Coupland, Douglas

| 2006

Med sin osvikliga lyhördhet för samtiden har Coupland i sin nya bok skapat ett gäng programutvecklare på spelföretaget jPod som alla har efternamn som börjar på J och är brådmoget snabbtänkta, cyniska och kanske lätt autistiska. Själv dyker han upp som birollsfigur. Ethan Jarlewski arbetar många och långa timmar på spelföretaget jPod i Vancouver. I båsen bredvid i en hörna av storföretaget sitter ett gäng nördcharmiga och ungsmarta programutvecklare. Deras uppdrag är att presentera ett spel som gör cheferna – och kanske framför allt marknadsavdelningen – nöjda. Som underhållning roar de sig med att hitta alla tre-bokstavsord i alfapet, slår vad om vem som kan hitta det felande talet i en primtalstävling, skriver kärleksbrev till Ronald McDonald eller säljer sig själva på eBay. Ibland reflekterar de över att de känner sig som om de lever i en slags Coupland-programmerad värld:...

Sari Karlsson

2012-06-18

Bra!

Kamali 

2011-12-30

En av få böcker som någonsin fått mig att skratta. Kan vara igenkänningsfaktorn med dessa nördar och deras subkultur.

Freddy K

2011-01-29

Mycket charmig bok från början till slut. Definitivt inget för alla dock.

Petra Norstedt

2010-10-29

Vad var det roliga i detta? Jag orkade bara igenom 1/3 innan jag gav upp.

Skitkul!

* Mazuli *

2010-09-16

Helt klart en utav Couplands bästa böcker! Underhållande från första till sista sidan.

Ally Regins

2010-08-17

Väldigt rolig men lite oklar handling.

Magnus Bergström

2009-12-19

Douglas Coupland har redan tidigare visat sin skarpa blick för ungdomsgenerationer. Både i ikoniska Generation X och Microserfs beskriver han med svart humor och finess de (mer eller mindre) betydande frågor och livsmål som nordamerikanska 70-talister ställdes inför under sin uppväxt.
Nu har turen kommit till de tidiga 80-talisterna. JPod, som jag läste i veckan, är på det viset nästan en fristående uppföljare till nämnda Microserfs. Där den sistnämnda tar sin ton i IT-utvecklingens gryning, slår JPod an där dess boom nästan skapat en kulturellt avdankad ungdomsgeneration. Karaktärerna, i mitten och övre 20-årsåldern, ägnar hellre kontorstiden åt (till synes) omotiverade utmaningar ("vem kan först hitta den felplacerade nollan i de första 10 000 talen av π", o.s.v.) än att designa det där nya skateboardspelet som företagsledningen påstår ska revolutionera marknaden. Utanför kontorslandskapets tillflykt av Simpsons-referenser, hetlevrade diskussioner kring lågkulturella fenomen och överdoseringar på socker från såväl snask som cola, råder en verklighet av äktenskapsbrott, existensiell vånda, styrdans, marijuanaplantage och ond bråd död.
JPod är i det stora hela skräddarsydd läsning för mig. Svart och cynisk humor, popkultreferenser som utmanar tanken. Man måste även ge två stora guldstjärnor till Coupland (född 1961), som än en gång lyckats pricka rätt på kulturlivet i en tidsålder som han i teorin inte tillhör och dessutom på härligt metamanér lyckas integrera sig själv som den kanske mest likgiltiga karaktären i hela berättelsen. En fascinerande bok för alla med ett närmast sjukligt intresse för popkultur, som jobbar inom IT-branschen eller helt enkelt identifierar sig med de tidiga 80-talisternas livsstil i det tekniskt utvecklade samhället.

Thomas R

2009-10-07

Som en humorbefriad Microserfs, inget hjärta.

Magnus Bergström

2009-07-07

En bok som nästan var skräddarsydd för min smak! Svart humor, sprängfylld med popkultreferenser och ett väldigt skruvat metaelement där Coupland gör sig själv till en cynisk karaktär i berättelsen. Dessutom visar Coupland genom den här boken att han har en fortsatt god uppfattning om livet i generationerna (som tidigare i bland annat "Generation X" och "Microserfs"), i detta fall personer födda under sent 70- och tidigt 80-tal.
En längre reflektion lär följa i bloggen framöver! (http://magnusbergstrom.blogspot.com)

FranZone c”,)

2009-06-11

Liknar "Microslavar" om ett gäng programmerare på galna upptåg (ibland lite för flippat kanske)!?
Finns även som TV-serie (men då mera "main-stream" för en bredare publik)...

Max Lundberg

2009-06-11

Jävligt medryckande och underhållande!

Linda Lindahl

Hysteriskt rolig