Julia gillar djur

Eriksson, Eva

Eva Eriksson och Lisa Moroni har skapat en serie varma och mysiga småbarnsböcker om charmtrollet Julia. I ?Julia gillar djur? undersöker Julia både stora och små djur i sin närhet. Hon vill klappa och krama dem! Men vad tycker djuren om det? Småbarnsnära djurfakta blandas med underbara illustrationer. En bilderbok med mycket humor och igenkänning för små djurälskare och deras familjer!Katten är lätt att krama och grisen gillar att bli klappad. Men alla djur vill inte. Även om Julia springer efter och ropar så kommer de inte! Andra djur är för små och går inte att klappa hur mycket Julia än skulle vilja ?"Julia gillar djur" har ett större format än de tidigare böckerna i serien. Läs också: "Julia gömmer sig", "Julia hämtar strumpor", "Julia äter allt", "Julia sätter sig", "Julia hjälper till", "Julia är trött" och "Julia på stan".

Har du en yngre djurälskare hemma? Då kommer här ett bra boktips!

Julia gillar djur
Författare: Eva Eriksson
Illustratör: Lisa Moroni
Utgiven av Bonnier Carlsen
Ålderskategori: 0-3 år (men funkar även för en djurälskande fyraåring enligt oss).
Betyg: 5 av 5 ⭐️

Julia älskar djur och vill vara med dem alla! Klappa och kramas, men ibland blir det tokigt när djuren inte vill eller är sköra.
Hur gör man då? Och när det
Och när Julia ger sig ut i naturen får hon även stöta på diverse djur och utforska deras spår och bon.

Denna bok kan liknas med en faktasaga om djur. Eriksson och Moroni gör det riktigt riktigt bra. Jag har högläst boken för flera olika yngre barn som alla uppskattar boken. Eriksson lyckas verkligen skriva en fin faktasaga utan att den för det blir stolpig eller känns som en lektion. En fin läsupplevelse helt enkelt. Finemang med en innehållsrik berättelse om djur för den yngre målgruppen, för det är oftast i den åldern som kärleken till djur är som störst hos många barn.

Det är samma Julia-karaktär som i de populära böckerna om Julia t.ex ”Julia på stan” och ”Julia gömmer sig”. Men berättelsens upplägg skiljer sig ändå från de berättelserna.

Lisa Moroni som illustrerar dessa böcker och även denna är en favoritillustratör här hemma. Så många fantastiska illustrationer i denna bok som fångar såväl barn som stora. Riktigt fina skildringar av massor av olika djur. Så det finns många små detaljer att samtala om tillsammans med barnen.

En riktigt fin bok jag rekommenderar varmt! Ett måste att låna på biblioteket men även köpvärd som present/julklapp.