Jonas Eckel

Fossum, Karin

| 2002

Jag känner mig helt speciell. Det är som att gå omkring i ett eget ljus. Redan som barn var jag insvept i ett eget skimmer. Men det var det ingen som såg. Inte förrän jag blev vuxen och mötte Lillian Ask. Så börjar romanen om Jonas Eckel, Eckel med e som han presenterar sig, den 38-årige noggranne och korrekte lagerchefen. En dag kommer Lillian Ask in på lagret, knubbig och grönögd och omgiven av en svag doft av nyrostat kaffe. För första gången i sitt liv blir Jonas förälskad. Inte bara i Lillian utan även i själva tanken på tvåsamheten. Efter en kort tids bekantskap gifter de sig, men det som Jonas trodde skulle bli ett lugnt samliv visar sig med tiden få helt andra och dramatiska konsekvenser ....

2014-12-13

Riktigt obehaglig roman som utlovat. Karaktärerna är ganska Svensson men inte särskilt sympatiska och deras liv är på ett sätt väldigt ordinärt, men ändå lyckas författaren bygga upp en ovanligt otäck stämning. Jag tycker att hon lyckas fånga frustrationen då huvudpersonen inte kan kommunicera med sin äkta hälft och mycket handlar om att inte riktigt se varandra och nå varandra. Ett ytligt äktenskap utan någon förståelse för den andra parten.

Rasmusmatte .

2013-06-09

Nja..lite besviken blev jag. Gillar Karin Fossum men detta är inte hennes bästa bok

Linn Lagerström

2013-06-09

Äckligt dålig!

Birgitta Spele

2011-04-26

Snabbläst liten bok, som är stillsamt obehaglig.

Mr Roslund

2011-03-27

Ingen Fossum-höjdare. Rätt så förutsägbar, men fortfarande vackert och medlidsamt berättad. Irriterar mig lite på att boken är så tydligt uppdelad i "avsnitt".

Å

Åsa Landin

2010-11-15

Jag gillar verkligen Karis sätt att skriva. Tycker om just denna personskildring som hon gör i denna boken också. Lämnar kvar en känsla av äckel trots att man kan känna med huvudpersonen.

Jonna Österlund

2009-12-04

Jätteskum. Jag tyckte inte om personerna och stämningen var otrevlig. Dock kunde jag inte sluta läsa den förrän den var slut. Väntade hela boken på att något skulle hända.

Skrotmagnet

2009-11-12

Kvinnan i boken var osympatiskt enkelspårig och dum. Mannen i boken var osympatiskt knastertorr och Skalman-wannabe-intellektuell. Men man blir sugen på kaffe när man läser boken..