Julräddarna

Dahlson, Camilla

Julräddarna är en berättelse om Saga som bor på ett barnhem tillsammans med sin syster Nora och vännerna Milo och Wilma. Livet på barnhemmet är inte så lätt, och hela hösten har Saga och de andra barnen längtat efter att fira jul.   Men så blir föreståndaren sjukskriven för utbrändhet och istället kommer den stränga vikarien Berta - som bestämmer att det inte ska bli något julfirande på i år!   Vad ska Saga och hennes vänner ta sig till nu? Går det att rädda julen?     Julräddarna är en julkalenderbok, den har alltså 24 kapitel och passar utmärkt som högläsningsbok under december     CAMILLA DAHLSON har tidigare arbetat som journalist på både dags- och fackpress och är utbildad civilekonom. Sedan 2013 har hon utkommit med ett flertal barn- och ungdomsböcker och även en lättläst bok för vuxna. "En inspirerande julbok som det är svårt att inte sträckläsa!"...

Idas Recensioner

2020-12-12

Julräddarna är en mysig julsaga som verkligen skapar julstämning hos läsaren. Boken är skriven för barn i åldrarna 6-9 år och jag tycker absolut att handlingen, längden på kapitlen och karaktärerna är anpassade för den åldern. Dessutom har Camilla Dahlson varit kreativ i handlingen, för varje kapitel innehåller fyndiga, charmiga händelser som även jag som vuxen tyckte var roliga att följa.

Julräddarna är en mysig julkalenderbok som jag verkligen kan rekommendera för högläsning till barn, för den sprider julkänsla och låter barnen i boken få uttrycka sina känslor i pyssel och hitte-på. Handlingen är rakt på sak, och man får följa barnens äventyr i den charmiga och hoppfyllda julstämningen. Ett juligt och mysigt tips nu inför jul!

Recension av: idasrecensioner.se

Gullis lästips

2020-11-20

Julräddarna är mysig julberättelse där vi får ta del av julförberedelserna på ett kreativt och nytt sätt allt för att rädda julen!

“Det ser inte ut att bli någon jul på barnhemmet när den snälla föreståndarinnan Anna blir sjukskriven i utmattningsdepression, för när den sura och arga vikarien Berta kommer så meddelar hon att det inte kommer bli något julfirande i år då det är så stressigt och alldeles för mycket att göra.

Barnhemmets äldre barn Saga, Milo och Wilma bestämmer sig för att rädda julen i smyg utan att Berta ska märka något.

Vad ska Saga och hennes vänner lyckas rädda julen och bli barnhemmets julräddare? Och är Berta verkligen så elak som man först kan tro?”

Här får vi ta del av en lagom spännande berättelse när de äldre barnen måste anstränga sig och hitta på kreativa lösningar och aktiviteter för att skapa en jul för de yngre barnen.

Boken är skriven med korta välskrivna kapitel med lite gråa jul silhuetter.

Dock hade jag svårt för framsidan, då den inte gav ifrån sig ett så vidare lockade julboks utseende och jag saknade bilder i boken, då den riktar sig till 6 till 9 år och att just handlingen utspelar sig på ett barnhem i Sverige känns lite konstigt, då det inte finns så mycket barnhem i Sverige som jag vet om.

Jag gillar att berättelsen tar upp att firandet i sin enkelhet och vikten av hur samhället ser ut idag med hysterin av att köpa dyra julklappar och all matsvinn, något som barnen löste på ett bra sätt.

Bettan_bokprataren

2020-11-15

En kapitelbok som är tänkt att läsas som en adventskalender. Boken riktar sig till 9-12 dock skulle jag kanske säga 6 - 9 dels med tanke på innehållet som känns lite väl barnsligt för en 12 åring men även för att kapitlens längd känns mer anpassade för den åldern.

Jag funderar också varför berättelsen utspelar sig på ett barnhem vilket känns rätt främmande för barn i Sverige där barnhem inte är så vanligt förekommande om de ens existerar idag.

Jag tycker om innehållet i berättelsen om hur de äldre barnen försöker att fixa så de yngre ska få en jul att minnas. De är mycket kreativa och finurliga och hittar smarta lösningar.

På ett barnhem blir den snälla föreståndarinnan sjukskriven i utmattningssyndrom. När vikarierande Berta kommer så deklarerar hon att julfirandet ställs in. De äldre barnen Saga, Milo och Wilma bestämmer sig för att försöka rädda julen och fixa ett julfirande utan att Berta märker det.
Ska vännerna lyckas? Ska de bli barnhemmets julräddare? Och är verkligen Berta så elak som man först tror?

Jag har högläst boken för min I (7 år) och hon uppskattade läsningen väldigt mycket. Under vissa kapitel kunde hon sitta och le när hon lyssnande. Flera gånger deklarerade hon att hon trodde att de skulle klara att fixa julfirande för de yngre barnen. På så vis blev boken nästan lite feelgood-bok med julstämning för henne. Jag själv som vuxen kunde tycka att det blev för tillrättalagt och handlingen lite väl förutsägbar. Men jag är samtidigt inte alls målgruppen och I som tillhör målgruppen uppskattade boken mycket.

Jag som vuxen tyckte det var fint att de äldre i barnen anstränger sig så mycket för de yngre barnen i boken. De är kreativa och hittar på kluriga lösningar och aktiviteter för att skapa förutsättningar på julfirande. Allt från att skramla pengar genom att uppträda som julkör på stan för att sedan använda dessa och shoppa billiga julklappar på second hand.

Boken är lättläst och har korta kapitel. Så kan passa att högläsa för en grupp där kortare kapitel passar eller att låta barnet läsa själv. I min familj hade dock kapitlen varit för korta för att vara den perfekta adventsboken.