Juni, juli, halva augusti

Marc, Marie-Louise

Ny fristående roman av feelgood-favoriten Marie-Louise Marc!42-åriga Hanna trivs med livet i Stockholm, men när hennes mormor skadar sig och behöver hjälp tvingas hon upp till den lilla byn Storsjöhöjden i Jämtland. Byn där hon tillbringade sin barndoms somrar är sig lik: samma ljuvliga ängar, samma vackra vyer mot fjällen ? och samma Mattias. För tjugofem år sedan hade Hanna och Mattias en himlastormande romans här. Idag är han getbonde med eget mejeri, och lever ensam med dottern Felicia. Det dröjer inte länge innan känslorna åter väcks till liv mellan Mattias och Hanna, och Hanna blir dessutom förtjust i 9-åriga Felicia. Ändå bestämmer de sig vuxet för att hålla det på en sommarromans-nivå. Juni, juli, halva augusti. Men Hanna bär på en hemlighet. Ett sår som aldrig läkt. Och plötsligt sker en olycka som vänder upp och ner på hela sommaren. Var hör Hanna egentligen hemma?

2022-01-27

Tyckte om författarens bok ”En enkel till Amerika”. Denna bok blev tyvärr en besvikelse.

Feelgood om det vackra bondlivet där man känner lugnet, dofterna och en vänskap bland byborna som hjälps åt vid alla tidpunkter.
En riktigt trevlig och mysig bok som får en att bli glad och samtidigt är den lite rolig framförallt så är den välskriven och lätt att ta till sig både känslor och tankar som dyker upp.

Elin Peiser

2021-08-14

Min första bok av Marie - Louise Marc
Den hittills bästa feelgood.

villa-freja.se

2020-07-28

Marc har gjort det igen. Bara det att hon den här gången stäppar upp nivån både en och två gånger jämfört med tidigare romaner, som jag också har tyckt så mycket om. Det är en varm och hjärtlig roman som passar sig väl för lata dagar i hängmattan eller utfläkt på gräsmattan med kamomill mellan tårna och en klarblå himmel mot oändligheten. Eller varför inte uppe på höskullen? Jag njuter.

Dock är jag tveksam till om domherrar faktiskt huserar i fågelholkar?

Bettan_bokprataren

2020-06-28

Så nu har jag äntligen läst min första bok av Marie -Louise och jösses så hon Knockade mig.
Den här aspirerar som årets hittills bästa feelgood, i alla fall för mig.

Jag säger bara vilken fantastisk feelgoodpärla, den har precis allt jag förväntar mig i den genren. Den är charmig, den har humor, en hel del med relationsförvecklingar dessutom bjuds vi på en del sorgligheter men även av massor av värme och glädje.

En mycket lättläst bok som har ett bra språk, ett bra driv som flyter på, och det på ett sätt att jag inte vill sluta läsa förrän sista sidan är där...
Marie-Louise sätt att beskriva såväl miljöer som karaktärerna i boken,är briljanta, till slut tror jag nästan att de är mina vänner allihopa, det är bra gjort.

Mormor är en härlig gumma som man bara måste älska, jag kan både se och känna hennes närvaro när jag läser boken. Henne hade jag gärna druckit kaffe och ätit hallongrottor med.
Jag kan inte annat än vråla ut LÄS!!!!
Boken som har allt du behöver när du vill må bra och bara glida in i feelgooddimman.

Det här är faktiskt det första jag läser av Marie-Louise Marc. Den här boken handlar om 42-åriga Hanna som arbetar som lärare i Stockholm. Hon trivs med sitt liv och sitt jobb och det efterlängtade sommarlovet är här och hon ska tillsammans med sina två vänner resa till Frankrike, men tyvärr måste Hanna ställa in sin resa då hon måste åka till Jämtland och hjälpa sin mormor som brutit foten. Resan och sommaren till Jämtland blir inte alls som hon tänkt sig. Efter några veckor börjar hon trivas med mormor och på gården bredvid finns Mattias - hennes tonårsförälskelse för 25 år sedan och hans dotter Felicia som hon får en fin relation till. Så klart uppstår olika komplikationer och hinder genom bokens story.

Vilken underbar och charmig feelgoodspärla detta är, jag blir tagen från första sidan och sträckläste boken från början till slut. Boken är lättläst har ett bra språk, bra flyt och bra driv framåt. Hela boken genomsyras av en härligt varm ton. Jag älskar hur Marie-Louise beskriver miljöerna och karaktärerna i boken, helt fantastiskt - jag lär känna personerna och jag kan både se och känna dofterna från miljöerna i mormors hus, bland lammen och getterna. Detta är en perfekt bok att läsa när man vill fly verkligheten... och den innehåller allt det som en feelgood ska göra - kärlek, sorg, relationer både fina och komplicerade, glädje och humor. Denna bok kommer definitivt ligga på min topplista över årets feelgoodpärlor.

Angela

2020-06-18

Underbar, fin och mysig. Hade den haft ett tydligare slut eller epilog hade den fått fem stjärnor av mig men jag ville veta mer om hur det slutade för dem.

Charmig, underhållande & välskriven

Denna bok är underbar och lämnar en skön känsla efter sig. Trots sina nästan 400 sidor hade den kunnat fått vara dubbelt så lång. Härliga karaktärer och härlig miljö med ett lätt språk att följa med i. Inslag av både humor och sorg och mycket mer. Kan varmt rekommendera denna bok.😍💖

2020-05-22

Juni, juli, halva augusti är en fantastiskt fin, underbar men även en sorglig berättelse. Den är ljuvlig läsning, läsning som jag inte vill ska ta slut.

Hanna trivs med livet i Stockholm men får åka till sin hemby i Jämtland när hennes mormor skadar sig och behöver hjälp. Där finns minnen av barndomens somrar och Mattias, hennes ungdoms kärlek.

Jag får en längtan att åka uppåt landet för att besöka trakterna när jag läser boken. Boken inger ett sådant lugn, en trivsam tillvaro där inte någon stress finns.
Marie-Louise är bra på att skildra miljöer och människor. Bra på att skildra känslor mellan människor, relationer, att bygga upp en förväntan av vad som ska hända. Det är mysig läsning men det är även ett djup och allvar i den här boken, för något hemskt händer. Något som får livet att stanna upp för karaktärerna och något de måste hantera på bästa sätt.

Jag tyckte att ”Juni, juli, halva augusti” är en fantastiskt fin och bra bok. Det är feelgood, det är kärlek, sorg, smärta men även hopp! Och jag älskar det!

Pia Gummesson

2020-05-09

Underbar bok.Feelgood på hög nivå.Rekommenderar denna varmt. ⭐⭐⭐⭐⭐