Johan & Johanna och skogsmaskinerna

Egnor, Nina

Johan och Johanna är tvillingarna som älskar att fantisera om hur det är att vara vuxen och ha ett riktigt jobb, men idag behöver de inte låtsas.) Idag ska de nämligen följa med moster Karin på hennes alldeles riktiga jobb i skogen och få se alla skogsmaskinerna.Johan & Johanna och skogsmaskinerna är en bilderbok med fokus på skogsmaskiner och ger de yngre läsarna en första inblick i skogsbruket. Nina Egnor har de senaste åtta åren jobbat som maskinförare i skogen och debuterar som författare med berättelsen om Johan och Johanna.

Nästan4-åringen tycker: Kul med tvillingar, eftersom småsystrarna är just det. Också kul med skogsmaskiner och han kände igen allt från tv-serien Johans fordon, vilket gjorde det extra kul för honom när han fick hjälpa till att berätta.

Mamman tycker: Det är kul med böcker där ens barns specialintresse får skina igenom till fullo, och även tur för mig att jag sett Johans fordon, det hade vi stor behållning av. Bilderna är mysiga och färggranna, om än dovare i färgen vilket passar skogstemat bra. Kul att de som arbetar i skogen får vara både man och kvinna, och att tvillingarna också är en av varje så visar vi på bredd bland de som arbetar i skogen, och även de som är intresserade.

Jag har läst Johan & Johanna och skogsmaskinerna med text och bild av Nina Egnor, boken är utgiven på Visto förlag 2018. Johan & Johanna och skogsmaskinerna handlar om syskonen Johan och Johanna. En dag ska de hälsa på moster Karin som jobbar med att avverka skog. Johan och Johanna får följa med Karin till skogen där de får lära sig mycket om skogsavverkning och olika skogsmaskiner. Jag läste boken tillsammans med ett par barn på förskolan och de tyckte att boken var bra med fina bilder. Jag tycker att Johan & Johanna och skogsmaskinerna är spännande och har en intressant och lärorik berättelse. Språket flyter mycket bra och illustrationerna är tydliga och söta. Boken riktar sig främst till barn i ålderskategorin 3-6 år och det tycker jag stämmer bra. En fin bok!

@barnbokstips

2019-02-03

Jag och 5-åringen har läst Johan & Johanna & skogsmaskinerna av Nina Egnor. Tvillingarna Johan och Johanna följer med moster Karin på jobbet. Hon arbetar med att planera avverkningar i skogen. De får följa med ut i skogen och kolla på de olika skogsmaskinerna och träffa de som kör maskinerna. Helt enkelt en bok där läsaren får lära sig om skogsbruk. Lagom mycket text för att passa även yngre läsare och många barn tycker ju att det är spännande med maskiner. Min 5-åring tyckte boken var helt ok att lyssna på men det blir nog inte en bok vi läser en massa gånger. Ett plus för att det är både kvinnor och män som arbetar i skogen och kör maskinerna.
Text och bild: Nina Egnor
Visto förlag

I boken möter vi tvillingarna Johan & Johanna som för en dag får följa med moster Karin ut och följa arbetet i skogen.
Vi introduceras till de olika maskinerna men också till hållbart skogsbruk överlag.
Roligt med detta ämne som sällan tas upp i barnböcker samtidigt som det ändå är rätt nära. A har t.ex en farfar som äger skog i Norrland så då blir det extra relevant för oss. Förmodligen för många andra som kanske ger barn och äldre något att samtala kring. Om man har någon morfarförälder som jobbat med skogsbruk för länge sedan vore det spännande att introducera ett samtal mellan denne och barnet. Vad skiljer sig mot nu för tiden?

Flera av förarna i boken är kvinnor vilket såklart är roligt. I övrigt har inte boken någon större mångfald kring t.ex hudfärger osv.

Om illustrationerna finns lite delade meningar här hemma, men min känsla är att denna typen av stil fungerar bra ändå när det gäller förskolebarn.
Skaparen verkar ha haft ett tydligt barnperspektiv när hon skapat och har t.ex också ritat in olika slags skogsdjur och svampar som gömmer sig i bilderna. En rolig detalj att upptäcka i bilderna för barnen.

En hel del svåra ord kopplat till arbetet i skogen finns i boken. De flesta av dem får antingen en förklaring i text eller att man förstår utifrån bilderna och sammanhanget så barnet kan ta till sig det nya ordet. På några enstaka tillfällen är det svåra ordet förklaring av något slag - då är det bra att man som vuxen fångar upp och förklarar de första gångerna anser jag.