Juldagar : 12 historier och 12 rtter

Kliv in genom drren till Jeanette Wintersons magiska jul, dr bde lekfulla och mrka berttelser blandas med anekdoter och recept p den godaste julmaten.Lt dig frtrollas av de muntra andarna, tidsexperimenten, reflektioner kring krleken, spkhusen, frostlandskapen och sldarna.Berttelserna passar perfekt att frsjunka i medan snn yr utanfr fnstret, p tget hem till familjen, framfr brasan eller hopkurad i soffan med en kopp te.Och vad vore julen utan den festliga maten? I Juldagar serverar Jeanette Winterson tolv personliga rtter att laga nr andan faller p.

anna

2018-04-30

Den hr boken fr mig verkligen i julstmning! Vilken liten prla. Intressant med inblick i det engelska julfirandet och dess och vr historia. Budskapet som genomsyrar hennes frfattarskap om att komma ut p andra sidan efter en trasig uppvxt och se livets mirakler passar verkligen att sa ur fr en julbok. Nsta jul blir det hglsning ur ngon av de mer barnvnliga julberttelserna.

Bokslukerskan

2018-02-05

Betyg: 3,5/5

Mysig lsning som verkligen frhjer julknslan.
Rekommenderas varmt att lsa runt jul.
Det jag gillade mest var egentligen inte novellerna i sig, ven om en del var riktigt trevliga, utan de historiska aspekterna.
En upplysande bok med en hel del intressant fakta.
Och recepten som varvas med novellerna r hrliga,
ven om de i sig inte tilltalar mig och jag frmodligen inte kommer att testa ett enda recept, s r de en frjd att lsa.
Med mycket humor och vrme knyter de an till fregende novell.
Med ett annorlunda upplgg, hg mysfaktor och det krispigt vackra omslaget frtjnar den helt klart 3,5 i betyg.

2017-11-09

Efter tre minst sagt mediokra noveller samt ointressanta julrecept och berttelser om hur julen blev till- s vljer jag att lgga den hr boken ifrn mig. Angela Kovacs lser som vanligt bra, men det hr var inte vad jag frvntade mig nr jag vl brjade lyssna. Jag har hrt sgas mycket gott om frfattaren och sg fram emot mysiga vlskrivna julnoveller, men dessa som jag har lyssnat p knns som om de skulle vara skrivna fr sm barn. Totalt ointressanta rttare sagt. Nr man vl ftt sig ett namn inom litteraturen kan man visst skriva vad som helst?
Slutbetyget blir en sjlvklar, 1:a! Ingenting som jag kan rekommendera!