Julfritt

Grisham, John

| 2002

Tänk dig ett år utan jul. Att inte behöva trängas i varuhusen, gå på julfester, äta en massa fet mat, få julklappar som man inte vill ha. Allt det där är just vad Luther och Nora Krank vill slippa när de bestämmer sig för att, för en gångs skull, strunta i att fira jul. De kommer inte att bjuda in grannarna på det traditionella julkalaset, de kommer att vara de enda på hela gatan som inte kommer att ha några juldekorationer eller någon julgran. När det väl blir jul ska de ha gett sig iväg på en härlig kryssning i Karibien. Men att strunta i julen är inte fullt så enkelt som de tror – de upptäcker snart att det kan få vådliga konsekvenser… Julfritt är en dråplig skildring av det kaos och den hysteri som blivit en del av...

2017-12-23

Filmen Julfritt har jag sett x antal gnger och det tog nog ett tag innan jag frstod att den byggde p en bok. Skriven av ingen mindre n John Grisham, en av mina favoritfrfattare. Nr boken sedan pltsligt stod i min mammas bokhylla knde jag ha-begret drabba mig. nd tog det ett tag innan jag frgade om jag kunde ta den. Sedan tog det tv r innan jag faktiskt lste den. Ls mer p min blogg

Marianne Strandberg

2013-09-12

Smmysig. Nu lste jag den mitt i sommaren. Jag kommer nog att lsa om den ngot r nr julstressen hotar att stta in.

Johanna Stenberg

2012-12-25

Klockren. En riktig julsaga!

Anna Widerberg

2011-07-12

Vad händer den som bestämmer sig för att hoppa över julen och som bor i ett område befolkat av militanta julfirare? Luther, en medelålders skatterevisor, får helt enkelt nog efter att ha ägnat en sömnlös natt åt att räkna ut den sammanlagda kostnaden för förra årets julfirande. Uträkningen landar på 6.100 dollar eller 43.000 kronor med dagens dollarkurs. Med hjälp av det faktum att enda dottern rest med Fredskåren till Peru gör Luther en kupp. För hälften så mycket pengar köper han en kryssning i Karibien och får hustrun Nora med i planen efter att han visat henne att de faktiskt tjänar pengar på att resa iväg. De beslutar sig för att helt enkelt bojkotta julen.

Det blir dock inte fullt så enkelt som de föreställer sig. De blir ifrågasatta, ställda mot väggen och till slut öppet trakasserade av grannarna som skickar dem drivor av anonyma julkort och som placerar skrålande julkörer utanför det stackars parets hus alla möjliga och omöjliga tider på dygnet.

Grishams berättelse ger en effektiv, utmattande och rätt skojig bild av det moderna julfirandets baksida med ändlösa köer, matfrosseri och panisk shopping av meningslösa ting. Det är befriande. Jag gillar den typen av samhällskritik som riktar in sig på det som nästan är tabu att kritisera. Därför är det synd att författaren snubblar på målsnöret.

Sofie Petersson

2011-05-27

Paret Krank har ftt nog av den tidskrvande och dyra julen och planerar att ka ivg p en tio dagars hrlig semester i karibien eftersom deras dotter har kt som volontrsarbetare till Peru. Det blir svrare n de tnkt sig att slita sig loss frn julens traditioner och framfr allt grannarnas envisa tjatande om husdekorationer och den populra sngubben Frosty som mste sitta p allas hustak. Det blir en vild strid om julstrejken och allting vnds upp och ned nr dottern ringer hem p juldagsmorgonen. Julfritt r en lttsmlt bok och skerligen skriven fr att bttra p John Grishams plnbok infr julklappskp. Det tog nog inte fler timmar att skriva boken n det tog att lsa den, men julen r en kassoko, att hva in pengar r helt enkelt en jultradition. Julfritt r en skmtsam om n lite smygrasistisk bok. Gillar du den kombinationen r det bara att bege sig ivg till biblioteket.

Catarina Danielsson

2011-02-11

Mellan 3 och 4 stjrnor. Boken r s trffsker om julstress.

Lasse Nordenhem

2010-11-23

Kort och rolig.

Nina Johansson

2010-10-05

Br lsas varje r runt advent!

Den hr lser jag ocks infr varje jul. S avstressande i all julstress. Se dock inte filmen som r urkass!

2010-07-24

En av de tunnare bcker jag lst. Ganska bra.

Marianne Bergkvist

2009-12-15

Det hr r en bok jag inte kan vara utan i julhelgen - en riktigt mysig bok som till syvende och sist handlar om godhet mnniskor emellan.

Mia Dahlstrand

2009-08-12

2007-07-28
Om en man som vgrar fira jul (p amerikanskt vis). Grannarna protesterar naturligtvis. Vldigt amerikansk, men underhllande.