Journalistikens kommersialisering - mera myt än sanning? Innehållets förändring i svensk dagspress 1960-2010

Wadbring, Ingela

| 2012

Flag from sv

0


Kommersialisering anges ofta som orsak till journalistikens och mediernas förflackning. Såväl i vetenskapliga artiklar som i allmän debatt hävdas att ökad konkurrens leder till slätstruket innehåll för att locka en stor publik. Finns det en självklar koppling mellan mediemarknadens förändring och journalistikens utveckling? Medieforskaren Ingela Wadbring analyserar ämnet utifrån en granskning av Dagens Nyheter, Norrländska Socialdemokraten, Nya Wermlands-Tidningen och Smålandsposten åren 1960-2010. En slutsats är att diskussionen snarare bör handla om professionaliseringens effekter än om kommersialisering. Ingela Wadbring är professor i medieutveckling vid Mittuniversitetet i Sundsvall. Hennes huvudsakliga forskningsområde handlar om hur mediestrukturer, medieinnehåll och mediekonsumtion förändras över tid.

Visa mer

Skapa konto för att sätta betyg och recensera böcker

Recensioner

Bli först med att recensera denna bok