Jellicoe Road

| 2008

This absorbing, award-winning novel is part love story, part family drama, and part coming-of-age story in one compelling tale. If Taylor Markham can put together the pieces of her past and present, she might just be able to change her future.

Helena R

2016-07-13

På det hela taget en bra bok. Men kände mig frustrerad över att den var så rörig. Det drar ner den....

2016-06-01

Jellicoe Road. En bok som blev så hyllad för något år sedan att det var i stort sett omöjligt att låta den passera. Jag har dragit mig för att läsa den. Mest för att det är otäckt att läsa en bok som i stort sett alla bara älskar, men också för att samma människor sagt att den är svår att komma in i. Jag vet inte vad jag förväntade mig, men det var fel. Läs mer på https://bokslut.blogspot.se/2016/06/jellicoe-road-av-melina-marchetta.html

Emma T

2015-08-04

Svag 4a, hade svårt för att komma in i handlingen i början. Det tog några kapitel, sen hade jag lite svårt att fastna för huvudkaraktärerna. men runt mitten av boken hade jag svårt att sluta läsa, och slutet var det finaste på länge!

Kamali 

2014-08-07

Säger som Yukiko Duke: fruktansvärt bra. Vemodig, vacker, obeveklig bladvändare om vänskap, död, sökande efter sin historia, den första kärleken... Det var länge sen jag satt uppe till mitt i natten bara för att jag var tvungen att läsa ut en bok, men med denna var det så. Klockren från första till sista sidan, älskar den här boken!

Clara Åberg

2014-08-03

Denna bok är nog den absolut bästa jag läst!
Jag har läst den många gånger och kan minnas att första gången jag läste den så tyckte jag att den verkade lite rörig och förstod inte allt som hände, men jag tyckte fortfarande att den berörde något oerhört. Efter ca ett halvår bestämde jag mig för att läsa den igen och denna gång förstod jag mer. Jag tror jag grät mig igenom typ halva boken då. Och nu vill jag aldrig lämna den ifrån mig.

Karl Eriksson

2014-06-01

Spännande och tämligen mystisk historia i internatskolemiljö. Två berättelser och tider vävs ihop vartefter man kommer längre in i boken, och även om huvudpersonen kan uppfattas som rätt otrevlig och jobbig är stämningen i boken fantasisk.

Pernilla Lindholm

2014-05-31

Någonting säger mig att jag inte alls förstår storheten i den här ungdomsromanen. Det ska tydligen vara en av 2012 års bästa böcker, men berättelsen är rörig och berör mig inte alls. Visst, den blev bättre ju längre jag kom, men jag tycker aldrig att den blev så bra att den berörde mig. Det finns betydligt bättre böcker att läsa än den här (men framsidan är gudomligt vacker).

E H

2014-03-29

En självklar etta i betyg från mig för den fina utsidans skull. Annars skulle den få en nolla. Rörig större delen av boken och slutet berörde mig inte ett dugg.

2014-02-16

Betyg: 4,5 av 5.

Det här var en mycket, mycket bra ungdomsbok. Kategori ?unga vuxna? kallas det väl. Men egentligen så förstår jag inte varför. För boken är precis lika bra för ?gamla vuxna?. För även om boken till största del handlar om ungdomar, så tycker jag inte att det direkt är någon ungdomsbok.

Men, som sagt var, det är en mycket, mycket bra bok. Spännande, välskriven, lättläst, rörande, gripande, sorglig, och lite hemsk.

Rekommenderas till ALLA.

Annie Sundling

2014-01-07

Svår att komma in i, men lossnade och blev sen bättre och bättre. Kommer nog läsa om den för att kunna ta in fler detaljer i början.

Charlotta Rylander

2014-01-02

Svår att komma in i, och få grepp om historien. Men det gav lön för mödan.

Linnea Lindström

2013-10-19

En underbar berättelse som jag inte kunde lägga ifrån mig. Gillade upplägget skarpt. Kommer antagligen läsa om boken :)

Sanna Carlborg

2013-10-14

Hade högre förväntningar på den här! Berättelsen pusslas ihop galant, lite för bra, men annars har boken inte så mycket. Personerna är ytligt tecknade och jag får ibland känslan av att jag tittar på en amerikanskinspirerad australiensk tv-serie eller något. Hade inte omslaget varit så fint kanske det hade kostat boken ett betygssteg.

Moody Blue

2013-07-28

Absolut fantastisk. Hittar knappt orden för att beskriva den här boken. Det är en sån där historia där man vill klättra in och bli bästa vän med alla karaktärer och uppleva berättelsen med dem och leva där för alltid.

Linda F

2013-07-25

Jag var inte med helt i början, hängde inte med i återblickarna, men sen lossnade det. Sträckläste resten en eftermiddag på stranden. Insåg i slutet att jag nog missat några detaljer, så jag läste den en gång till direkt och berättelsen bara växte. Läs!

Alexandra S

2013-04-25

Helt fantastisk historia! Lite trög i början men sen kunde jag knappt slita mig från den. Underbar!

Natasha Illyés

2013-04-17

När jag slår ihop den är min första tanke: jag måste läsa den en gång till

Nina Gustafsson

2013-03-22

Det var svårt att komma in i den här boken men eftersom bibliotikarien sagt att det var en av 2012 års bästa böcker fortsatte jag. Efter halva boken börjar man förstå mer och karaktärerna blir mer greppbara och intressanta. Slutet var riktigt bra. Dock får den en 3:a för att den var så svår att komma in i.

Heléne Niitsoo

2013-03-17

Nej, jag kan p.g.a. det röriga upplägget på denna bok inte stämma in i hyllningskören. För mej blev detta otaliga uppräknandet av namn och händelser som man inte kunde länka till varandra oerhört splittrande och inte särskilt intresseväckande. En trea får den för att jag trots det ändå lyckades ta mej till sista sidan, sista 50 sidorna sisådär räddade upp det hela. Skildringen av den sköra tonårsförälskelsen får ett plus och kanske att det här tokhoppandet mellan personer, tid och händelser också på nåt vis känns typiskt tonårsmässigt och därmed stilistiskt riktigt. Kan ha och mista denna historia således.

Linda Jönsson

2013-02-24

Början är förvirrande och seg men efter ca hundra sidor var jag fast. Om början hade varit lite lättare hade den fått en 5 men nu får den en stark 4 av mig. Boken är ett måste att läsa!

Carina Rejmus Cohen

2013-02-03

Jag höll på att ge upp ett tag men är glad att jag läste vidare. Första delen av boken kändes som ett enda virrvarr av lösa, obegripliga trådar. Men efter ganska exakt halva boken vänder det och den blir plötsligt jättebra. Små ledtrådar som leder till att man begriper mer och mer, dessutom ett bättre flyt i berättelsen. Tror inte den här boken lämnar någon oberörd.

Jenny Hjärtberg

2013-01-03

Hade höga förväntningar men tyckte inte boken motsvarade dom. Hade jag inte läst att den skulle bli bättre efter ett tag (vilket den blev) hade jag inte läst klart den. Boken tog sig i slutet men det räckte inte.

Helt underbar berättelse som fick mig att både skratta och gråta. Som fallet verkar vara för många andra så tog det ett tag innan jag fattade grejen, men efter en tredjedel sådär så hade jag fastnat och satt i timtal och läste.

Alekzandra K.

2012-11-22

Mållös.

2012-11-06

Hade lite svårt för den de första sidorna. Men den blev bara bättre och bättre. Underbar!

Mimmi Jacobsson

2012-11-04

Den här boken är bara så otroligt bra! Den är bara så fin och tragisk och underbar på en och samma gång!

Monika Häägg

2012-10-13

Otroligt bra. Kanske årets bästa bok. Läs den!

Frida W

2012-09-21

detta är på fullaste allvar den finaste boken jag läst på väldigt väldigt länge. kanske någonsin.

Fanny Gunnarsson

2012-09-17

Kompositionsmässigt lysande. Språkligt mer ojämnt.

Maria Schedvin

2012-09-14

Anna-klara Akar

2012-09-06

Ja gillar den så mycket att jag föreslagit den som klassiker. En historia som stundtals känns rörig men där allt vecklar upp sig på slutet. Tycker mycket om skildringen och karaktärerna.

PL *

2012-08-21

Förvirrande till en början, men jag höll ut. Fastnade inte riktigt för boken, och tyckte inte att det var en wow-upplevelse, men något gjorde att jag ändå fortsatte att läsa. Var tvungen att söka lite ledtrådar på nätet för att få grepp om hela historien, och då plötsligt blev boken så mycket bättre! Men totalt sett blir det bara en trea iallafall.

Mia Hansén

2012-08-15

Svärta, ängslan och saknad. Jag älskar den. http://joakimdesign.com/kreativituren/jellicoe-road/

Elina Östh

2012-08-07

Boken växte efter ungefär hundra sidor så om du inte gillar den till en början: Fortsätt läsa ändå! Den blir faktiskt så otrolig som så många säger att den är. Språket är vackert och helt i min smak, och jag kan egentligen inte säga mer än: Läs den!

Lotta Berling

2012-08-05

Välskriven, väberättad och snabbläst, men man ska nog vara tonåring (eller en mer romantiskt lagd vuxen än jag) för att riktigt uppskatta den här boken. Finns en del brister i storyns trovärdighet. Låtsaskriget, som upptar väldigt stora delar av boken, tyckte jag inte var särskilt intressant. De sista hundra sidorna, av 350, var bäst.

Marianne Skoglund

2012-07-25

Inledningen är väldigt seg, och huvudpersonen framstår som välddigt självupptagen och osympatisk. Men efter halva boken händer det något och plötsligt vill man bara veta vad som händer och hur allt hänger ihop. Jag tänker på Den hemliga historien av Donna Tartt (läs den!!), och hoppas också att Jellicoe road gör att läsarna upptäcker Dödssynden av Harper Lee - en av världens bästa böcker. Jag tyckte om Jellicoe road, men handlingen var kanske en aning krystad. Ändock, den här kommer att bli läst och älskad av massvis med tonåringar, och kanske vuxna också.

Emelie A

2012-07-08

Den var väl bra och så, men...jag får en känsla av att detta har jag hört förut, både typen av historia och upplägget. Karaktärerna kändes så hårda och kantiga, tyckte aldrig om dem. Tror faktiskt den största bonusen var det vackra namnet, Jellicoe Road, det fastnade jag för.

Anna-Lotta Jadinge

2012-07-02

Nja, även om det tog sig efter ca 150 sidor och det så småningom blev en bladvändare och en rätt engagerande jakt på huvudpersonen Taylors ursprung, så lämnar boken mig ganska ljum. Inte min genre antar jag, men jag kan förstå att många älskar denna smarta, roliga, romantiska och oändligt sorgliga internatskolebrygd med rapp dialog, olika färgstarka karaktärer och många referenser till tv-serier och annan populärkultur.

Moa Johansson

2012-06-13

Det tog ett tag för mig att komma in i handlingen, ca 100 sidor, men sen var jag fast. Tyckte om att man inte fick reda på allt från början, utan att man fick vänta och se. Älskade att personerna i manuskriptet var de dom var. Hade svårt för att jag redan hade lite förutfattade meningar om boken och att den var förvirrande i början. Det är en härlig berättelse och jag tycker att alla som funderat på att läsa den borde göra det!

Alva Ordnörden

2012-06-12

Första meningen: Det tog min pappa hundratrettiotvå minuter att dö.
Antal sidor: 351
Orginalets titel: On the Jollicoe Road
Favoritstycken:
"Jag vill att du ska ta dem under dina vingars beskydd, Taylor."
"Jag har inga vingar, Hannah."

"Hans kropp skakar fortfarande krampartat men han tar min hand och flätar ihop mina fingrar med sina och för första gången någonsin, så långt tillbaka jag kan minnas, känner jag någon annans smärta."

"Nej", säger jag och tittar på Griggs. "Det är faktiskt för att mitt hjärta tillhör någon annan." Och om jag hade kunnat fånga hans min och lägga den i en glasburk så skulle jag ha den stående intill sängen livet ut."

"Att få se Narnie le, det är rena uppenbarelsen", sa Webb och drog henne intill sig."

En Taylor Markham, en Jonah Griggs, två historier och flera öden som vävs samman. När Taylor är 11 år så lämnas hon på 7-eleven, hennes mamma drar och Taylor placeras på Jollicoe internatskola. Flera år senare hinner historien ifatt henne när allt hon har plötsligt försvinner - Hannah försvinner. Kriget mellan kadetterna och jellisarna fortsätter och gamla konflikter tycks aldrig vara över, men Taylor har börjat fundera över vad som egentligen är viktigt. Ett nytt möte med Jonah Griggs, en hjälpande hand från Raffaela och Hannahs bok gör att allt förändras...

De första 100 sidorna i Jollicoe Road är ganska sega och förvirrande. Men sedan exploderar allt och man bara måste älska det! Karaktärerna är väldigt trovärdiga och mycket som de säger är så klockrent att jag önskar att jag själv skrivit det. De två historierna är som ett mysterium som måste lösas, på något vis hänger de ihop med varandra men det är inte förrän i slutet som man förstår hur. Det är smart, fängslande, spännande och så vackert skriven!

Egentligen skulle jag skriva ner nästan hela boken på favoritstycken om jag hade kunnat. Språket liksom flyter fram som skum på havet eller som chokladsås på glass, det är mjukt och vackert men ändå skakande och mörkt. Den som läser Jollicoe Road kommer inte att bli besviken för Marchetta har verkligen lyckats. Jag har ett ord kvar att säga: Läs!

Emily Danborg

2012-06-06

En ömsom finstämd, ömsom driven berättelse om Taylor som upptäcker meningen med livet medan hon löser mysteriet med sin försvunna mamma. Tonårsbok med mycket tonårsagg, tonårsromans och tonårsångest men på ett livsbejakande sätt. Bet mig i läppen fyra gånger. Grät två.

Emeli Backström

2012-06-06

Förstår inte hypen. Ungdomsroman i all ära men lite för fantastisk historia för att jag skall gilla. Kanske sätter jag lägre betyg för jag förväntade mig mer. Tycker också att de vuxna i boken uppför sig otroligt barnsligt och egoistiskt.

Sofies bokblogg

2012-06-05

Väldigt komplicerad i början, det tog mig 150 sidor att komma in i den och gilla den, men sedan var jag fast!

Therese H

2012-06-02

En av de bästa böcker jag läst och mot slutet ville jag knappt läsa så att den inte skulle ta slut. Trots att den nästan är oförståelig i början så är det helt klart värt att fortsätta. Jag kommer nog säkert läsa den igen för det här är en historia jag inte vill släppa.

Sanne Fredén

2012-03-13

Jag läste den här för första gången på engelska och kommer nog läsa den orimligt många gånger på svenska. Jag blev blixtförälskad första gången jag läste den och den är en av de böcker som betytt mest för mig någonsin.

Sanne Fredén

2012-03-13

Magisk, vidunderlig. Jellicoe Road tog sig upp på förstaplatsen utan konkurrens. Ge den de första 50 (krångliga) sidorna och du är fast för evigt.

Linda Odén

2011-11-02

Orkade inte ens läsa ut den, så egentligen är det orättvist att sätta ett betyg. Ingenting för mig hur som helst.

Johanna Lundin

2011-10-27

En av årets bästa läsupplevelser. Så bra den är Jellicoe Road. Tog ca 5o sidor att komma in i stämningen och det var lite förvirrande bitvis. Men när det väl var på plats gick det inte att sluta läsa fören boken var slut. Och jag ville aldrig att det skulle ta slut.

Jenny Stenberg

2011-09-22

Det tog verkligen lång tid för mig att komma in i den, men när jag väl började förstå och uppskatta den var den så fin.
Det är så mycket saker som händer och så många fina meningar som gör mig nästan gråtfärdig. Som när Santangelo säger: "We're going to know him for the rest of our lives."

Malin H

2011-08-08

väldigt lång startsträcka - hängde inte med i handlingen, fick inget grepp om personerna, och tyckte de kursiverade delarna ur hannahs bok var förvirrande. men när allting klarnade blev det väldigt bra.