Jonathan Strange & Mr Norrell

Clarke, Susanna

| 2004

Jonathan Strange & Mr Norrell utspelar sig i England under Napoleonkrigen i början av 1800-talet och handlar om magiker och spöken, maktspel och korruption, passion, svartsjuka och ond bråd död. För länge, länge sedan när magin fortfarande existerade i England var den störste magikern the Raven King, ett människobarn som växte upp bland älvor. Nu är det början av 1800-talet, the Raven King är bara en legend, och engelsmännen, med sin galne kung och sina slagfärdiga poeter, tror inte längre på magiker. Då uppenbarar sig den mystiske Mr Norrell och nyheten om magins återkomst sprider sig. Han övertalas att hjälpa regeringen i kriget mot Napoleon och åker till London. Där möter han den unge, begåvade Jonathan Strange och tillsammans ger dig sig ut i kriget. Men snart hotar Stranges strävan att återuppväcka gammal magi att förgöra inte bara vänskapen med Mr Norrell, utan också...

Johan Pihel

2015-11-10

Den här har legat still i omgångar i säkert 3 år. Delvis beror det på att det tog 400 sidor innan den fick upp tempot så att jag kände mig bekväm, dels så är den även som pocket lite stor att ta med riktigt överallt.
Men bortsett från de första 400 sidorna gilar jag den! Fantastiskt språk, men något rörig layout med stundtals på tok för långa fotnoter.

Anna Nyman

2013-01-05

Otroligt seg i början, men är glad att jag fortsatte läsa.

C L

2012-02-20

Jag kunde ändå inte rå för att tycka om den. Den var ju bra mysig! :) Jag tyckte om stämningen och jag gillade personerna, fast hur tjejerna porträtterades ligger under kritik. Jag tyckte det var värt 770 sidor. ;)

Klara Antonsson

2011-11-12

Helt underbar!!

Kamali 

2011-10-12

Men OJ vilken seg bok. Jag trodde den skulle vara nåt för mig men- icke!

2011-02-05

Fantasirik och rolig. Alldeles för lång (772 s.). Lämnade av vid hälften.

Maja Andersson

2010-07-17

Som sagt. Seg. Men ja, otroligt bra i sin helhet!

Renée Göthberg

2010-07-07

Första 100-150 sidorna är bra sega, men de som kommer igenom det har en fantastiskt läsupplevelse framför sig. Läste den på engelska dock, och vet inte hur översättningen är.

Liza Bolin

2010-06-15

En fantastiskt underlig bok som är långrandig. Jag höll på att lägga ner den ett flertal gånger, men som tur var hängde jag kvar: Den sista tredjedelen/fjärdedelen är fantastiskt bra!

Nils Thor

2010-05-26

Ganska bra. Lite ovanlig stil utan lyckligt slut. Men den var alldeles för lång.

Carolina Hytter

2010-05-19

Språket är fantastiskt! Jag är nästan glad att filmplanerna aldrig införlivades.

Anna Sandstedt

2010-03-29

I sina ögonblick spännande och småtrevlig men aldeles för låååång!

Linnea H

2010-03-07

Jag gillar ju verkligen hela det småputtriga, de många utläggningarna om allt mellan himmel och jord, relevant och irrelevant, som småpratet på en lång tågresa ungefär, ibland kan man unna sig att bara lyssna med ett halvt öra och njuta av utsikten istället. Men jag gillade verkligen intrigen också, även om den kanske inte var så komplicerad som bokens tjocklek vill antyda...

Natasha Illyés

2010-01-25

Stilistiskt och idémässigt är det ett mästerverk som på ett lättsamt sätt får en att svälja hela historien med hull och hår. Samtidigt är författeren så förtjust i romanens struktur att blir blir 350 sidor för lång och att läsaren till slut tappar intresset för den igentliga berättelsen.

Danielle Schill

2009-12-14

En annorlunda bok. En nytida klassiker men ett underbart språk

Fredrik Bränström

2009-11-28