Jättebjörnen Leonard

Wiander, Michael

| 2022

Michael Wiander, en av landets mest lästa författare för läsåldern 9-12, ger nu ut en ny bokserie för läsåldern 4-9 år, tillsammans med illustratören Sebastian Matar, om superhjältenallen Leonards olika nattliga hjälteuppdrag i Stockholm. Tillsammans med Jonte hjälper Leonard bortsprungna katter, stoppar bråk och kriminalitet samt ger alla behövande en bamsekram. Jättebjörnen Leonard är den första fristående delen i serien med samma namn.  Jonte kan inte somna på kvällarna. Frågan är om han sover över huvud taget? På morgonen berättar han nämligen de konstigaste saker - att han flugit runt över Stockholms gator med sin nallebjörn Leonard och bekämpat stadens brottslingar! Men ingen tror på Jonte när han berättar om sin nallebjörn, inte ens mamma eller pappa. På dagarna är Jonte så trött att han somnar i gungan och förskolelärarna blir oroliga - tänk om han är sjuk? Blir Leonard verkligen...

Femåringarna tycker: Dumma Jonte, som inte förstår att han ska sova på natten istället för att lyssna på sin nallebjörn. Man måste ju sova på natten! Men de förstår honom också, för Leonards äventyr verkar ju så väldigt spännande. De tycker nog att Leonard är lite väl vårdslös med vad han utsätter Jonte för, men det häftiga äventyr. Ingen av dem tror att de heller skulle kunnat sova om jättebjörnen Leonard var deras nallebjörn.

Mamman tycker: Så mycket fantasi och vilket drömscenario för vilket barn som helst. Din nallebjörn vaknar till liv på natten och kan ta med dig på äventyr. Och inte nog med det, han är också superhjälte! En superhjälte som inte tänker på att hans sidekick inte är så gammal, men ändå. Spännande och fartfyllt och jag gillar slutet där pappa ändå börjar tro.

Det är relativt mycket text i den här, så den riktar sig antagligen mest mot den äldre delen av målgruppen 3–6 år, men ett barn som är vant att höra mycket högläsning kommer antagligen inte ha något problem att lyssna. Det gör ju också att den kan passa även något äldre barn än målgruppens ålder. Illustrationerna passar in i berättelsen på ett bra sätt.

Bokdjungeln

2022-09-06

Jag skulle säga, med tanke på texternas längd per sida att boken passar bättre för 5-6åringar än 3åringar. Detta då det är ganska mycket text och att 3åringar inte orkar lyssna lika länge innan de vill ha en ny sida än 6åringar.
Men jag gillar tanken med en nallebjörn som är stor och stark, men också väldigt snäll.
Illustrationerna är behagliga och faller mig väl i smaken. Om det är något jag skulle säga är sämre med boken så är det att mamman i boken förminskar Jontes känslor och upplevelser. Men förutom detta så tycker jag att det är en fin bok och det ska bli spännande att läsa de kommande böckerna om Leonard.

Philip 10 år:
Framsidan på boken är jättefin och jag tycker om att björnen blir levande. Jag vet inte hur pojken ska göra om han aldrig sover. Det kommer inte att gå och jag tror att mamma och pappa kommer förstå att nallen kan bli levande. Det är mycket text i boken och jag tror att små barn kan tycka om boken.

AC (mamma);
Fin och inbjudande framsida som lockar till läsning om äventyr.

Detta är första boken i en serie (fristående bok) och fokus i denna bok är mer på hur viktig nallebjörnen är för Jonte än äventyr och det kanske är för att Jonte vet saker om nallebjörnen som andra inte vet och den avslutas lite med en cliffhanger. Lägger pappa ihop saker och ting eller hur fortsätter sagan.

Boken handlar om Jonte och hans nallebjörn som kommer till liv om natten. På natten börjar äventyren med att rädda katter, få tjuvar på bättre tankar osv.

Det finns mycket att diskutera under läsningen av denna bok så som rätt och fel, behov av ett gosedjur, ensamhet, sömn, vänskap och tillit.

I magen svider det till när man läser om hur mamman förminskar utmaningen att komma till ro och somna samt behovet av nallebjörnen hos Jonte. Även att kompisarna på förskolan skrattar åt Jonte och björnen. Hur är man en bra vän?

Sidorna har mycket text och jag hade gärna sett det lite mer uppdelat då det hade skapat mer utrymme för diskussion och även läsglädje hos mig och Philip. Jag hade också kanske önskat lite färre händelser i boken men mer fokus på händelserna.

Vi gillar att boken mestadels är illustrerad från barnets perspektiv och vi gillar verkligen framsidan på boken. Jag skulle kunna tänka mig att boken skulle göra sig bra som tv-serie.

Gullis lästips

2022-07-07

Jättebjörnen Leonard är en fantasifull bilderbok med budskapet att alla behöver vänlighet, närhet och framförallt en bamsekram!

Jättebjörnen Leonard är en fantasifull och spännande bilderbok som med största säkerhet lär öppna upp för fina värdegrundssamtal hos barn mellan 3 till 6 år.

Bilderna är härligt illustrerad av Sebastian Matar där flera av illustrationerna är målade från barnens perspektiv och från härligt annorlunda perspektiv som inifrån en mun och ut. Något som förstärker den fantasifulla och underhållande handlingen skriven av Michael Wiander.

Mikael Johansson

2022-07-03

Detta är en hit! Jag har själv aldrig haft ett gosedjur men läser med glädje boken med mina barns ögon. Michael Wiander har ännu en gång lyckats fånga en värld där gränsen mellan verklighet och fantasi är hårfin. Han tänker precis som barnen gör och det märks i texten. Vi ser fram emot flera böcker om Jättebjörnen Leonard!

Jenny Axelsson

2022-06-03

Den här boken har verkligen ett fint budskap: alla kan behöva vänlighet och en bamsekram ibland.

Gosedjur kan verkligen skänka både glädje, kärlek och trygghet. Min son opererades för två veckor sedan. Trots att det var ett tag sen som hans favoritkanin Nini hängde med så var det viktigt att hen fick följa med. Det värmde extra att sköterskorna på sjukhuset så naturligt inkluderade gosedjuret i allt som hände och även Nini fick på sig en operationsmössa. Därför högg det till i hjärtat när Jontes mamma säger att de kanske blir tvungna att plocka bort Leonard om Jonte inte slutar upp med sina fantasier 🥲

Den här boken kommer garanterat att bjuda in till fina samtal och jag rekommenderar den varmt till värdegrundsarbetet. Illustrationerna är varma och lyfter berättelsen ytterligare ett snäpp.

Hade jag fått önska något hade jag gärna sett att lite fler kulturer fick ta plats på förskolan och inte bara Lisa, Olle, Anna och Rickard. Det är dock en jättefin bok som jag tror att de flesta barn kan relatera till ❤️

Jenny Axelsson

2022-06-03