Järtecken

En novembernatt 1994 begås ett mord i utkanten av den halländska byn Marbäck. Den skyldige identifieras snart. Han döms och allt ställs till rätta. Men brottet skapar ringar på vattnet. Genom tiden gör det små och stora avtryck i människors liv. Frågetecken uppstår: Vad var det egentligen som hände däruppe i Marbäcksskogen? Och så är det Isak, pojken med järtecknet i sig, som fruktar att han en dag ska göra något förfärligt.

En bok om relationer, livsöden, olycklig kärlek, sorg, arv och fantastiska miljöbeskrivningar.

En helt annan Christoffer Carlsson i den här boken. Personligen gillar jag den ”gamla” Christoffer Carlsson, där handlingen är tätare och tempot högre. Här blir det lite segt emellanåt.

Karolin L

2019-05-19

Otroligt bra!

Susanne Rydvald

2019-04-14

Bokens berättelse och skrivstilen är bra, men slutet är lite fattig i jämförelse med detta

Fantastisk, spännande & välskriven!

2019-03-05

Järtecken är Christoffer Carlssons åttonde bok. Jag har läst alla hans sju tidigare böcker, och tyckt väldigt mycket om dom allihopa. Både dom fyra böckerna i serien om Leo Junker, och dom tre fristående böckerna. Alla sju böckerna har fått det näst högsta betyget från mig. Och jag rekommenderar dom allihopa.

Men Järtecken var ännu ett snäpp bättre, och får det högsta betyget från mig. Vet inte riktigt om den ska klassas som en roman eller kriminalroman. Läste någonstans att den kallas för en brottsroman. För även om den handlar om ett mord, så handlar den lika mycket om annat.

Järtecken innehåller fantastiska miljöbeskrivningar, och lika fantastiska karaktärsbeskrivningar. Den beskriver relationer mellan människor på ett väldigt bra sätt. Men den är även spännande. Själva mordhistorien är trovärdig och absolut inte förutsägbar.

Rekommenderar varmt boken, och ser mycket fram emot förhoppningsvis fler liknande böcker av Christoffer Carlsson.