Jord och aska

Rahimi, Atiq

| 2011

"Jord och aska engagerar på ett djupt mänskligt plan, och utplånar därmed gränser och geografiska avstånd som bara skönlitteratur förmår göra." - Helsingborgs Dagblad "Boken Jord och aska är rörande. Den visar sorgen så sann, som ett ödsligt tillstånd, ett öde land. I den akuta sorgen är människan borta från sig själv, slagen i spillror, utanför livet, fastän hon tvingas underkasta sig levandet. Det är lidande, det är smärta. Som märkvärdigt nog går att skildra." - Dagens nyheter En gripande berättelse som utspelar sig i Afghanistan under den sovjetiska ockupationen. Dastaguir, och hans sonson Yassin reser från sin hemby för att söka upp Yassins far som är gruvarbetare i en annan del av landet. Bakom sig lämnar de en utplånad by och alla deras familjemedlemmar är döda. På nätterna drömmer Dastaguir om livet i byn som gått förlorat, på dagarna oroar han sig för sin sonson...

Mats Bölander

2015-09-27

Fruktansvärt tråkig.

Kenneth Olausson

2013-08-07

I det av Sovjetunionen ockuperade Afghanistan begås ett vedervärdigt övergrepp. En hel by raderas från jorden och alla människor mördas - utom gamlingen Dastaguir och hans sonson Yassin. Båda har drabbats av olika posttraumatiska depressioner. I boken följer vi när Dastaguir beger sig till sig son Murad för att berätta om katastrofen och får se hur han böjs ytterligare till marken när sonen inte följt det hederns bud om hämnd som Dastaguir menar han borde gjort. En stark bok om övervåld, kamp för överlevnad och hur traditionens krav på hämnd gör att människor och samhällen stelnar.

Victoria G

2013-05-06

Det förvånar mig inte att läsa att Atiq Rahimi inte bara är författare utan också filmskapare. I denna korta lilla roman lyckas han förmedla knivskarpa bilder, när jag la boken ifrån mig kändes det mer som om jag hade sett en film. Den är så enkel och så ren. Det blir inte mycket bättre än så här, en stark fyra!

jan dalgren

2011-10-02

precis som efterföljaren Tålamodets sten är boek kort och koncentrerad i språket. iaktagelser av inre och yttre skeenden. utan yttre dramati, men desto mer fokus på tankar och realtioner inuti i detta fall farfar som reser til gruvan där sonen arbetar för att berätta att i stort sett alla utplånats i bombräd och enda sonen blivit döv.. hur berätta? skall han berätta? koncentrerat och ångestfyllt.