Jorden de ärvde

Kleen, Björn af

| 2009

Vad har Brideshead Revisited, Evelyn Waughs roman om bortdöende engelsk adel (och kanske världens bästa TV-serie) med familjestriden på Erstavik utanför Stockholm att göra? Hur mycket som helst, skriver Björn af Kleen i Jorden de ärvde. Den engelska adeln dog aldrig bort, inte den svenska heller. Stigande markpriser, sänkta skatter och återupprättat rykte har inneburit en ny skördetid för de svenska jordägarna. Hur gick det egentligen till när den svenska adeln överlevde både industrialismen och demokratin, vad bråkar de om på Erstavik och varför köpte egentligen Göran Persson Torp?

Å

Åsa Arveberg

2014-07-10

Läsvärd bok om den svenska adeln. Lite rörig dock.

Liselotte Wijkmark

2014-05-26

Ämnet var väldigt intressant men textmässigt var det ingen njutbar bok. Vi diskuterade hur denna uråldriga lag har överlevt i vårt moderna samhälle. Gyllenhammars chockladkaka var en väldigt symbolisk bild av vad det hela handlar om....

Nina Nyström

2013-08-25

Lite klen, jag vill veta ha mer fakta och djup.

2013-01-14

Intressant men inte nog för en fyra. Kändes lite "hoppig" emellanåt och en del saker kändes nästan oavslutade. Annars bra dock.

Sara Wall

2012-06-15

Väldigt väl genomförd forskning i området med många intressanta delar.

Maud Ekblad

2012-01-03

En väldigt bra och viktig bok!
Mycket bra research av författaren.

eva arkelid

2011-10-15

En mycket bra och lättläst bok. Man kan bara stilla undra lever vi på 2000 talet eller medeltiden? Ska vi fortfarande bocka och niga?

2011-08-20

Han skriver engagerande. Inte allt var så intressant. Mest besöket på Lundsberg. Författaren verkar avundsjuk på personerna i boken. En del har och andra inte, ska vi införa kommunism?

Mary G

2011-08-17

Lysande reportagebok om ett område som var helt okänt för mig tidigare. Den tappar visserligen fart efter drygt halva boken men den är väldigt välskriven och välreserchad.

harriet karlsson

2011-07-18

Väldigt mycket samma som i "Den nya överklassen" men lite roligare kanske.

Charlotta CG

2011-06-22

En stark trea - jag har lärt mig mycket om släktfejder och om Sverige eftersom jag här läst att saker föregår som man annars är mer van vid utomlands. Inte minst kvinnosynen hos adeln är skrämmande i ett land som vårt. Boken har också gett mig en ny syn på socialdemokrati framför allt och det var den största behållningen. Jag som jobbar med miljö tyckte också det var intressant att läsa om storjordbruk och om privat markägande eftersom det är en välkänd teori att allmänningar inte underhålls lika väl som privat mark där det finns egenintresse. Tyvärr är vissa kapitel lite segt skrivna och ibland blir det lite odistanserat men sista kapitlet (som borde varit längre då det tog upp en högst relevant känslosam fråga om släkt och mark) blir en bra avslutning.

Robin R

2011-03-08

Bokens drivmotor är att avtäcka den adel som än finns i Sverige. Ägandeformerna är strukturellt diskriminerande, och bortom allt vad vi idag associerar med "modernitet" och "demokrati". Genomgående låter författaren skymta sin förhållning till sitt reportageobjekt, ofta sker detta genom att spegla historiska bilder med nutida; för att sedan tillabakalutat låta påpeka att intet har förändrats; herre och tjänare har fortlevt genom tiderna. En sådan bild är när han besöker en jaktinresserad hertiginna, som likt förr i tiden, låter hundskötare lämna och hämta jakthunden; utan att själv få deltaga.

Det kan vara så att jag är van vid akademisk litteratur, men hade ändå önskat en mer koncis definition av flera företeelser. Istället för att samla juridiska termer i början av boken, som en form av bakgrund, så portioneras dem ut i boken och blandas med det skönlitterära; vilket ibland skapar förvirring och gör informationen svår att systematisera.

En del sekvenser av boken lyckas fånga stora delar av den svenska dualiteten, den mellan allmänt och privat, stat och kapital. Någonstans i denna dualitet återfinns svenskens landsbygdsvurm, den som så väl behandlas av Göran Hägg i "Välfärdsåren". Fan ta den rike aktieägaren, men godsbaronen däremot, han förvaltar sin skog; något "riktigt" och "konkret". Nedan citat sätter fingret på den kluvenhet inför kapitalet som finns i Sverige:

"Kanske är det lättare att stå ut med ekonomiska klyftor om klasssamhället kläs i roller som en gång varit historiskt accepterade. En godsherre, till skillnad från en hedgefondmäklare, tror man sig i alla fall känna igen". s. 188.

I övrigt är bokens storhet att den låter förena en samhälleligt principiellt viktig fråga med ett inträngande reportage hos en mytomspunnen värld. Väl därinne får stifta bekantskap med den avmätta analys som flera godsherrar låter sig göra, som alltför ofta speglar en "herre" och "tjänare" förhållning till omgivningen. Denna uppdelning, den osynliga väggen och det selektiva umgänget, är något som fostras från skolåren.

En nutida samhällsanalys, som lite oväntat lyckas knyta samman svenskens ängsliga längtan efter marken och landet, samtidigt som den avtäcker en historisk artefakt som visar sig vara livskraftig än idag.. Vore det inte för bokens närmast bibliska redogörelser över släktled, och dess oförmåga till att definiera centrala begrepp samt det i sammanhanget underkvalificerade självbiografiska kapitlet, skulle den fått fem stjärnor.

Sandra Svensson

2011-03-06

för mig var det svårläst, föredrar skönlitteratur. den var dock väldigt bra skriven, jag lärde mig mkt jag inte visste ngt om tidigare heller, så stort plus för det.

Maria Nordström

2011-02-12

Mycket intressant läsning om svensk adel. Det handlar om hur äldsta sonen får egendomem som fidekomiss och döttrarna och yngre söner blir utan arv. I vissa fall får även änkan flytta. Precis som hos Jane Austen. Detta händer i Sverige på 2000-talet. Mest upprörande är adelsmannen som inte låter sin 90-åriga mamma bo kvar i huset. Hon får inte ens bo kvar i något av de andra husen på ägorna och de är många. Boken bygger på intervjuer. af Kleen har fått sitt efternamn efter sin mamma och är alltså inte med i adelskalendern.

Pia W

2010-11-06

Om ett Sverige man inte visste finns. Den jordägande överklassen, med privilegier och manér som går i arv, gynnat av skattesystemenet. Kvinnorna görs sig inte besvär, arv till äldste sonen är vad som gäller. Rätt otroligt att denna kvarleva är så levande och välmående än idag. En angelägen bok, författaren tränger under ytan och skriver välformulerat och träffande. Dock lite segt bitvis, en svag fyra.

Maria Eriksson

2010-11-05

Intressant porträtt av en klass som jag inte kommit i kontakt med. Många förvånande fakta. Den gav mig en annan bild av socialdemokratisk politik när det gäller omfördelning av resurser och jämställdhet.

Karin F

2010-10-14

Mycket intressant innehåll, men lite tråkig att läsa

Oskar Henriksson

2010-10-03

Intressant bok om adeln och deras slott. Han tar upp en hel del juridik och arvsregler som nog är ganska nytt för många. Regler som inte känns direkt moderna. Snobbiga baroner och ojämlik juridik, ett tacksamt ämne. Två saker som gör att boken inte kan få mer än medelbetyg är dels att boken är lång rad av upprepningar. Först berättar han om baron 1, sen om baron 2, sen om baron 3 osv. Blir tjatigt. Dels så märker man ju redan från första sidan att författerens ståndpunkt i frågan redan är klar. Här ska adeln och deras regler sågas. Blir lite väl ensidigt och partiskt.

Maria Josefsson

2010-09-11

En bok som belyser adelns ställning i det nuvarande Sverige. Jag som inte ens visste vad ett fideikommiss var för något innan jag läste boken, har fått snurra mina tankegångar många varv.

I stort är det utdrag från intervjuer med olika personer; politiker, godsägare och andra som är involverade kring jordägandet här i landet. Ur ett historiskt och även en gnutta internationellt perspektiv belyses de lagar, regler och undantag från dessa som gör det möjligt att fortsatta hålla samman gigantiska ägor trots arvsskiften.

Personligen känner jag en barnslig förtjusning inför slott och stora ägor, antagligen i äkta Gods & Gårdar-romantisk anda och därför var det extra nyttigt att få läsa om hur det i realiteten fungerar. Mycket läsvärd!

Louise A

2010-09-08

Fascinerande och skrämmande läsning, om ett odemokratiskt Sverige på 2000-talet. Politiker som agerar marionetter, åt de som egentligen bestämmer.

Hedvig K

2010-06-05

Intressant & lättläst - lärde mig mycket om fideikommiss. Enligt författaren så är "vi" intresserade av adel och rikedom - vet inte det ja, mer intresserad av de juridiska aspekterna som jag inte visste om. Velar mellan 3 och 4. (3 för struktur och "skvallervarning" och 4 för språket och för att ha lyft upp frågan) Saknar lite en röd tråd i boken och vad vill författaren ha sagt?

kristina johansson

2010-06-04

Tänk att vi år 2010 har en adel som styr en stor del av Sverige! Var tog demokratin vägen???...har den någonsin funnits?

Merete Madsen

2010-01-19

Den svenska lantadeln betraktade jag, på samma sätt som författaren, som en pikant bagatell. Visserligen har herrgårds- och godsidealet vunnit mark på senare tid men jag trodde att det främst realiserades av finansmän som ville köpa sig miljöer de kanske tidigare inte haft tillträde till.
Så fel så fel!

Drygt två promille av landets befolkning äger i delar av landet drygt 10 procent av jorden i lantbruks- och skogsfastigheter. Befriade från arvs- och gåvoskatt uppbär också stora EU bidrag för detta. Ett förbluffande fenomen som man, efter det långvariga socialdemokratiska maktinnehavet trodde var omöjligt.´Till skillnad från länder med lång och stark arikostratitradition som Portugal, Spanien och Frankrike lever ståndsprivilegier kvar i Sverige, oberoende av arvsrätt och likhet inför lagen; ännu ett bevis på den förljugna självbild man lever med i Sverige.

Hur detta kommer sig och vilka krafter som sanktionerat denna anakronism visar Björn av Kleen i sin lysande bok 'Jorden de ärvde'.
Full av fakta, träffande ögonblicksbilder och förklaringar tar han oss med in i detta osannolika landskap. Hans prosa är lätt och underhållande, hans frågor berättigade och skarpa hans analyser träffande.
Under det senaste året har det publicerats flera böcker som skildrar en verklighet, de flesta har varit mycket bra som Guillous biografi, Gellert Tamas eller Åsbrinks återspeglingar, Frankes 'Väninnan' eller biografin över Marianne Höök. Men af Kleen slår dem alla med sitt självklara språk och förhållningssätt.

Märit Rönnols

2010-01-16

Närgående bild av en skyddad värld. Något jag inte visste fanns i Sverige. Rekommenderar alla att läsa den!

Lena L

2009-12-27

En mycket bra, läsvärd och intressant bok. ?Jorden de ärvde? förenar det iakttagande reportaget med den historiska och politiska faktaredogörelsen. Den spänner över svensk inrikespolitik, fideikommissets historiska utveckling, statliga utredningar, adliga generations- och syskonkonflikter, besök på slott och internatskolor, jaktutflykter." DN 20091106. Läs den! Så här är det i Sverige 2009 tro det eller ej.

Fiona *

2009-12-01

Somliga böcker sitter man och ler när man läser dem... det här är en av dem.

Tarja Ahlgrén

2009-10-24

Detta är en överraskande angelägen bok. Dessutom väl skriven och till och med rolig. Läs den!