Julegrisen

Rowling, J K

| 2021

Jack älskar sitt gosedjur, Lilla Gis. LG har alltid funnits där, genom hela hans barndom. En julafton händer något förfärligt - LG är försvunnen. Men julafton är en dag då mirakel kan ske, en dag då allting kan komma till liv - även gosedjur. Och Jacks nya gosedjur, Julegrisen (LG:s irriterande ersättare), har en djärv plan. Tillsammans ger de sig ut på en magisk resa, för att leta efter det förlorade gosedjuret, och för att rädda den bästa vän Jack någonsin haft ...

Wilhelm Sundman

2024-01-01

Väldigt annorlunda men väldigt bra!

🎅💕Detta är en Mysig & Härlig
Hjärtevärmande Barn🎧bok med den rätta stämmningen på Topp & det gör den till en härlig
Bladvändare med Julstämmningen på Topp
Av våran minsta Julboks Ljudläsare så får den Full Pott av många
Juldansande 🐷
5/5st Möjliga💕🎅

Beas bokhylla

2022-11-28

I Julegrisen får vi följa Jack och Julegrisen som beger sig in i en magisk värld för att leta reda på Jacks älsklingsgosedjur LG. Det är en barnbok som är tänkt för 6-9-åringar men frågar ni mig så kan även en vuxen låta sig bli underhållen av den här boken - det blev i alla fall jag!⁣

Det är (såklart) en snabbläst bok med korta kapitel vilket funkar finfint vid högläsning för sitt barn. Ibland funderade jag på om inte händelserna och språket kunde bli lite svårt för framförallt en sexåring, men det var som sagt bara en tanke som dök. Allt som allt så var detta en väldigt fin bok fylld med magi som passar perfekt nu inför julen, även om jag stundtals inte upplevde den här berättelsen som särskilt julig (mest mot slutet i sådana fall). Men det är en läsvärd bok för både barn och vuxna och jag tror att Julegrisen hade funkat väldigt bra som film.⁣

Tips till er som söker en underhållande och småmysig bok nu under adventstider för antingen er själva eller för hela familjen att läsa tillsammans.

En pojke och hans leksak kommer att förändra allt…
Jag gillade den boken.
Det var som att jag bara åkte in i boken. /Viola

Gustav 11 år:
Boken är lättläst och det finns en del bilder med i boken. De är fina.

Boken handlar om en pojke som heter Jack. Han har ett gosedjur som heter Gis. Jacks bonussyster kastar ut Gis på motorvägen så Gis försvinner och då får Jack en ersättare han inte tycker om så mycket. Jack och ersättaren ger sig iväg på ett spännande äventyr för att hitta Gis i Förlorien. Det är spännande, lite roligt. Boken är lättläst. Jag rekommenderar boken. Passar som både högläsningsbok och att läsa själv.

AC (mamma);
Som Gustav skriver är boken lättläst och passar både som högläsningsbok och att läsa själv. Illustrationerna i boken är mycket fina och även jag uppskattar J.K. Rowlings fantasi. Vilka miljöer och personer hon kan måla upp. Hon är även duktig på att måla upp och berätta hur livet kan se ut eller te sig.

Jag har sett att andra som läst boken med barn och upplevt vissa delar som obehagliga eller läskiga vilket jag kan förstå. Ett älskat gosedjur kan man inte behandla hur som helst.

Hur som tyckte jag att det var en mysig bok.

Philip 9 år:
Boken var jättebra. Jag tycker att ni ska läsa den. Jacks bonussyster är inte snäll.

”Bästa bok jag hört!” och ”Olagligt bra!” sa min 9-åriga son. Och jag håller med. Bästa barnbok (6-9 år) jag läst för mina barn, som är 5 och 9 år. Jag längtade till varje lässtund. J.K Rowling är fantastisk på att skriva för både barn och vuxna på samma gång. Det är så mycket dubbelmeningar och ett helt fantastiskt spännande äventyr från början till slut. Precis som i Harry Potter är det stundvis en ganska mörk historia och jag grät både en och… tio gånger. Min son också. Som @zannaspennaobok skrev: ”Julmys blir julrys”, men också ett magiskt juläventyr jag aldrig kommer glömma. Wow, säger jag bara. Kommer spara denna bok föralltid och tipsa alla jag känner om den. LÄS LÄS LÄS!

bra

Fantastisk, charmig och underhållande!

Språkskolan4

2021-11-23

Jacks bonussyster Holly kastar ut Jacks gosedjur genom bilfönstret. Jack blir ledsen och undrar om morfar kan leta. Tyvärr hittar de inte gosedjuret. På julaftonsnatten vaknar Jacks leksaker till liv. Då frågar Jack om de vet var hans gosedjur är. Leksakerna berättar att alla saker som försvinner hamnar i landet Förlorien, som styrs av den robotliknande Förloraren. Jack tar sig till Förlorien för att leta.