Josefine Mutzenbacher : en wienerhoras livshistoria

Salten, Felix

| 2009

Josefine Mutzenbacher från 1906 är en av världslitteraturens mest berömda erotiska klassiker. Här berättar Josefine hur hon som ung flicka blir hora och med hjälp av kroppen lyfter sig ur förortens fattigdom. Romanen blandar frejdigt gladporriga scener med skarpt realistiska skildringar av det miserabla arbetarklasslivet i Wien. Josefine Mutzenbacher har tryckts i många upplagor, översatts till dussintals språk och filmatise­rats flera gånger. 1991 blev boken rättsfall; den tyska författningsdomstolen beslutade att boken både var ett "konst­närligt verk och ett pornografiskt verk". Österrikaren Felix Salten (1869-1945) är mest känd som författare till barnboken Bambi (1923) som blev världsberömd i Disneys filmatisering. Han tillhörde författareliten i det förra sekelskiftets Wien och var aktiv i den tidiga sioniströrelsen.

Liza Bolin

2010-06-19

Salten är känd för två böcker: denna och Bambi. Efterordet gör en intressant jämförelse mellan de båda.
Överlag en trevlig erotisk roman, men jag hade önskat mer handling mellan sexscenerna. Josefine blir en väldigt platt karaktär.