Joona Linna 7

Kepler, Lars

En död man hittas i en lägenhet i Oslo. När polisen öppnar frysboxen i köket gör de ett fruktansvärt fynd. Offret visar sig vara en dittills okänd gravskändare och trofésamlare. Några dagar senare kontaktar en tysk kommissarie Joona Linna och ber om hjälp med ett mordfall på en camping utanför Rostock. Joona förstår att mönstret som framträder är vansinnigt och samtidigt omöjligt att ignorera. Vissa skulle kalla det för ett mirakel om någon återvände från döden ? andra skulle kalla det för en mardröm.Thrillermästaren Lars Kepler är tillbaka med den sjunde boken om Joona Linna.

VICTORIA LINDBLOM

2023-08-05

En riktig Kepler!

Annika Sjöström

2023-01-08

Mycket övervåld och frossande i äckel. Billigt att varje bok slutar med en cliffhanger till nästa bok....på ett sån't sätt att det är uppenbart att författarna är oroliga att man inte ska läsa nästa. Vem kan inte vilja följa en superhjälte som Linna?? (*ironi*) En man som alltid har rätt, men inte har sina överordnade med sig....en ledning som jämt måste inse (överbevisas i form av bestialiska mord) att det gjordes fel när det inte troddes på honom från början!

Jessica Alvklinga

2022-12-15

Sjukt bra

Marie Byström

2021-08-16

Sträckläste...

2021-05-12

Det här är faktiskt riktigt uselt. Jag kan inte förstå att så många faller för sådant dravel. Ja det är ju spännande men det är också allt. Stålmannen, Fantomen och Rambo tillsammans har ju inte en chans mot denna Joona Linna. Han ser allt som ingen annan ser. Han har mer krafter än någon annan. I denna möter han dessutom sin gamla döda ärkefiende. En gammal gubbe som nästan når samma super status som Linna själv.
Dessutom är själva storyn så förutsägbar att det är skrattretande. Ja smaken är ju olika men det här skräpet passar inte mig.

Linn westerdahl

2020-12-03

Angie J

2020-11-16

Kepler är bara bäst!

Hanna Sjöberg

2020-08-14

Okej, men inte den bästa. Kepler är min favorit-deckarförfattare så jag hoppas att Spegelmannen blir lika bra som de tidigare.

Maria B

2020-07-28

Ännu en riktigt spännande Kepler!

Emelie Jonsson

2020-05-11

Väldigt spännande.

Carl Rosén

2019-11-19

En mycket spännande och hårdkokt krim-bok. De som beklagar sig över våldet ska nog inte läsa Kepler. Här får man vad man betalar för. Visst är historien lite väl otrolig mellan varven, men detta är underhållning ingen dokumentär. Riktigt bra bok i denna genre. Keep up with the good work, I love it.

Helena Rasmusson

2019-10-16

En klassisk Kepler! Högt tempo & svår att lägga ifrån sig. Lite väl ”overklig” historia, men det hör ju liksom till Kepler! Tycker det blir lite onödigt mycket våld & lite för detaljerat beskrivet för min smak, det hade jag kunnat vara utan! Denna var bättre än den sjätte boken, Kaninjägaren.

J LJ

2019-08-28

Klart spännande, men trots att jag är en luttrad läsare blev jag många gånger äcklad av grymheten och våldet. Känns som det gick för långt.

Jonas Qarlsson

2019-08-01

En neutral trea. Stundtals väldigt spännande, men alltför overklig för ett högre betyg.

jennie granstrom

2019-06-05

Birgitta Petersson

2019-05-19

Alltid spännande, men inte deras bästa bok.

3 +, rätt rörig

Anna Ericson

2019-04-30

Kepler är alltid bra

Ursula Stålhandske

2019-04-24

Otäckt bra del i en fantastiskt välskriven serie. En fröjd att lyssna på Jonas Malmsjö som läst in ljudboken.

Sara Höglund

2019-04-21

Nina Gustafsson

2019-04-07

Visserligen action och våld som en riktig Hollywoodfilm och både rå och orealistisk på många sätt och vis men ändå väl värd att läsas.

Katarina Strid

2019-03-27

Spännande men väl otäck och mörk kan jag tycka. En hel del är orealistiskt men man ska nog inte fundera så mycket.

Mariell Person

2019-03-20

Mörkare än de övriga, vilket är positivt. Mkt spännande

Jonna

2019-03-15

Ruskigt spännande och kanske den mest skrämmande i serien. Vissa saker kunde nog ha utelämnats då boken är tillräckligt lång som den är. Inget sagt, inget glömt.

Eva Boktokig

2019-03-03

Lazarus är definitivt den mörkaste av böckerna om Joona Linna. Den är så mörk och skrämmande att jag håller andan. Vissa saker som händer har jag fortfarande inte kommit över. Det kryper in under huden på mig. Det kombinerat med det skyhöga tempot gör boken till en vinnare.

En av de saker som gör det både skrämmande och spännande är att i Lazarus är mördaren och Linna är i varandras huvud, så till vida att de förstår verkligen hur den andre tänker. Det gör att man känner både att det finns möjlighet att Linna tar mördaren, men även att det är mycket möjligt att mördaren lyckas komma åt Linna. Och hur kommer Linna och Saga att påverkas av det som händer runt omkring dom. Kommer de klara det?

Micke Hansen

2019-02-18

Välskrivet men alldeles för rå för mig.

Bokdjungeln

2019-02-08

Jag tyckte att Keplers "Kaninjägare" var den bästa i serien om Joona Linna, men sen kom Lazarus. Som jag nämnt vid tidigare recension av Keplers böcker så har jag vant mig vid hur Keplers böcker är skrivna. Jag tror att när man väl accepterat detta så blir böckerna bara bättre. Man får därför räkna med att boken är skriven för att passa att bli filmatiserad i Hollywood och att det alltid nämns om hur vacker en av huvudpersonerna är, och att det kommer överflödig information om karaktärer som strax därefter kommer försvinna ur boken. Men som sagt, accepterar man detta så blir boken bra. Jag känner att jag därför kan ge boken en 4 i poäng.
Med tanke på bokens slut så tror jag att det kommer en uppföljare, men vad vet jag...

Lotta Strandberg

2019-02-03

Lyssnade och fastnade. Den är väldigt spännande men överdrivet våldsam, även om jag inte brukar reagera så mycket på det. Undrar hur många som eg blev dödade...
Ett slut med en tydlig början, gillar jag inte heller.

Julia Gedin

2019-02-02

Jan B

2019-01-29

Extremt ojämnt tempo, bitvis seg. Osannolik: enarmad, men stark, smart och dessutom tankeläsare. Polisen inget inbrottslarm? - Nehä? Obegripligt omotiverat porrinslag och våldsporr beyond belief.... Slutet tvärt som om författarna fick soppatorsk! Skönt! - Kom igen, bättre och mera realistiskt kan ni.

Mari

2019-01-24

Okej bok som ibland var riktigt läskig!

Jan Banan

2019-01-22

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta? Denna pekoral är så usel att den inte går att ta på allvar, men det värsta är att författarparet säkerligen själva är stolta över sitt verk. Ja jösses!!!!

Emma Griph

2019-01-18

Den kändes för orealistisk. Inte alls lika spännande som de tidigare böckerna i serien.

Jenny Kyllergård

2019-01-14

Okej

Terese Ahonen

2019-01-12

Superbra som alla dom andra, lyssnade på ljudboken

Karolin L

2018-12-31

Maja Dukic

2018-12-28

🔹Dags för recension🔹
Lazarus av Lars Kepler
_______....._______
Jag måste först säga att jag faktiskt blev positivt överraskad av denna bok, eftersom jag har inte läst något av Kepler innan. Jag trodde det skulle vara svårare att hänga med, men så var inte fallet. Man hängde med i boken trots att den här är deras sjunde bok om Joona.
Jag har läst många inlägg här på instagram och olika forum om hur dålig boken är, om varför Kepler väljer att skriva om så mycket våld, blod och mord. Och jag kan bara säga att jag inte håller med!
Älskade denna bok! Från sida ett till sista sidan var den som en rusande karusell. Snabb, rapp och för kort!
Vid ett tillfälle var det som ett slag rakt upp i mitt ansikte, jag skrek rakt ut! Jag hade inte förväntat mig sån twist!!! Boken är brutal, den är blodig, den är spännande, mörk och så välskriven att jag blev imponerad av de små detaljer som författarna beskriver och målar upp.
Ditt hjärta kommer klappa fort och du kommer att se dig över axeln om du befinner dig i mörktet. Ondskan som ständigt är närvarande gör att man tänker och överanalyserar hur grymma människor egentligen kan vara.
Med sina 550 sidor känns den kort!
Läs den! Så här ska en bra kriminalroman vara!

Karin Axell

2018-12-17

Nej, nu räcker det!

Nu börjar det bli för mycket återupprepningar och ingående förklaringar på redan i tidigare böcker avklarade skurkar och huvudkaraktärer. Jag VET redan vad för färg Joona Linna har på sina jävla isgrå ögon och så vidare. Jag vet redan att han har finsk bakgrund och så vidare. Jag vet redan precis hur Jurek Valter fungerar och så vidare. Jag vet redan hur jämra vacker Saga Bauer är. Jag vet redan hur Keplers jävla sexscener fungerar. (Sorry for my bad french, men jag är tvärless.)

Ändå läggs det sida upp och sida ner på dessa beskrivningar, ingående som om allt vore totalt nytt ideligen. Som om författarduon bakom pseudonymen inte har nåt nytt att komma med utan bara likt en manualförfattare i USA behöver fylla sina sidor med ord för att klara levebrödet då det betalas per ord och ordbajseriet därmed är en nödvändighet. Substansen är borttappad. Nu skriver vi för kvantitet.

De tre, kanske fyra, första böckerna i Joona Linna-serien har en gnutta förnöjsamt tidsfördriv. Men sedan Kaninjägaren (bedrövlig första hälft i den boken för övrigt) har jag allt mer börjat tappat intresset för det här.

Så nu tackar jag för mig och skiter i denna och all framtida Kepler!

Jan Svensson

2018-11-27

Högt tempo och ibland otäckt. Blir lite väl fantastiskt ibland men spännande.

Malin Magnander

2018-11-24

Karin Johansson

2018-11-18

Kryp upp i soffan, ta med dig det du kan behöva för den här boken hade jag svårt att lägga ifrån mig. Från 1a sidan var det pulshöjning och handling. Har du inte läst Kaninjägaren, läs den först.

janne lindh

2018-11-17

Paret Ahndoril kan skriva, men i den här krystade historien öser man på på med en blandning av blodig action och polisstrategi tills man blir helt övermätt och längtar efter slutet.

A H

2018-11-09

Spännande men nu undrar man ... blir det fler??

2018-11-09

Spänning från första till sista sidan!

Evasbokhylla

2018-11-06

Så spännande! Vilken bladvändare!

2018-11-04

Överreklamerad!

2018-10-31

Betyg: 4,5 av 5.

Lazarus är den sjunde boken i serien om Joona Linna, av Lars Kepler. Jag har läst alla dom sex tidigare böckerna, och tyckt mycket om dom allihopa. Här är länkar till mina recensioner av dom: Hypnotisören, Paganinikontraktet, Eldvittnet, Sandmannen, Stalker, och Kaninjägaren. (Jag har även läst den fristående boken Playground av Lars Kepler, och länkar här även till den).

Och Lazarus gjorde mig absolut inte besviken. För den var precis lika bra som dom tidigare böckerna i serien.

Boken var mycket spännande. Den var lättläst och snabbläst, trots att den är 550 sidor lång. Den var inte förutsägbar. Och den var välskriven. Boken är också mycket blodig och våldsam, och inget för känsliga läsare.

Jag kan absolut rekommendera boken till alla som har gillat Lars Keplers tidigare böcker. Och även till er som inte har läst författaren tidigare. Men som alltid när det gäller böcker i serier, så tycker jag att man ska följa serien från början.

Och jag ser redan fram emot bok nummer åtta om Joona Linna.