Joe the Barbarian

Morrison, Grant

| 2011

Joe, imaginative eleven year-old orphan suffering from Type 1 diabetes, can't fit in at school. One fateful day, he enters a vivid fantasy world in which he is the lost saviour of a fantastic land based on the layout and contents of his home. But is his quest really just an insulin-deprived delirium, from which he can die if he doesn't take his meds, or something much bigger?

Joe fightar sig genom tre svårigheter parallellt: dels är det hans blodsockerfall och komaliknande tillstånd, dels är det en stapplande, ramlande framfart genom huset på jakt efter socker och botemedel, och sist men inte minst är det en kamp i en annan dimension: en värld som blottas för honom när koman tar överhanden. Allt detta vävs samman på ett otroligt sätt , och Joes medhjälpare och äventyren han upplever i drömvärlden är kanske inte endast hittepå? Bilderna är fantastiska men jag saknar ibland ett djup som jag tycker skulle kunna finnas på ett annat sätt i historien. Den känslan jag efterfrågar frammanas på de sista sidorna, och det med råge - men jag hade önskat att de även kommit fram tidigare.