Järtecken

En novembernatt 1994 begås ett mord i utkanten av den halländska byn Marbäck. Den skyldige identifieras snart. Han döms och allt ställs till rätta. Men brottet skapar ringar på vattnet. Genom tiden gör det små och stora avtryck i människors liv. Frågetecken uppstår: Vad var det egentligen som hände däruppe i Marbäcksskogen?Och så är det Isak, pojken med järtecknet i sig, som fruktar att han en dag ska göra något förfärligt.

Maria Jacobsson

2023-07-23

En överraskande bra bok. Jag trodde inte det skulle vara en "deckare", men denna bok visade sig ha många dimensioner. Bra personbeskrivningar och speciellt Isak, som tror sig ha ärvt ett beteende/öde som han inte kan värja sig mot. Intressanta miljöbeskrivningar i trakten runt Halmstad. Detta var första boken jag läste av författaren, men känner mig nu nyfiken på hans övriga verk.

Helena Rasmusson

2021-10-06

🔥Järtecken 🔥; man kan inte kalla denna en deckare tycker jag, den är något mer! Boken startar i mitten av 90-talet av en otäck händelse, en person dör. Man får följa en ung polisassistent & en ung släkting till personen som blir anklagad.
Historien hoppar sedan fram ca 10 år i tiden & avslutas ytterligare 10 år senare.
Fokus ligger på hur dessa personer formas av denna händelse! Att den styr deras liv. Spännande & annorlunda infallsvinklar! Jag drogs med & tyckte mycket om den!

A H

2021-07-02

Bra

2021-05-27

Så bra! Spännande, sorgligt, gripande, vackert. En lysande skildring av hur ett brott drabbar en bygd och dess människor. Allt berättat med ett strålande, inkännande språk. Det kan inte bli bättre.

villa-freja.se

2020-07-28

Nu har jag läst ut min sommarpresent-bok och jag är glad att jag fick den. Om inte hade jag aldrig valt den eftersom den är bortom min genre, men det här var ingen direkt deckare, utan mycket mer in på skinnet-psykologi vilket gjorde boken unik och driven. Jag tyckte mycket om den.

ElinsBokhylla

2020-03-16

Järtecken av Christoffer Carlsson är den första boken som jag läser av Christoffer Carlsson och jag är imponerad av hans sätt att skriva och förmedla en spännande historia.

Innan jag läste denna bok så hade jag läst lite om den men inte tillräckligt mycket för att jag skulle ha bildat mig några förväntningar och det tycker jag är bra. Jag uppskattar böckerna mer när jag inte har några förväntningar alls, vilket säkert många andra också gör.

I största del läser jag deckare, blodiga och läskiga deckare med ett högt tempo men som denna bok klassas som en kriminalroman antog jag att boken skulle ha ett lugnare tempo. Vilket den emellanåt även hade, dock upplevde jag att delar av boken hade minst lika högt tempo som de deckare jag brukar läsa och det var en bra kontrast mellan de två tempon.

Bokens handling är en rätt så vanlig handling vill jag nog ändå säga, även om det kanske inte förekommer så ofta inom de böcker jag läser så ser jag det ofta inom film och tv- serier.
Historien om oftast en ung person som säger sig vara skyldig men som döms till det brott han är misstänkt för ändå, förekommer alltför ofta både inom fantasin och i den riktiga världen. Det är en otroligt hemsk och tragisk berättelse som utspelar sig i Marbäck och jag är imponerad över hur Christoffer Carlsson lyckas fånga mig som läsare direkt från start till sista sidan.

Boken är ganska sorglig och dyster, inte nog med att en oskyldig man döms så skapar det även dåliga förutsättningar för mannens familj och närstående och för de poliser som arbetar med fallet. Eftersom man som läsare får följa med från när händelsen först inträffade fram till nutid så fick man växa upp med karaktärerna och se hur deras liv utvecklades, så fick man ta del av både lycka och sorg.
Vissa stycken påverkade mig mer än vad jag hade trott, Carlsson lyckades på ett väldigt bra sätt framföra de känslor och tankar som huvudkaraktärerna i boken hade. Det kändes verkligt och trovärdigt utan att det gick till en överdrift, det uppskattar jag mycket!

Boken är uppdelad i tre olika tidsepoker och det är lätt att hålla isär de olika epokerna eftersom de var uppdelade som i tre delar. De underlättade mig som läsare väldigt mycket då jag har svårt för de handlingar som hoppar mellan de olika tidsepokerna, det blir för mig alldeles för rörigt.
Jag blev positivt överraskad av att Carlsson tog med riktiga händelser i boken, så som stormen Gudrun och Tsunamikatastrofen, det gjorde boken mer verklig och intressant.

När man redan från första sidan dras in i handlingen är en väldigt bra bok i mina ögon och det är precis det man gör i Christoffer Carlssons bok.

Det var definitivt inte svårt att följa med i bokens handling och intriger, skildringarna mellan de olika karaktärerna gjorde att man kunde följa med i berättelsen utan att virra bort sig. Det var enkla men ändå detaljerade personskildringar och miljöbeskrivningar, något som jag alltid ser som ett extra plus när jag läser en bok.

Järtecken av Christoffer Carlsson är en välskriven och detaljerad bok, en bok som skildrar flera olika liv och verkligheter. Karaktärsbeskrivningarna är väldigt bra och man blir väldigt lätt berörd av det som vissa karaktärer går igenom. Även om jag upplevde att boken var lite seg i mitten, så har Christoffer Carlsson skrivit en riktigt bra och verklighetstrogen bok som jag starkt kan rekommendera!

janne lindh

2020-01-24

Välskriven och med intressanta karaktärer -- men slutet var en besvikelse.

Katarina Strid

2020-01-08

Ganska vemodigt och sorgligt. Men intresset hålls ändå uppe och det är fina personteckningar, hur det kan påverka både personer och ett samhälle av förutfattade meningar. Men med tanke på att den skrivits upp så mycket så kanske jag hade förväntat mig lite mer.

Evasbokhylla

2019-11-09

En bok om relationer, livsöden, olycklig kärlek, sorg, arv och fantastiska miljöbeskrivningar.

Karin Johansson

2019-09-22

En helt annan Christoffer Carlsson i den här boken. Personligen gillar jag den ”gamla” Christoffer Carlsson, där handlingen är tätare och tempot högre. Här blir det lite segt emellanåt.

Karolin L

2019-05-19

Otroligt bra!

Susanne Rydvald

2019-04-14

Bokens berättelse och skrivstilen är bra, men slutet är lite fattig i jämförelse med detta

Fantastisk, spännande & välskriven!

2019-03-05

Järtecken är Christoffer Carlssons åttonde bok. Jag har läst alla hans sju tidigare böcker, och tyckt väldigt mycket om dom allihopa. Både dom fyra böckerna i serien om Leo Junker, och dom tre fristående böckerna. Alla sju böckerna har fått det näst högsta betyget från mig. Och jag rekommenderar dom allihopa.

Men Järtecken var ännu ett snäpp bättre, och får det högsta betyget från mig. Vet inte riktigt om den ska klassas som en roman eller kriminalroman. Läste någonstans att den kallas för en brottsroman. För även om den handlar om ett mord, så handlar den lika mycket om annat.

Järtecken innehåller fantastiska miljöbeskrivningar, och lika fantastiska karaktärsbeskrivningar. Den beskriver relationer mellan människor på ett väldigt bra sätt. Men den är även spännande. Själva mordhistorien är trovärdig och absolut inte förutsägbar.

Rekommenderar varmt boken, och ser mycket fram emot förhoppningsvis fler liknande böcker av Christoffer Carlsson.