Jerusalems lott

King, Stephen

| 2000

Förmågan att skrämma livet ur oss har gjort honom till en av tidernas mest populära författare. Sedan romandebuten med Carrie har den ena internationella bestsellern följt på den andra och flera böcker och noveller har också blivit film. Med sin speciella talang för att fånga det skrämmande och väva in det i en historia som på samma gång är banbrytande ny och del av en månghundraårig tradition, har han fått läsare och beundrare över hela världen. I Jerusalems lott är några av de bästa av Stephen Kings tidiga noveller samlade, bl.a. "Jerusalems lott" och "Slagfältet". Jerusalems lott är den första av två delar av den tidigare publicerade novellsamlingen Dödsbädden.

Therese

2020-07-07

Inte riktigt vad jag förväntade mig, men fortfarande riktigt bra skrivet. Vardagsskräck blandas med övernaturliga inslag och varje novell känns unik. Jag kommer definitivt läsa fler av Kings noveller.

2016-03-31

Jerusalems lott är en superbra novell, likaså är Nattarbete. Mangeln och fler därtill är både bra och töntiga. Och så finns det några enstaka bottennapp. En blandning, som sig bör i en novellsamling.

2016-03-31

Jag har läst den här novellsamlingen tre gånger. Första gången ogillade jag de flesta av historierna men nu är jag 5 år äldre och tycker om de flesta. Allra bäst är Majsens barn, vilken utvecklats till en av mina absoluta favoritnoveller.

Anna Jensen

2015-03-04

Mycket bra noveller i denna samling! Varenda en är läsvärd och fängslande.

John C

2014-08-04

Kom på att jag läste denna som ung och att jag inte var överdrivet förtjust i novellerna. Har väl ungefär samma åsikt nu som då, även om en del noveller är klart läsvärda som t ex "Mangeln", "Hur man slutar att röka" och "Vadet". I övrigt kan det mesta både has och mistas. Är inte "Jerusalems lott" lite väl Lovecraftinspirerad förresten?

Andreas Norström

2012-01-01

Jerusalems Lott novellen är helt magnifik, det samma gäller Ibland Kommer De Tillbaka. De blandas tyvärr upp med en del stolpskott, men i det stora hela är det ganska läsvärt

Andreas Norström

2012-01-01

2011-02-23

Jerusalems lott är helt ok, Jag vet vad du vill ha är helt ok, Majsens barn är helt ok. Resten är skräp. På riktigt, varför finns ens Gräsklipparmannen, detta avskräde till novell? Nej den här ska man bara läsa om man verkligen vill ha allt Stephen King gjort, för jag rekommenderar den då rakt inte.

Tillägg 5 år senare: Jag har läst om den här 2 gånger och tycker om ett antal av historierna, se min nyare kommentar!

Elisabeth Andersson

2010-05-22

Ganska ojämn samling men många av novellerna är utmärka i mitt tycke, därav sammanfattat ett gott betyg :)