Jägarinnan

Quinn, Kate

Sibirien, före kriget: När andra världskriget närmar sig sätter den våghalsiga stridspiloten Nina Markova allt på spel och ansluter till Natthäxorna, ett kvinnligt bombregemente. Men när hon hamnar bakom fiende- linjen, i händerna på den ökända mördaren, kallad Jägarinnan, tvingas hon uppbåda all sin styrka och list för att överleva. Köln, 1950: Efter krigsslutet lämnar den brittiska krigskorrespondenten Ian Graham journalistiken för att leta upp nazistiska krigsförbrytare. Ett mål kvarstår: Jägarinnan. För att hitta henne söker han upp Nina, det enda vittne som lyckats fly från henne levande. Boston, 1946: Sjuttonåriga Jordan McBride blir överlycklig när hennes pappa, som varit änkling under en lång tid, äntligen träffar en ny kvinna. Men snart märker hon att den milda tyskan döljer något. Jordan börjar gräva i sin nya styvmors bakgrund och inser snart att hela hennes familj...

Tommy Lindberg

2023-11-21

En "tegelsten" på 637 sidor kunde var 150 sidor mindre. Lite väl detaljerad emellanåt. Men tycker ändå den är läsvärd.

Kjell Ram

2022-08-29

Berörde mig ingenting. Kändes som nåt från Mitt Livs Novell. Gav upp efter knappt halva boken...

Cecilia U

2022-08-20

Lite tafatt till en början, men den tog sig mot mitten. Bästa delen var helt klart att få följa natthäxorna. Coolt på riktigt!

2022-05-23

Vilken bok! Spännande, berörande och intressant. Dels känner jag så starkt för karaktärerna, särskilt den sibiriska flyggalningen, och dels blir jag imponerad över den research författaren gjort. Hon lyfter de imponerande sovjetiska flygkvinnorna och ger en realistisk skildring av de olika kvinnornas motiv, känslor och reaktioner i krig. En fantastisk bok i sig själv och än mer om man betänker kvinnoperspektivet.

Linda Stålberg

2021-11-16

Gillade verkligen den här boken. Kan liksom längta tillbaks till den såhär någon månad efter att jag läst den. Gillar verkligen hur allt snöras ihop i slutändan och uppbyggnaden för att nå dit. Spännande rakt igenom.

Marie Byström

2021-08-14

Mycket bra 👍👍👍

Katarina Strid

2021-08-09

Åh vilken bra bok detta var! Så intressant att följa Nina och Natthäxorna, och spännande upplägg av berättelsen.

Helena Rasmusson

2021-04-06

Mycket bra! 🌟

Malin Sundman

2021-03-21

Tycker att den hade många saker som jag uppskattade. Lättläst, spännande, korta kapitel, lärorik mm. Rekommenderas verkligen! Bli inte avskräckt av att den är så lång ☺️

Therese Persson

2020-11-27

Otroligt svårt att komma in i boken efter 300 sidor gav jag upp. Karaktärerna och historien är bra men tyvärr fångade boken mig aldrig.

Jennifer Johansson

2020-08-09

Tack så mycket HarperCollins Nordic för recex!

I Jägarinnan följer vi tre sammanlänkade perspektiv för att finna den kvinna som kallblodigt mördade sex barn under andra världskriget som nu är på rymmen. Nina är stridspilot åt Ryssland och hamnar bakom fiendelinjen och till slut kommer öga mot öga framför Jägarinnan. Ian Graham är nazistjägare och hans mål just nu är att få fast Jägarinnan efter att hon har skadat honom genom att kallblodigt mörda en släkting. De två teamar ihop sig för att jaga rätt på Jägarinnan. Undertiden så har hon nästlat in sig i en familj i Boston där vi får följa Jordan - en ung kvinna som drömmer om att bli fotograf och som från första början tror att det är något mystiskt med kvinnan som hennes pappa valt att bo med.

Alltså, WOW. Det här är en bok helt i min smak. På senare tid har jag blivit helt beroende av att läsa böcker om andra världskriget - men följa kvinnor och deras öden om det är som stridspilot eller spion, det spelar ingen roll. Den här boken var inget undantag.

Även om boken sträcker sig över 600+ sidor så flyger man genom den. Kate Quinn (och översättaren) har en ypperlig förmåga att skriva tunga ämnen på ett skrivsätt som är så medryckande och lätt att ta till sig. Jag var lite orolig i början att följa tre perspektiv, då det ofta blir att man gillar ett mer än andra. Men jag kan helt ärligt säga att jag älskade varje perspektiv. Jag gillade hur Jordan hela tiden tydde sig om att något var fel med kvinnan som hennes pappa älskar, men också de många timmar av stridsteknik och flygningar för Nina. Ians kapitel var de som var minst intressanta från början, men när Nina introducerades i nutid i Ians kapitel var det en fröjd att läsa även hans perspektiv.

Det jag kan säga var ett litet minus var att slutet kändes väldigt kort och snabbt avgjort. Historien bygger upp och spänningen tätnar till att bli något helt fantastiskt, men sedan tycker jag att slutet och hur Jägarinnans öde blir känns lite som ett antiklimax, det gick som så lätt för dem. Jag hade önskat mer intriger och mer spänning, inte att allting bara föll på plats. Det jag däremot tycker att Quinn har lyckats oerhört bra med är att skapa karaktärer till Jägarinnan. I slutet, då man vet hennes öde, är bitterljuv. Samtidigt är även resterande karaktärer så magnifikt uppbyggda - jag vet deras mål, deras viljor, deras motiv och det känns verkligen som att jag känner dem. Sedan att Quinn har gjort sin research och att många saker som karaktärerna gör och genomgår har hänt på riktigt, nä alltså wow. Jag måste läsa hennes andra bok; Kodnamn Alice.

Läs den här om du är intresserad av: kvinnoöden, andra världskriget, bra (gråa) utvecklade karaktärer och en väldigt snygg uppbyggnad.

villa-freja.se

2020-07-28

En storslagen roman. Spännande, gripande, underhållande och välskriven. Det märks att författaren har gjort ett gediget researcharbete. Boken är nominerad till Årets bok, vilket den är väl värd. Jag håller tummarna, hoppas och tror att den placerar sig som topp tre.

2020-06-03

En historisk spänningsroman som jag blev helt uppslukad av. Romanens nutid är 1950-tal med tillbakablickar på händelser under andra världskriget. Mycket trovärdig. Möt Ian och Tony, Nina i Wien och Jordan i Boston. Mycket nöje.

2020-06-01

Det får bli en trea, trots allt. För det är rasande skickligt skrivet. Men det är på gränsen till följetongskänsla, inte någon stor litteratur. Det är en riktig bladvändare där storyn bara flyter på, ganska förutsägbar. Spännande dock, till slutet vill man.

Denna bok har legat ett tag i min bokhylla och jag har dragit mig för att börja läsa denna tegelsten till bok på grund av antalet sidor som som är cirka 640. Boken utspelar sig delvis under andra världskriget. Huvudkaraktärerna i boken är piloten Nina som ansluter till Natthäxorna, ett kvinnligt bombregemente och hamnar i händerna på Jägarinnan, Ian som är en före detta krigskorrespondent är numera nazistjägare och hans enda mål är att fånga Jägarinnan och den tredje karaktären är Jordan som misstänker att hennes pappas nya fru döljer något från sin bakgrund och Jordan börja gräva för att hitta vilka hemligheter som styvmamman döljer.

Detta är en historisk roman som är väldigt välskriven med ett bra språk. Bra flyt och driv genom hela boken så trots de 640 sidorna så går det fort att läsa boken - en bladvändare. Jag hade lite svårt att komma in i boken de första kapitlen men det var innan jag fick kläm på personerna men det släppte snabbt. Historien pendlar mellan de tre huvudkaraktärerna mellan olika årtal, men det flätas ihop till en spännande och dramatiskt upplösning. En intressant bok som var spännande, gripande och som innehåller både vänskap, kärlek och hemligheter - riktigt bra bok.

Spännande till sista sidan!
En riktig tegelsten på över 600 sidor. Men vilken tegelsten, jag ville inte att den skulle ta slut! Till skillnad från många andra böcker om andra världskriget så utspelar sig denna i Ryssland, England och USA.

Vi får följa Ninas jobbiga väg från uppväxten i Sibirien till bombregementet och Natthäxorna vid fronten.
Detta varvas med Jordons sorgfria liv med sin pappa i Boston. Deras vägar möts tack vare nazijägaren Ian som till varje pris vill gripa Jägarinnan, som dödade hans bror.

Jag hade lite svårt att komma in i boken, det var mycket namn, platser och årtal. Men när allt väl hade satt sig gick det inte att sluta läsa. Även om jag ganska tidigt förstod vem som var vem tycker jag inte att det förstörde boken. Människorna är så pass intressanta så jag glömde bort själva uppdraget de hade.

Boken är oerhört välskriven och intressant och det blir ännu bättre av att veta att den faktiskt bygger på verkliga personer och händelser, om än lite modifierade. Helt klart en av de bättre böckerna jag läst om tiden runt andra världskriget.

2020-02-10

Tre kvinnors öden flätas samman i denna roman som utspelar sig under och efter andra världskriget.

Piloten Nina som hamnar bakom fiendelinje i Sibirien och hamnar i klorna på den ökända mördaren Jägarinnan. Hon lyckas med list överleva och fly och är det enda överlevande vittnet.

Några år senare märker 17 åriga Jordan att hennes nya styvmor döljer något. När hon börjar gräva i hennes bakgrund inser hon att det finns hemligheter som hotar allt hon älskar.
Jägarinnan är en sträckläsningsbok. Jag hade väldigt svårt att släppa den när jag väl hade börjat läsa. Det är en otroligt välskriven och spännande berättelse som har det mesta du kan begära av en bok. Spänningen håller i sig hela vägen genom hela boken och Kate vet hur man håller sina läsare på halster! Väldigt bra beskrivningar av personer och miljöer.
Historien känns väldigt levande och författarens efterord är även det läsvärt där hon berättar vilka riktiga personer som ”Jägarinnan” är baserad på.

Vilken bok!! Jag rekommenderar den varmt!

Anna Hallqvist

2020-02-09

Med sina 637 sidor är Jägarinnan en maffig roman, kanske heller inte med det lättaste temat då den utspelar sig i krigstider. Men låt inte det avskräcka dig. Det här är en sån bok jag vill ska räcka i minst en evighet, samtidigt som den lockar till att läsa ut direkt. Ta semester en dag och bara få läsa klart :D

Det är bra flyt i språket och med fängslande spänning skapas ett driv att läsa ett kapitel till, ett till, och ett till. Av romanfigurerna känner jag mest för är Jordan och Nina, deras karaktärer känns äkta och trovärdiga. De är starka kvinnor som vågar gå långt utanför de gängse normerna för sin samtid, vilket tilltalar mig.

Söker du en lättläst och verklighetstrogen roman om vänskap, kärlek och mod kryddad med glödande längtan efter hämnd kan jag varmt rekommendera Jägarinnan. Att som läsare dessutom få en dos viktig historia till sig gör inte saken sämre. Slutordet utlovar en extra bonus, vad tänker jag inte avslöja!

2020-01-21

Bettan_bokprataren

2020-01-16

En otroligt välskriven och spännande historisk roman som har allt, spänning, familjehemligheter, mod och vänskap. Kryp upp i soffhörnan tänd ljus, drick något gott och släng dig ut tillsammans med stridspiloterna, Natthäxorna och träffa Jägarinnan och följ med på den spännande jakten på henne. Läs mer på min blogg https://bokprataren.blogspot.com/2020/01/jagarinnan-kate-quinn.html

Fascinerande, spännande & välskriven!