Wild, Margaret

| 2002

Jinx är en diktroman för unga vuxna som handlar om Jen som blir Jinx - olycksfågeln. Jen är sjutton år och bor tillsammans med sin mamma och sin lillasyster i en stad i Australien. Hennes liv kretsar kring kärlek. Kärleken till sina vänner. Den komplicerade kärleken till pappan. Den okomplicerade kärleken till sin utvecklingsstörda lillasyster. Och den stora översvällande kärleken till Charlie. Charlie är hennes allt och när han dör är hennes sorg för stor för att orka bära. Hon har knappt lyckats ta sig ut ur det becksvarta sorgemörkret förrän hon brutalt än en gång tvingas möta döden som denna gång tar hennes nyfunne vän Ben. Om inte Hal hade dykt upp i samma veva så hade Jen för alltid trott att hon förvandlats till Jinx. Jinx består av dikter som för berättelsen framåt. Vi får möta olika personer som lever kring Jen och alla har de en historia att berätta. Att ingen...

Mats T

2012-02-11

Detta var en kort rörig bok med en massa korta kapitel.
Jag läste den som talbok.

Denna ungdomsbok är en väldigt bra skriven bok man bara flyter med i den.
(Jag håller med Lotta B och Ulla E i det de skriver om boken.)
Allt jag kan göra är att rekommendera denna till er andra för detta är en sådan super bra bok =)

Ulla Englund

2011-07-04

Det här är en mycket, mycket bra ungdomsbok eller snarare bok för unga vuxna. De korta kapitlen är som dikter med korta rader som tillsammans fullödigt bygger upp den mörka berättelsen med små ljusglimtar i. Så perfekt i tonfallet. Och jag är glad att slutet är som det är. Jag blev mer tagen av denna lilla bok med sitt stora innehåll än vad jag hade blivit om den haft en normalmängd ord.

Lotta Berling

2010-12-19

Detta är en riktigt, riktigt bra bok som jag rekommenderar även till vuxna läsare. En berättelse skriven i versform, med fina personskildringar av både vuxna och barn. Här finns svärta, sorg och allvar; en bok om både livet och döden.