligger ocks en annan begravningsplats ? p marker dr urldriga frbannelser slumrar.Nr familjens katt teruppstr efter att ha blivit verkrd frstr Louis att mktiga krafter satts i rrelse. Till det yttre r katten densamma, men ngot r nd kusligt annorlunda. En stor tragedi intrffar, och familjen fr ngra att de kallat p de dda.Jurtjyrkogrden, som kom ut 1983, hr till Stephen Kings mest lsta bcker. Den lter skrcken sippra in i vardagen, och tnjer skiljelinjen mellan...

O

Odd

En av hans absolut bsta.

Miguel Andersson

2022-07-01

Nu var jag vldigt ung nr jag lste den hr frsta gngen, men minns att jag inte sov bra p flera veckor. Det r obehagligt och brutalt, sorgligt och minst sagt vldigt otckt. Det r King nr han r som bst, helt enkelt! 4/5. Miguel

Anita Karlsson

2021-09-16

Lite cklig och olustig.

Anette Holgersson

2020-11-02

Jag tycker att boken var bra och den var lite lskig. Jag tycker att den gick bra att lyssna p. Han som lste upp boken heter Harald Leander. Jag tycker att han r en bra upplsare. Jag gillade denna.

Joakim Karlsson

2020-02-21

Krypande och rtt cklig spnning. King visar prov p sin goda frmga att frmedla knslor och skapa karaktrer man verkligen knner med. Slutet knns lite hastigt, i vrigt klockren!

W

William Rietz

2019-09-16

Vill minnas att jag lste den hr boken en kvll under mrker med piskande regn utanfr. Vart inte mnga timmars smn den natten.

Kamali 

2019-06-04

Typisk Stephen King roman, det vill sga: stundtals lysande och riktigt skrmmande men stundtals ven lngtrkig. Kan t.ex. tycka att halva boken r ett enda lngt intro innan det brjar hnda ngot. Och sen r vl slutet lite vl... frutsgbart? Men helt ok fr den som vill lsa ngot som inte krver ngon tankeverksamhet.

Paul Karlsson

2019-01-09

En ny filmatisering av Stephen Kings klassiska skrckroman "Pet Sematary" ifrn brjan 80-talet nalkas. Om en sdan behvs eftersom den frsta filmatiseringen var s bra r ngot jag ville ta reda p genom att lsa om romanen och samtidigt friska upp minnet lite. Det har jag under en period nu gjort och ska med denna bokrecension redogra den saken. Men frst lite om bokens handling.

Lkaren Louis Creed flyttar med sin familj till den lilla staden Ludlow i Maine. Det nya huset r fantastiskt; naturen r underbar och grannarna vnliga. Men i utkanten av idyllen lurar farorna. Det r ngot mystiskt med den gamla djurkyrkogrden dr traktens barn begraver sina husdjur. Bortom den ligger ocks en annan begravningsplats p marker dr urldriga frbannelser slumrar. Nr familjens katt teruppstr efter att ha blivit verkrd frstr Louis att mktiga krafter satts i rrelse. Till det yttre r katten densamma, men ngot r nd kusligt annorlunda. En stor tragedi intrffar, och familjen fr ngra att de kallat p de dda.

"Pet Sematary" r inte en av de kopist tjocka och tusensidiga romanerna som Stephen King r knd fr. Drmed gr handlingen framt ngot snabbare n vanligtvis i den hr romanen. Stephen King visar i vanlig ordning sin krlek fr karaktrer och de fr djupa presentationer dr det blir mnga glimtar tillbaka i deras frflutna. Det finner jag positivt. Fr ska man kunna bli skrmd i en skrckroman som r det bra om man tycker om karaktrerna, fr sympati fr dem och bryr sig om hur det gr fr dem. Men det blir inga fr utmlade karaktrsbeskrivningar. King balanserar det bra den hr gngen stter fart p storyn ganska snabbt. Det drjer bara kanske 90 sidor innan familjens katt blir verkrd och begravd p platsen bortom djurkyrkogrden. Sedan rullar det p med de skrckelement som fr historien framt och detta varvas med inblickar i karaktrernas vardagsliv.

Man knner igen mycket likheter med den i nulget enda slppta filmatiseringen och det r faktiskt vldigt lite som skiljer sig ifrn romanen jmfrt med den filmatiseringen. Det som r det mest minnesvrda ifrn romanen r hur mlande Stephen King beskriver frden till micmacindianernas urldriga begravningsplats. P ett mlande stt beskrivs miljn och hur den kraft som platsen besitter pverkar mnniskorna som knner till den. Det knns verkligen som att man r dr nr man lser boken. Det beskrivs mer detaljerat n vad man fick uppleva i filmen om frbannelsen som vilar ver begravningsplatsen och att det r en kannibalisk demon med namnet Wendigo som styr ver platsen och ven besitter de som begravs p platsen. Den historien om demonen r ngot jag hoppas p att de lyfter fram mer den kommande filmatiseringen av "Pet Sematary".

Det finns absolut inget att klaga p med andra ord. Boken r lite mer utmlad n den frsta filmatiseringen och det finns en och annan karaktr som fr mer utrymme i boken n i filmen. Det genomgende temat i boken r hur vi mnniskor hanterar dden och att dden ibland kan vara att fredra. Samt att de enkla lsningarna p problem inte kanske alltid r de bsta genom flykt. Det r svrt att sga nr jag nnu har lst ganska f av Stephen Kings bcker. Men jag tror att den hr boken kommer att bli frevigad som en av mina favorit Stephen King romaner. En femma av fem mjliga fr boken "Pet Sematary" av mig i betyg.

Torkel Klang

2018-07-09

Fruktansvrt obehaglig.

Therese

2017-06-26

En av de f bcker jag varit tvungen att lgga ifrn mig emellant fr att pulsen blivit fr hg.

elinore jrlehag

2016-01-27

Spnnande och hrresande p sina hll. Men ven och kanske fr ofta lngsam och trkig p mnga hll. Denna gng vinner filmversionen ver boken.

Anna Jensen

2016-01-13

En av de bsta bcker jag lst! Wowknsla rakt igenom.

Nicklas Bjrk

2015-07-31

Jag lskar Kings zombietolkning! En mrk historia som gr att relatera till och en av hans bsta bcker. Jag kan ven rekommendera filmversionen.

Amanda - Lsbulle

2013-11-12

Brjar inse att mina frutfattade meningar oftast blir en last fr de bcker jag lser, och den hr gngen var det inget undantag. Var vldigt peppad p Jurtjyrkogrden efter att verkligen ha lskat Varsel och ftt hra frn hger och vnster att den hr skulle vara nnu obehagligare och nnu bttre. Men... nej. Karaktrerna r i stort sett de samma - en pappa som historien kretsar kring, ett versynskt barn som ingen lyssnar p och en frtryckt morsa. Hela tiden vntar man p att de ska grva ner det dda barnet s att det lskiga ska brja men nr det vl sker r det fr sent och blir mest ljligt. Tyvrr lyckas inte King gra det hela trovrdigt och hela berttelsen faller mer eller mindre pladask. Trkigt nog.

Jag gillar verkligen denna bok =)

Rose-Marie Orward

2011-11-06

MYcket bra och Tom filmen r bra gjord

2011-10-10

Det var ett tag sen jag lste den hr boken. Jag tyckte den var riktigt spnnande och intressant men hade haft lite fr hga frvntningar p historien efter att alla sagt att den var s otck. Speciellt rdd blev jag inte, men visst var den "creepy".

Emelie Lindberg

2011-09-22

Strcklste p tv dagar som 14-ring. Betygstter utifrn detta forna jags' omdme!

Caroline J

2011-07-08

Lite lngdragen fr min smak. Det spnnande och obehagliga brjade p dem sista 50sidorna.. hade frvntat mig mer. Men han kan skriva, den dr King!

Lars Andersson

2011-05-16

Opersonlig, ungefr som ett filmmanus. Orkade inte med dom sista 50-100s. Den svagaste boken av King som jag lst. Svag 2:a.

Jag gillar bde boken och filmen skarpt :)

Filmen r bra men boken r sneppet bttre (som det bruka vara)

Jenny Li

2010-08-27

Kings tidiga verk skiljer sig rtt mycket frn hans senare - frnbrjan var det mycket mer "skrck" och vernaturligt n numera. Jag fredrar helt klart den nya stilen.

Anna Jonsson

2010-07-29

Underbar i brjan, fruktansvrt hemsk p slutet.

2010-01-06

Lskig nr jag lste den. Lser inte thrillers lngre. Det finns s mycket elnde i vrlden nd.