Julafton på den lilla ön i havet

Colgan, Jenny

Julen är en tid för att mysa framför brasan och kanske njuta av den skotska klassikern sirapskaka med hutt - om du inte råkat bli gravid med din före detta chef förstås, och inte vet hur du ska berätta det för honom. Kommer Flora att samla modet och avslöja sanningen för sina nära och kära? Och kommer hennes pojkvän Joel tycka att hon är bärare av goda nyheter - eller kommer den här julen bli lika gråkall som högländerna i midvintertid? Samtidigt försöker Saif, läkare och flykting från det krigshärjade Syrien, njuta av sin första västerländska jul tillsammans med sina söner. Hans fru är dock fortfarande saknad, och hennes frånvaro påverkar dem alla. Kan familjen finna tröst och glädje ändå? Följ med till ett vackert nordligt hörn av världen, till gemenskapen på Mure, och upplev en höglandsjul du sent kommer att glömma!

Det är ingen hemlighet att jag tycker om Jenny Colgans böcker. Jag tycker att det är så mycket feelgood över dem, det är kärlek, sorg, oväntade händelser och mycket annat. Denna är inget undantag. Att börja läsa ”Julafton på den lilla ön i havet” är som att återse en kär vän du inte har sett på länge. Jag har längtat efter denna bok, att få läsa om Flora, Saif och de andra. Den delen som fångar mig mest är historien om Saif, läkaren som kom som flykting från Syrien till ön. Han kämpar med att få ihop alla delar och hans fru är fortfarande försvunnen.

Jenny blandar högt och lågt, det är glädje, sorg, vänskap, kärlek och sjukdom om vartannat och det är det jag gillar och älskar med hennes böcker.

Den här boken är den bästa i trilogin, den får mig att skratta och att gråta. Jag hade önskat att det inte var den sista boken för jag vill läsa mer om dessa fina människor på den lilla ön. Jag är inte färdig än!

En varm, känslosam och underbar bok!

Den här serien växer med varje bok. Och visst, jag blir fortfarande irriterad på en del "kan själv", naiva kvinnor och tafatthet. Men det är feel-good och bör bedömas just så. Varm och underhållande.

Underhållande, charmig & berörande!

Julafton på den lilla ön i havet är den tredje delen i serien om Flora och alla de andra på den skotska ön Mure. Serien började trevande och jag var väldigt skeptisk och ganska så besviken efter jag läst den första boken. Sen blev det snäppet bättre till bok nummer två och med denna tycker jag att Colgan är tillbaka i stil med serien om Strandpromenaden.
När jag började läsa Julafton på den lilla ön i havet kändes det som att återse gamla bekanta igen, som jag inte träffat på länge. Men som det redan efter några minuter känns som man aldrig varit ifrån. Som alltid i Colgans böcker blandas högt och lågt, det är skratt, glädje, vänskap, kärlek, sjukdom och sorg om vartannat. Jag gillar blandningen av glädje och allvar i en mycket charmig historia. Denna bok är den första av författaren som fått mig att bli riktigt ledsen när jag läser, författaren lyckas få till en pricksäker skildring av cancer som bryter ner en människa. Något som jag tyvärr sett på nära håll i verkliga livet. Lite sorgligt känns det att serien om Flora nu är slut i och med denna bok, lagom när det känns som den kommit igång på riktigt. Författaren skildrar karaktärer som är mänskliga, det är inga ubermänniskor som är perfekta. Jag gillar speciellt att människorna i boken inte är ytliga, det är inget snack om märkeskläder, smink och dyl, utan det är vardagen på den mörka kalla ön som står i fokus. Julafton på den lilla ön i havet är en lättläst och underhållande bladvändare som värmer hjärtat en grådisig höstdag!