Julfritt

Grisham, John

| 2002

Tänk dig ett år utan jul. Att inte behöva trängas i varuhusen, gå på julfester, äta en massa fet mat, få julklappar som man inte vill ha. Allt det där är just vad Luther och Nora Krank vill slippa när de bestämmer sig för att, för en gångs skull, strunta i att fira jul. De kommer inte att bjuda in grannarna på det traditionella julkalaset, de kommer att vara de enda på hela gatan som inte kommer att ha några juldekorationer eller någon julgran. När det väl blir jul ska de ha gett sig iväg på en härlig kryssning i Karibien. Men att strunta i julen är inte fullt så enkelt som de tror – de upptäcker snart att det kan få vådliga konsekvenser… Julfritt är en dråplig skildring av det kaos och den hysteri som blivit en del av...

2017-12-23

Filmen Julfritt har jag sett x antal gånger och det tog nog ett tag innan jag förstod att den byggde på en bok. Skriven av ingen mindre än John Grisham, en av mina favoritförfattare. När boken sedan plötsligt stod i min mammas bokhylla kände jag ha-begäret drabba mig. Ändå tog det ett tag innan jag frågade om jag kunde ta den. Sedan tog det två år innan jag faktiskt läste den. Läs mer på min blogg

Marianne Strandberg

2013-09-12

Småmysig. Nu läste jag den mitt i sommaren. Jag kommer nog att läsa om den något år när julstressen hotar att sätta in.

Johanna Stenberg

2012-12-25

Klockren. En riktig julsaga!

Anna Widerberg

2011-07-12

Vad händer den som bestämmer sig för att hoppa över julen och som bor i ett område befolkat av militanta julfirare? Luther, en medelålders skatterevisor, får helt enkelt nog efter att ha ägnat en sömnlös natt åt att räkna ut den sammanlagda kostnaden för förra årets julfirande. Uträkningen landar på 6.100 dollar eller 43.000 kronor med dagens dollarkurs. Med hjälp av det faktum att enda dottern rest med Fredskåren till Peru gör Luther en kupp. För hälften så mycket pengar köper han en kryssning i Karibien och får hustrun Nora med i planen efter att han visat henne att de faktiskt tjänar pengar på att resa iväg. De beslutar sig för att helt enkelt bojkotta julen.

Det blir dock inte fullt så enkelt som de föreställer sig. De blir ifrågasatta, ställda mot väggen och till slut öppet trakasserade av grannarna som skickar dem drivor av anonyma julkort och som placerar skrålande julkörer utanför det stackars parets hus alla möjliga och omöjliga tider på dygnet.

Grishams berättelse ger en effektiv, utmattande och rätt skojig bild av det moderna julfirandets baksida med ändlösa köer, matfrosseri och panisk shopping av meningslösa ting. Det är befriande. Jag gillar den typen av samhällskritik som riktar in sig på det som nästan är tabu att kritisera. Därför är det synd att författaren snubblar på målsnöret.

Sofie Petersson

2011-05-27

Paret Krank har fått nog av den tidskrävande och dyra julen och planerar att åka iväg på en tio dagars härlig semester i karibien eftersom deras dotter har åkt som volontärsarbetare till Peru. Det blir svårare än de tänkt sig att slita sig loss från julens traditioner och framför allt grannarnas envisa tjatande om husdekorationer och den populära snögubben Frosty som måste sitta på allas hustak. Det blir en vild strid om julstrejken och allting vänds upp och ned när dottern ringer hem på juldagsmorgonen. Julfritt är en lättsmält bok och säkerligen skriven för att bättra på John Grishams plånbok inför julklappsköp. Det tog nog inte fler timmar att skriva boken än det tog att läsa den, men julen är en kassoko, att håva in pengar är helt enkelt en jultradition. Julfritt är en skämtsam om än lite smygrasistisk bok. Gillar du den kombinationen är det bara att bege sig iväg till biblioteket.

Catarina Danielsson

2011-02-11

Mellan 3 och 4 stjärnor. Boken är så träffsäker om julstress.

Lasse Nordenhem

2010-11-23

Kort och rolig.

Nina Johansson

2010-10-05

Bör läsas varje år runt advent!

Den här läser jag också inför varje jul. Så avstressande i all julstress. Se dock inte filmen som är urkass!

2010-07-24

En av de tunnare böcker jag läst. Ganska bra.

Marianne Bergkvist

2009-12-15

Det här är en bok jag inte kan vara utan i julhelgen - en riktigt mysig bok som till syvende och sist handlar om godhet människor emellan.

Mia Dahlstrand

2009-08-12

2007-07-28
Om en man som vägrar fira jul (på amerikanskt vis). Grannarna protesterar naturligtvis. Väldigt amerikansk, men underhållande.