Ju fortare jag går, desto mindre är jag

Mathea umgås inte med andra människor. Det har hon aldrig gjort. Men på ålderns höst slår det henne - ingen kommer ens att märka när hon dör. Så hon bestämmer sig för att gå ut och möta världen, vilket tyvärr visare sig lättare sagt än gjort. Varje dag går Mathea till affären och köper sylt till sina smörgåsar. Eftersom hon inte längre är stark nog att själv få upp skruvlocket, tänker hon att hon ska be kassören om hjälp, bara med att öppna lite så att hon kan själv sen. Hela vägen fram till kassan tänker hon att hon ska det, och sen blir det inte så. Inte den dagen heller. Så hon går hem och ställer syltburken i skafferiet, bland de andra oöppnade syltburkarna. Humoristiskt allvar och språklig uppfinnighet präglar denna hyllade roman, som även sålts till USA. Kjersti Annesdatter Skomsvold är född 1979 och från Oslo. Hon mottog 2009 Tarjei Vesaas debutantpris och blev nominerad till Bokhandlerprisen...

Marianne Strandberg

2014-01-11

Sorglig, men den har ngt visst. Kanske känner jag igen mej ibland.

2012-03-09

Trodde att det skulle vara mer humor men det var enbart tragiskt. Det kändes inte verkligt. Hon hade behövt hjälp att komma över sin blygsel och att inte mannen gjorde något.

Maria Lindén

2012-01-21

Jag trodde att jag skulle gilla boken mer än vad jag gjorde. Hade lite svårt för Mathea och tyckte inte att det hände någonting egentligen. Visst tyckte jag synd om henne att hon är så ensam, men nej, blev lite besviken.

Christina Ahlberg

2011-09-11

Vilken underbar liten pärla. Tragisk men ändå en underbar humor. Jag ger 4+.

Lotta Berling

2011-07-22

En sorglig och humoristisk bok om ensamhet, om att inte passa in och förstå de sociala koderna, och om att inte märkas, inte räknas.
Liksom för Jessica nedan tog det en stund innan jag fastnade för Mathea; jag tyckte till en början att boken var lite tråkig och händelselös, men sedan började jag gilla den och läsningen flöt på av sig själv.

Kristine Hedén

2010-11-13

LÄS!!

Jessica Bongenhielm

2010-11-08

Det tog ett antal sidor innan jag fastnade för Mathea, men sedan följde jag med intresse och medkänsla hennes försök till frihet från den livslånga rädslan - fängslande och humoristiskt.