Jättebjörnen Leonard

Wiander, Michael

| 2022

Michael Wiander, en av landets mest lästa författare för läsåldern 9-12, ger nu ut en ny bokserie för yngre barn, om superhjältenallen Leonards olika nattliga hjälteuppdrag i Stockholm. Tillsammans med Jonte besöker Leonard ensamma människor, hjälper skadade djur, bekämpar kriminalitet och orättvisor med mera.  Jättebjörnen Leonard är den första fristående delen i serien med samma namn.  Jonte kan inte somna på kvällarna. Frågan är om han sover över huvud taget? På morgonen berättar han nämligen de konstigaste saker - att han flugit runt över Stockholms gator med sin nallebjörn Leonard och bekämpat stadens brottslingar! Men ingen tror på Jonte när han berättar om sin nallebjörn, inte ens mamma eller pappa. På dagarna är Jonte så trött att han somnar i gungan och förskolelärarna blir oroliga - tänk om han är sjuk? Blir Leonard verkligen levande på nätterna och förvandlas till en jättelik...

Detta är en hit! Jag har själv aldrig haft ett gosedjur men läser med glädje boken med mina barns ögon. Michael Wiander har ännu en gång lyckats fånga en värld där gränsen mellan verklighet och fantasi är hårfin. Han tänker precis som barnen gör och det märks i texten. Vi ser fram emot flera böcker om Jättebjörnen Leonard!

Den här boken har verkligen ett fint budskap: alla kan behöva vänlighet och en bamsekram ibland.

Gosedjur kan verkligen skänka både glädje, kärlek och trygghet. Min son opererades för två veckor sedan. Trots att det var ett tag sen som hans favoritkanin Nini hängde med så var det viktigt att hen fick följa med. Det värmde extra att sköterskorna på sjukhuset så naturligt inkluderade gosedjuret i allt som hände och även Nini fick på sig en operationsmössa. Därför högg det till i hjärtat när Jontes mamma säger att de kanske blir tvungna att plocka bort Leonard om Jonte inte slutar upp med sina fantasier 🥲

Den här boken kommer garanterat att bjuda in till fina samtal och jag rekommenderar den varmt till värdegrundsarbetet. Illustrationerna är varma och lyfter berättelsen ytterligare ett snäpp.

Hade jag fått önska något hade jag gärna sett att lite fler kulturer fick ta plats på förskolan och inte bara Lisa, Olle, Anna och Rickard. Det är dock en jättefin bok som jag tror att de flesta barn kan relatera till ❤️