Jul i stallet

Lindgren, Astrid

| 2001

"Det var en gång ett barn som satt i sin mammas knä. Det var jul och barnets mamma berättade om en alldeles särskild julnatt i ett stall för länge sedan. Barnet såg alltsammans för sig som om det hänt i deras stall, på deras egen gård?" Så börjar ramberättelsen i Jul i stallet och därefter kommer själva julsagan. Astrid Lindgrens ?julevangelium? har blivit något av en klassiker som vid det här laget lästs av generationer barn. Denna stämningsfulla berättelse om barnet som föds i stallet den allra första julnatten kom ut 1961 första gången. Nu är den mästerligt nyillustrerad av Lars Klinting som skapat en svit vidunderligt vackra bilder.

Mor berättar om jul i stallet, för jättelänge sedan.

Det var en vinternatt för länge sedan. Två vandrare går längs vägen för att hitta ett ställe där de kan skydda sig från kyla. De ser ett stall och går in dit. Snart tänds en stjärna över stallet. Några herdar upptäcker detta och går dit för att se. Där inne i stallet har det nyss fötts ett barn. Den här berättelsen känner jag igen. Det är en sådan som man brukar läsa i kyrkan när det är jul. Fast på sätt och vis är den inte riktigt den samma. Och med tanke på att det är Astrid Lindgren som har gjort den och då jag vet att hon brukar göra riktigt bra sagor, så blir jag en aning besviken. Bättre än så kan du!

Maja Emelia

2010-12-10

En jättemysig bok med jättefina bilder! Passar alla i familjen tycker jag :)