Julafton på den lilla ön i havet

Colgan, Jenny

Julen är en tid för att mysa framför brasan och kanske njuta av den skotska klassikern sirapskaka med hutt - om du inte råkat bli gravid med din före detta chef förstås, och inte vet hur du ska berätta det för honom. Kommer Flora att samla modet och avslöja sanningen för sina nära och kära? Och kommer hennes pojkvän Joel tycka att hon är bärare av goda nyheter - eller kommer den här julen bli lika gråkall som högländerna i midvintertid? Samtidigt försöker Saif, läkare och flykting från det krigshärjade Syrien, njuta av sin första västerländska jul tillsammans med sina söner. Hans fru är dock fortfarande saknad, och hennes frånvaro påverkar dem alla. Kan familjen finna tröst och glädje ändå? Följ med till ett vackert nordligt hörn av världen, till gemenskapen på Mure, och upplev en höglandsjul du sent kommer att glömma!

Gillar Jennys böcker men blandningen mellan sorg och lycka i denna bok var för mycket för mig där jag just nu befinner mig i livet.

Lagom julläsning

Det här är tredje boken om Flora och hennes ö Mure. Julen står för dörren och Flora upptäcker att hon är gravid men har ingen aning om hur hon ska berätta det för Joel som nätt och jämnt har läkt efter en utmattningskollaps och fortfarande lider av sin trasiga barndom. Floras bror Fintan sörjer när hans man Colton sakta tynar bort och Saif och Lorna brottats med sina känslor av skuld och längtan. Samtidigt ska julfest förberedas, skolpjäs sättas upp och caféet hålla öppet. På flera håll smäller det till men i sann feelgood-anda lägger sig röken och allt blir, inte alltid bättre, men bra igen.

Den här serien startade svagt men har växt för varje del. Första boken väckte inte så mycket känslor. Andra boken gick djupare men blev också lite rörig. I den här tredje så känns det som balansen äntligen har satt sig och det är riktigt bra! Det finns en bra mix av glädjeämnen och fina hopknutna trådar som var för sig är lite väl sockersöta men tillsammans men den sorg som varje karaktär bär på fungerar och den karga miljön passar väl till sorgen.

Vi återvänder för tredje gången till Mure och vår huvudperson Flora. Ja Flora är fortfarande kär i Joel, tyvärr måste jag säga, för han är en riktig tråkmåns. Det är Mure och dess övriga invånare som räddar romanen. Inte riktigt en feelgood.

En mysig feelgood med julkänslan som får en stark 3 i betyg.
Det här är den tredje boken i serien om "Den lilla ön i havet". Jag har läst de två tidigare böckerna och tyckt att de har varit ok, men inte riktigt lyft. Denna bok tyckte jag var ett strå vassare och den bästa av dessa tre i serien. Det är en lättläst feelgood som innehåller precis det som förväntas av en feelgood, kärlek, skratt, sorg och komplicerade relationer. Jag gillar Jennys sätt att beskriva sina karaktärer - de känns härliga och lätt att lära känna och tycka om och hon är otrolig på att beskriva sina miljöer - jag får alltid en känsla och ser bilder framför mig hur det kan se ut. Men det är ändå något som inte får mig att riktigt sugas med i boken till 100% för att den ska bli en fullpoängare och jag kan tyvärr inte sätt fingret på vad det är...tycker absolut att det är en läsvärd bok som är mysig, charmig och som blandar värme, glädje och sorg med en fin julkänslan.

En riktig pärla. Julafton på den lilla ön i havet är del tre i serien om ön Mure i Skottland. För övrigt ett land jag gärna skulle vilja besöka, varför jag läser med ännu större behållning. Serien har vuxit för varje bok och känns över lag som Colgans bästa.

Det är ingen hemlighet att jag tycker om Jenny Colgans böcker. Jag tycker att det är så mycket feelgood över dem, det är kärlek, sorg, oväntade händelser och mycket annat. Denna är inget undantag. Att börja läsa ”Julafton på den lilla ön i havet” är som att återse en kär vän du inte har sett på länge. Jag har längtat efter denna bok, att få läsa om Flora, Saif och de andra. Den delen som fångar mig mest är historien om Saif, läkaren som kom som flykting från Syrien till ön. Han kämpar med att få ihop alla delar och hans fru är fortfarande försvunnen.

Jenny blandar högt och lågt, det är glädje, sorg, vänskap, kärlek och sjukdom om vartannat och det är det jag gillar och älskar med hennes böcker.

Den här boken är den bästa i trilogin, den får mig att skratta och att gråta. Jag hade önskat att det inte var den sista boken för jag vill läsa mer om dessa fina människor på den lilla ön. Jag är inte färdig än!

En varm, känslosam och underbar bok!

2019-11-16

Den här serien växer med varje bok. Och visst, jag blir fortfarande irriterad på en del "kan själv", naiva kvinnor och tafatthet. Men det är feel-good och bör bedömas just så. Varm och underhållande.

Underhållande, charmig & berörande!

2019-10-21

Julafton på den lilla ön i havet är den tredje delen i serien om Flora och alla de andra på den skotska ön Mure. Serien började trevande och jag var väldigt skeptisk och ganska så besviken efter jag läst den första boken. Sen blev det snäppet bättre till bok nummer två och med denna tycker jag att Colgan är tillbaka i stil med serien om Strandpromenaden.
När jag började läsa Julafton på den lilla ön i havet kändes det som att återse gamla bekanta igen, som jag inte träffat på länge. Men som det redan efter några minuter känns som man aldrig varit ifrån. Som alltid i Colgans böcker blandas högt och lågt, det är skratt, glädje, vänskap, kärlek, sjukdom och sorg om vartannat. Jag gillar blandningen av glädje och allvar i en mycket charmig historia. Denna bok är den första av författaren som fått mig att bli riktigt ledsen när jag läser, författaren lyckas få till en pricksäker skildring av cancer som bryter ner en människa. Något som jag tyvärr sett på nära håll i verkliga livet. Lite sorgligt känns det att serien om Flora nu är slut i och med denna bok, lagom när det känns som den kommit igång på riktigt. Författaren skildrar karaktärer som är mänskliga, det är inga ubermänniskor som är perfekta. Jag gillar speciellt att människorna i boken inte är ytliga, det är inget snack om märkeskläder, smink och dyl, utan det är vardagen på den mörka kalla ön som står i fokus. Julafton på den lilla ön i havet är en lättläst och underhållande bladvändare som värmer hjärtat en grådisig höstdag!