Johannesnatten

Åkerblom, Gull

| 2006

?Ett mycket speciellt hus önskar bekantskap med kattälskande kvinna med tonårig dotter. I utbyte mot vissa åtaganden försäkras rätt person HÖG UTDELNING. Svar till Brisingamen, d.t.k.?Matilda klippte ut annonsen. Ända ut i fingertopparna kände hon att den var riktad direkt till henne. Ett sådant gåtfullt meddelande måste Matilda, snart 13 år, omedelbart svara på. Följden blir att hon och hennes mamma dras in i en serie mystiska händelser.Detta är en fantasyroman i modern svensk miljö, som är uppbyggd kring den nordiska mytologin. Berättelsen har en tilltalande poetisk ton och författaren utnyttjar skickligt glidningen mellan olika verkligheter.  ?Johannesnatten? är första delen i Sagan om gudagåvorna; därefter följer ?Drakens ö?, ?Isflöjten? och den nyskrivna boken ?De Andra?. Detta är Gull Åkerbloms debut som fick ett mycket entusiastiskt mottagande av pressen och bibliotekarierna...

Emelie A

2011-07-10

Har läst om denna eftersom jag kommer ihåg att jag tyckte om den när jag var yngre men inte kunde komma ihåg handligen. Tyckte mycket om den nu också! Jag tycker den känns unik och jag gillar att den nordiska mytologin är central i historien.

Madelene Helgesson

2009-07-30

För mig var boken mestadels tråkig. Allt kändes så svart och vit och fruktansvärt förutsägbart. Och notera, då läste jag den också när jag var yngre.

A Bookaholic Swede

2009-06-17

Jag älskar denna bok. Johannesnatten och Agnes Cecilia av Maria Gripe är de två ungdomsböcker som jag verkligen rekommenderar alla att läsa. Stora som små!