Jul i det lilla bageriet på strandpromenaden

Colgan, Jenny

| 2016

Det är snart jul i Mount Polbearne, det lilla ö-samhället strax utanför Cornwalls kust. När Polly inte är upptagen med att skapa läckerheter i det lilla bageriet på strandpromenaden myser hon med sin underbara pojkvän, Huckle. Hans honungsaffärer går dock inte så bra som de hoppats, kanske borde de lägga sina bröllopsplanerna på is ett tag? Ingen problem för Polly, men Huckles barnlängtan blir inte lika lätt för henne att hantera.  Det visar sig också att Pollys vän Kerensa undanhåller något. Något som riskerar att splittra vännerna. Men nu nalkas julen, en tid för familj, vänner och - inte minst - tid för julmarknaden, årets höjdpunkt! Men mitt i förberedelserna får Polly ett telefonsamtal som vänder upp och ner på allt. Hur ska hon ens kunna tänka på julen när hennes eget liv är ett enda stort kaos?

Karolina Jonsson

2022-01-02

Jag började den här boken och trodde att den var skriven på ett helt annat sätt, trodde jag skulle bli besviken, men sen kom det vanliga berättandet fram som också finns i de två tidigare böckerna om det lilla bageriet. Jag kände ändå väldigt långt in i boken att jag var lite trött på den här världen nu, funderade om jag verkligen ville lägga tid på den. Men med tanke på att det ändå är den tredje och sista om bageriet så fortsatte jag. Och den var över förväntan ändå, jag tänkte att hur mycket kan man utveckla historien och göra berättelsen oförutsägbar? Jodå, det gick! Det var garanterat mycket som hände och med förvånansvärt mycket djup. Det var inte bara ingredienserna av en mysig feel-good utan den var också väldigt tung på många sätt, innehållande komplicerade familjerelationer. Det kan jag relatera till så det blev en rörande berättelse för mig. Absolut läsvärd och fin bok på alla sätt, men nu när jag har läst tre stycken Jenny Colgan-böcker på ett halvår behöver jag en lång paus från den här typen av "smöriga" historier. Lättsmält helt klart, men för min del behövs lite svärta. I det långa loppet. Väldigt vackert omslag dock måste jag säga! Och det bästa i boken är som alltid lunnefågeln Neil, visst håller du med?

Elisabeth Svensson

2019-07-09

Mysigt slut på en mysig serie.

2019-01-12

Den här boken köpte jag i början på december förra året, men eftersom jag inte hade läst andra delen än (som utspelar sig på sommaren och därför, naturligtvis, måste läsas på sommaren) så fick den vänta i ett år på att bli läst. Jul i det lilla bageriet på strandpromenaden sägs vara den sista delen i serien om det lilla bageriet och ja, det kanske är lika bra. Läs mer på min blogg

Charlotta Renstig

2017-09-14

Inte lika bra som de två första då vissa delar kändes lite overkliga

Anneli Johansson

2017-08-03

Slutet en saga i vuxenformat 👍

Eva Pettersson

2016-11-29

Alltid lika mysigt att läsa om det lilla bageriet på strandpromenaden. Aldrig har jag längtat så mycket efter att bo i en fyr på en liten ö, med en lunnefågel som husdjur...

Pia Gummesson

2016-11-28

Sista i trilogin om Polly..Den är jättebra har läst alla tre nu om Polly och de andra i historien.Varm och fin bok.Blir glad när jag läser den.Kan varmt rekommendera alla tre böcker av denna fina författare Jenny Colgan.