Jordens vktare

Buthler, Dan

| 2011

Efter en rad kriminalromaner om stockholmspolisen Jacob Colt, kommer nu duon Buthler & hrlund med en spnningsroman som har hela vrlden som scen. Frfattarna fortstter att intressera sig fr det som hnder i samhllet runtom oss och nu r det kombinationen miljfrstring och terrorism som ligger till grund fr en intensiv lsupplevelse. USA:s utrikesminister ddas i ett attentat vid ett statsbesk i Ukraina. Tillvgagngssttet r lika enkelt som effektivt: en radiostyrd helikopter bestyckad med sprngmnen sprnger hela bilkortegen i luften. Ingen tar p sig ansvaret fr attentatet och verste Nicholas Shy vid SSG, en enhet direkt understlld presidenten, fr i uppdrag att leda jakten p de skyldiga. Snart sker ytterligare attentat, fast p helt olika stllen i vrlden: en gasledning sprngs i Ukraina, elntet i Brasilien saboteras och en kemisk fabrik sprngs i Indien. Ett mnster brjar...

2017-08-15

Det brjar ganska ok men allt eftersom sprar det ur. Stereotyper och frutsgbart. Retar mig p att inget lmnas t lsaren. Alla alternativa tankar ska redovisas p ett ljevckande stt och dessutom upprepas dessa i ondlighet. Ett bra uppslag till mne men det r ocks allt. Min sista Buthler och hrlund bok. Betyg 1,5.

Rebeca Lindquist

2017-04-03

En bra bok, dock alldeles fr mycket utfyllnad fr den ska f ngot toppbetyg frn mig.

Pernilla Nilsson

2016-05-18

En svag tva. Knappt vrd att lsa enligt mig. Den skulle ltt kunnat halveras med div trista sidospr, och framfrallt: slutet. Det var inget slut. Tur att det r frfattarnas sista bok fr mig. Jag har lst alla nu, och r inte ett dugg sugen p fler.

Johan CB

2015-12-03

Anna Johansson

2014-06-01

Ger denna en svag fyra. Inte lika bra som bckerna om Jacob Colt, men hller nd mttet. Kunde kortats ned en del fr att undvika att bokens svackor blir allt fr lnga.

2013-09-21

Buthler & hrlund blev snabbt mina favoriter efter jag lst den frsta boken om polisen Jacob Colt, Mord.net, och utan att tveka har jag kpt p mig deras alster. Efter att ha lst ytterligare fyra bcker om Colt och nu denna fristende s brjar jag bli alltmer tveksam. Ls mer p http://bokslut.blogspot.se/2013/09/jordens-vaktare-av-dan-buthler-dag.html

Maria Hjelm

2013-06-30

Oj s bra! Ett par minus i boken, men p det stora hela s r den mycket bra. Spnnande och vlskriven. Jag har inte hittat att det finns ngon fortsttning men jag hoppas verkligen att det kommer en!

Rasmusmatte .

2012-12-29

Lika spnnande som tidigare bcker

Oskar Henriksson

2012-07-18

Dan Buthler och Dag hrlund thriller Jordens vktare r bara fr mycket. Boken handlar om hur en grupp som kallar sig Jordens Vktare utfr ett antal terrordd runt om i vrlden i syfte att tvinga vrldens ledare att ta miljfrgorna p strre allvar. Allts ett mne som ligger rtt i tiden. Och frfattarna verkar vara vl insatta i miljfrgorna, till exempel fr man en ganska initierad bild av hur rika lnder utnyttjar fattiga personer i andra lnder fr att ta han om skrotavfall. S fr sitt miljengagemang fr boken ett plus i kanten.

Men frutom detta miljengagemang r boken platt och oengagerade. I boken fr man flja terroristerna, en amerikansk antiterrorstyrka samt en reporter frn CNN. Problemet r att det r f (ingen?) av dessa karaktrer som r intressanta att flja, det knns lite stelt och man blir inte direkt intresserad av att flja de olika personernas den. De olika sidohistorier som finns, till exempel antiterrorstyrkans chefs frhllande med CNN-reporter, knns extremt krystade och har sllan ngot med huvudhandlingen att gra. Det knns lite som att de tv frfattarna har delat upp skrivandet alltfr strikt mellan sig och att de sedan inte lyckats flta samman historierna p ett bra stt.

Ett annat stort problem med boken r att den upprepar sig. I boken fr man inte bara flja terroristerna i ett eller tv terrordd utan om jag inte minns fel s r det hela fyra stycken. Och alla beskrivs relativt omfattande. S efter terrordd tv knns boken mest som en upprepning. Boken hade blivit s mycket bttre om de kortat den med kanske 200 sidor, de ver 600 sidor som den r p nu r p tok fr mycket.

Ngot som gjorde att den trots allt var vrd att lsa, eller lyssna kanske r mer korrekt, var Stefan Sauks inlsning. Han gr boken till en enmansteater! Grymt bra! Men som helhet kan jag nd inte ge boken mer n 2 av 5 i betyg.

Marita Ryen

2012-03-23

Mycket bra upplsare, spnnande historia men lite vl lng och fr hrdkokt fr min smak.

Pia Stendahl

2011-08-18

Jag har endast lst en av deras tidigare bcker, Ares tecken, som jag tycker var helt okej men inget extraordinrt. Nu var jag lite nyfiken p vad frfattarparet hittat p nr de utelmnat Jacob Colt.

Jordens vktare r en klassisk thriller med hg niv av spnning men ocks med ett inslag av extrema, lite svrkpta, hndelser. P ngot stt knns allt vldigt bekant och det knns dessvrre som om jag lst historien frut.

Det r inte en bok som sticker ut speciellt mycket och det r inga stora verraskningar. Det enda som knns lite originellt r att det r ett svenskt frfattarpar bakom en intrig som utspelar sig internationellt och amerikanska huvudkaraktrer.

Boken r vlskriven och lttlst men allt fr lng med sina 21 timmar. Denna gng har inte frfattarna frirrat sig ut i frmnga sidospr vilket jag tyckte frra gngen. D fick sidohndelserna historien att stanna upp och tappa tempo. Det frfattarna inte riktigt lyckas med r att gra relationsdramatiken trovrdig och om jag minns rtt tyckte jag att detta ven var ett problem i Ares tecken.

Boken r nd spnnande och givetvis vill man som lsare f veta hur det hela ska sluta. Boken knns som den r i tiden eftersom den tar upp tv mnen som knns vldigt aktuella, terrorism och miljfrgor. Har du gillat Buthler och hrlunds bcker tidigare s tror jag nog att du kommer att gilla Jordens vktare ocks.

P www.bokbrus.se finns fler ljudboksrecensioner.
/Pia

Jag r helt fascinerad,,s jdra bra...Stefan Sauk som upplsare ocks och ljudboken blir ett masterpiece..Herregud ls eller hellre lyssna p den.

Erik Zetterqvist

2011-06-20

Inte lika bra som deras tidigare bcker.

2011-04-18

Jag har lst alla Buthler & hrlunds tidigare bcker. Fem bcker om polisen Jacob Colt och hans kollegor har det utkommit hittills. Alla fem var mycket bra, och fick en fyra i betyg av mig.

Buthler & hrlunds sjtte bok handlar inte om Jacob Colt & Co, och om Sverige. Utan det hr r, som det str om boken p frlagets hemsida, "en spnningsroman som har hela vrlden som scen".

"Jordens vktare" r en tjock bok med 666 sidor, men nd mycket lttlst. Den handlar om ett vldigt aktuellt mne: terrorattentat. Vlskriven, intressant, bra, och tankevckande, r ord jag vill sga om boken.

Kan helt klart rekommendera den hr boken, och ven frfattarparet Buthler & hrlunds tidigare utgivning.

( Ls grna alla mina bokrecensioner i min blogg, Bims Blogg - http://bim.blogg.se/category/bokrecensioner.html )