Jorden m rmna

Eriksson, Kjell

| 2001

Utsgs av Svenska Deckarakademien till en av rets fem bsta kriminalromaner r 2000. Det r midsommarafton 1999. En man stiger av pendeln i Blsta med en sportbag fylld med pengar efter ett postrn. Han mts av sin syster och tillsammans firar de helgen i barndomshuset. Mannen slr sig ner i ett torp i trakten. Ngra mil drifrn bor den f.d. lantarbetaren Edvard Risberg. Tidigare var han aktiv facklig kmpe. Nu iakttar han med saknad sitt gamla frbunds nedgng och fall. Det som i stllet lyser upp hans tillvaro r krleken till kriminalinspektren Ann Lindell. I december hittas ett medellders par brutalt mrdade i en villa utanfr Uppsala. Den srade kvinnan dr framfr polisens gon med ngot som kanske r mrdarens namn p sina lppar. Kort drefter avrttas en ung kvinna med ett pistolskott mitt inne i staden. Ann Lindell anar att motivet r hmnd. Men vad r det som vcker...

2014-01-23

Ibland kper jag p mig en hel deckarserie utan att ha lst ngot av frfattaren innan. S hamnade hela serien om Ann Lindell i min bokhylla. Drfr satt jag dr och lste andra delen, trots att jag inte gillade den frsta speciellt mycket. S kan det g. Ls mer p http://bokslut.blogspot.se/2014/01/jorden-ma-ramna-av-kjell-eriksson.html

Pia Stendahl

2012-05-15

Intrigen knns lite seg och platt. Jag fngas aldrig riktigt av historien.

Jag har svrt att acceptera mrdarens motiv. Och att han, med det motivet och av den karaktr han tycks vara, inte lmnat ngra spr efter sig. Han r en strulputte som r helt oorganiserad och torde drfr gjort flertalet tabbar.

Boken r vlskriven och sprket r bra men tyvrr rcker det inte hela vgen. Jag blir aldrig riktigt engagerad i historiens utveckling.

P www.bokbrus.se finns alla mina ljudboksrecensioner i sin helhet.