JURASSIC PARK

Crichton, Michael

| 1990

On a remote jungle island, genetic engineers have created a dinosaur game park. A technique for recovering and cloning dinosaur DNA has been discovered. Now, one of mankind's fantasies has come true. But, as always, there is a dark side to the fantasy.

Charlie Lindén

2018-06-08

Även om jag är lite partisk på grund av min förkärlek för dinosaurier är den här boken verkligen ikonisk. Generellt är boken som filmen, men tack vare alla detaljer blir ens synsätt på karaktärerna helt annorlunda gentemot filmen. I princip halva boken är konstant spänning gjort på ett fantastiskt sätt. Skulle jag gjort något annorlunda vore det nog att läsa originalet på engelska, blir smått humoristiskt när skylten säger "välkommen till urtidsparken".

Charlie Lindén

2018-06-08

Michael Chrichton skriver i en genre som kallas för ?teknothriller?. Det blir en hel del tekniska förklaringar boken igenom. Chrichton klarar av att balansera mellan för enkla förklaringar som inte blir trovärdiga, och fackspråk som lekpersoner inte förstår.

Det kan verka som en uppenbar sak att skriva, men handlinger är mycket djupare än vad Spielbergs film lyckades åstadkomma. Grundpremisserna är desamma, men karaktärerna blir mycket mer levande.

Nicklas Björk

2013-08-25

Underhållningsroman av hög klass. Det som överraskade mig mest var hur olika filmen och boken är. Grundkärnan är detsamma, men boken är betydligt mer "vuxnare" än filmen samt går in mer på djupet av både handling och karaktärer (det ska sägas att jag älskar filmen). Originell spänningsroman med både tanke och budskap. Mycket bra!

Hannah Nilsson

2012-01-29

Otroligt spännande bok som innehåller mycket mer än vad filmen gör. Ifall man verkligen tyckte om filmen är boken ett måste då den går djupare in i handlingen. Rekommenderas.

2011-12-22

Tycker fortfarande att idén är rätt unik. En riktigt bra bok!