Jul på det lilla hotellet vid havet

Colgan, Jenny

| 2021

Jul på det lilla hotellet vid havet är en ny charmig julroman av Jenny Colgan och den fjärde delen i serien om Flora på ön Mure. Flora Mackenzie är orolig för sin bror Fintan. Han har inte kommit över sorgen efter sin partner Coltan och Flora vill hjälpa honom att komma på fötter igen. Det hemsökta gamla hotellet vid öns spets var Coltans hjärteprojekt. Med lite hjälp från Flora kan Fintan förvandla hotellet till en festlig oas av sprakande brasor och god mat, allt lagom till jul. Men att driva ett hotell visar sig inte så enkelt hon först trodde. Och att Flora dessutom är nybliven mamma gör det definitivt inte lättare. De enda som är intresserade av att komma till den vindpinade lilla ön för att arbeta i köket är en fransk kock med ett temperament som skrämmer i väg de flesta, en bortskämd norsk kökspojke som inte är den han utger sig för att vara och en smärtsamt blyg köksassistent...

”Jul på det lilla hotellet vid havet” är faktiskt den allra första boken jag läser av @jennycolganbooks , som ändå skrivit ett tjugotal romaner. Jag var med på en digital feelgoodafton som @norstedts_forlag ordnade i våras, och då vad Jenny Colgan med och pratade. Tror det är just därför Norstedts skickade mig detta recensionsexemplar som en överraskning nu till jul - stort tack! Dock måste jag säga att jag tyvärr inte riktigt kom in i boken. Jag läste ändå halva, men kände fortfarande inte det där suget efter att läsa eller att berättelsen grep tag i mig. Jag kan ändå förstå att många gillar Colgans böcker. Bladvändarfeelgood absolut. Dock var denna, som ni förstår, inget för mig. Tyvärr. Hoppas ni andra som läst den tyckt om den!

Kaffeläsaren

2021-12-20

Jul på det lilla hotellet vid havet är den fjärde delen i serien om Flora på den lilla ön Mure. Jag har läst alla böcker i serien innan och gillar dess charm och de mysiga miljöerna som serien utspelar sig i. Colgan är bra på att skriva underhållande läsning och den här boken är inget undantag. Det är trivsamt att läsa den men det går inte att komma ifrån att det är något som skaver. Det är svårt att sätta fingret på exakt vad, men kanske är det den lite spretiga handlingen där vi slungas mellan olika karaktär ideligen, ibland byts det fokus så ofta att jag får läsa om några rader för att se vems röst det var just då. Jag saknade också att inte Flora hade en större roll i boken. Det är ganska många karaktärer att hålla reda på, men det finns en bra förteckning i början av boken över alla karaktärer så det går att hänga med även om man inte läst något annan bok i serien. Tyvärr levde den inte upp riktigt till mina förväntningar och det är med visst mått av besvikelse jag slår igen boken. Det har släppts många julromaner i år och det här är inte den bästa av dem, men den är ändå läsvärd och den bjuder på massa julmys!

Härlig julromantik!
"Jul på det lilla hotellet vid havet" är den fjärde delen i serien om Flora på ön Mure. Dessvärre har jag inte läst de tidigare böckerna och så här i efterhand ångrar jag att jag inte gjorde det, jag tror att jag hade fått ut mer av denna då.

Det är många olika karaktärer att hålla reda på, men det går ju ganska bra tack vare ett fint persongalleri i början av boken. Men vilka härliga karaktärer det är! Jag fastnade speciellt för fransmannen Gaspard och hans förtvivlade kamp att vara oberörd. Och givetvis lilla Agot, en kaxigare femåring har jag aldrig varit med om.

Jenny Colgan har nog hittat ett vinnande koncept med sitt sätt att skriva. Boken är romantisk, full av värme och en hel del dråpligheter. Såväl miljö- som karaktärsbeskrivningarna är bra och ger boken en extra dimension. Det är en bra bok som nog blir ännu bättre om du läser de andra först.
- Visa kortare text

2021-11-23

Det är något speciellt med Jenny Colgan och hennes berättelser. Jag fastnar och kan inte sluta läsa! Äntligen får jag läsa vidare om karaktärerna på den lilla ön Mure. Som jag har längtat.

Det här är en av de bästa böckerna i serien och att det är mer julkänsla i boken bidrar nog något till min läsupplevelse.

Berättelsen är romantisk och full med värme och med fina miljöbeskrivningar. Jag älskar att läsa om de olika karaktärerna som är speciella på sitt vis. Jag har längtat efter att få läsa vidare och se vad som händer.

”Jul på det lilla hotellet vid havet” är en mysig och fin läsupplevelse som jag tyckte mycket om. Jag älskar att få vara med på ön och läsa om dem som bor där. En härlig Jenny Colgan bok som jag mer än gärna rekommenderar.

2021-11-22

En mysig saga.