Joona Linna 7

Kepler, Lars

En död man hittas i en lägenhet i Oslo. När polisen öppnar frysboxen i köket gör de ett fruktansvärt fynd. Offret visar sig vara en dittills okänd gravskändare och trofésamlare. Några dagar senare kontaktar en tysk kommissarie Joona Linna och ber om hjälp med ett mordfall på en camping utanför Rostock. Joona förstår att mönstret som framträder är vansinnigt och samtidigt omöjligt att ignorera. Vissa skulle kalla det för ett mirakel om någon återvände från döden ? andra skulle kalla det för en mardröm.Thrillermästaren Lars Kepler är tillbaka med den sjunde boken om Joona Linna.

Jag tyckte att Keplers "Kaninjägare" var den bästa i serien om Joona Linna, men sen kom Lazarus. Som jag nämnt vid tidigare recension av Keplers böcker så har jag vant mig vid hur Keplers böcker är skrivna. Jag tror att när man väl accepterat detta så blir böckerna bara bättre. Man får därför räkna med att boken är skriven för att passa att bli filmatiserad i Hollywood och att det alltid nämns om hur vacker en av huvudpersonerna är, och att det kommer överflödig information om karaktärer som strax därefter kommer försvinna ur boken. Men som sagt, accepterar man detta så blir boken bra. Jag känner att jag därför kan ge boken en 4 i poäng.
Med tanke på bokens slut så tror jag att det kommer en uppföljare, men vad vet jag...

Lyssnade och fastnade. Den är väldigt spännande men överdrivet våldsam, även om jag inte brukar reagera så mycket på det. Undrar hur många som eg blev dödade...
Ett slut med en tydlig början, gillar jag inte heller.

Jan B

Extremt ojämnt tempo, bitvis seg. Osannolik: enarmad, men stark, smart och dessutom tankeläsare. Polisen inget inbrottslarm? - Nehä? Obegripligt omotiverat porrinslag och våldsporr beyond belief.... Slutet tvärt som om författarna fick soppatorsk! Skönt! - Kom igen, bättre och mera realistiskt kan ni.

Mari

Okej bok som ibland var riktigt läskig!

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta? Denna pekoral är så usel att den inte går att ta på allvar, men det värsta är att författarparet säkerligen själva är stolta över sitt verk. Ja jösses!!!!

Den kändes för orealistisk. Inte alls lika spännande som de tidigare böckerna i serien.

Okej

Superbra som alla dom andra, lyssnade på ljudboken

🔹Dags för recension🔹
Lazarus av Lars Kepler
_______....._______
Jag måste först säga att jag faktiskt blev positivt överraskad av denna bok, eftersom jag har inte läst något av Kepler innan. Jag trodde det skulle vara svårare att hänga med, men så var inte fallet. Man hängde med i boken trots att den här är deras sjunde bok om Joona.
Jag har läst många inlägg här på instagram och olika forum om hur dålig boken är, om varför Kepler väljer att skriva om så mycket våld, blod och mord. Och jag kan bara säga att jag inte håller med!
Älskade denna bok! Från sida ett till sista sidan var den som en rusande karusell. Snabb, rapp och för kort!
Vid ett tillfälle var det som ett slag rakt upp i mitt ansikte, jag skrek rakt ut! Jag hade inte förväntat mig sån twist!!! Boken är brutal, den är blodig, den är spännande, mörk och så välskriven att jag blev imponerad av de små detaljer som författarna beskriver och målar upp.
Ditt hjärta kommer klappa fort och du kommer att se dig över axeln om du befinner dig i mörktet. Ondskan som ständigt är närvarande gör att man tänker och överanalyserar hur grymma människor egentligen kan vara.
Med sina 550 sidor känns den kort!
Läs den! Så här ska en bra kriminalroman vara!

Nej, nu räcker det!

Nu börjar det bli för mycket återupprepningar och ingående förklaringar på redan i tidigare böcker avklarade skurkar och huvudkaraktärer. Jag VET redan vad för färg Joona Linna har på sina jävla isgrå ögon och så vidare. Jag vet redan att han har finsk bakgrund och så vidare. Jag vet redan precis hur Jurek Valter fungerar och så vidare. Jag vet redan hur jämra vacker Saga Bauer är. Jag vet redan hur Keplers jävla sexscener fungerar. (Sorry for my bad french, men jag är tvärless.)

Ändå läggs det sida upp och sida ner på dessa beskrivningar, ingående som om allt vore totalt nytt ideligen. Som om författarduon bakom pseudonymen inte har nåt nytt att komma med utan bara likt en manualförfattare i USA behöver fylla sina sidor med ord för att klara levebrödet då det betalas per ord och ordbajseriet därmed är en nödvändighet. Substansen är borttappad. Nu skriver vi för kvantitet.

De tre, kanske fyra, första böckerna i Joona Linna-serien har en gnutta förnöjsamt tidsfördriv. Men sedan Kaninjägaren (bedrövlig första hälft i den boken för övrigt) har jag allt mer börjat tappat intresset för det här.

Så nu tackar jag för mig och skiter i denna och all framtida Kepler!

Jan Svensson

2018-11-27

Högt tempo och ibland otäckt. Blir lite väl fantastiskt ibland men spännande.

Malin Magnander

2018-11-24

Karin Johansson

2018-11-18

Kryp upp i soffan, ta med dig det du kan behöva för den här boken hade jag svårt att lägga ifrån mig. Från 1a sidan var det pulshöjning och handling. Har du inte läst Kaninjägaren, läs den först.

janne lindh

2018-11-17

Paret Ahndoril kan skriva, men i den här krystade historien öser man på på med en blandning av blodig action och polisstrategi tills man blir helt övermätt och längtar efter slutet.

Anita H

2018-11-09

Spännande men nu undrar man ... blir det fler??

2018-11-09

Spänning från första till sista sidan!

Evasbokhylla

2018-11-06

Så spännande! Vilken bladvändare!

2018-11-04

Överreklamerad!

2018-10-31

Betyg: 4,5 av 5.

Lazarus är den sjunde boken i serien om Joona Linna, av Lars Kepler. Jag har läst alla dom sex tidigare böckerna, och tyckt mycket om dom allihopa. Här är länkar till mina recensioner av dom: Hypnotisören, Paganinikontraktet, Eldvittnet, Sandmannen, Stalker, och Kaninjägaren. (Jag har även läst den fristående boken Playground av Lars Kepler, och länkar här även till den).

Och Lazarus gjorde mig absolut inte besviken. För den var precis lika bra som dom tidigare böckerna i serien.

Boken var mycket spännande. Den var lättläst och snabbläst, trots att den är 550 sidor lång. Den var inte förutsägbar. Och den var välskriven. Boken är också mycket blodig och våldsam, och inget för känsliga läsare.

Jag kan absolut rekommendera boken till alla som har gillat Lars Keplers tidigare böcker. Och även till er som inte har läst författaren tidigare. Men som alltid när det gäller böcker i serier, så tycker jag att man ska följa serien från början.

Och jag ser redan fram emot bok nummer åtta om Joona Linna.