Jehåvasjäveln

Pettersson, Henrik

Jens föds in Jehovas vittnen. För honom betyder det att han tillhör ?Sanningen? och kommer få evigt liv när jorden görs om till ett lyckligt paradis. Men i slutet på tonåren träffar han Emma. Hon är inte som något annat Jehovas vittne han känner, och bit för bit förvandlas församlingens trygga famn till ett skruvstäd. Snart tvingas Jens välja sida, men hur han än väljer så kommer han svika någon. Och hur lever man om allt det man byggt sitt liv på raseras? Vem är man då? Jehåvasjäveln är en roman med självbiografiska inslag som ger inblick i en stängd religiös rörelse. Det är en berättelse om både ett frivilligt och ofrivilligt utanförskap, och om längtan efter något större än livet själv.

Maria Jönsson

2014-05-09

Utlämnande, ärligt, irriterande. Sant!

Karl-Anders Molin

2013-07-18

En bok som överraskade mig på ett positivt sätt genom att vara bättre än vad jag förväntade mig att den skulle vara. Absolut en av de bästa böckerna jag läst i genren uppgörelse-med-sin-religiösa-uppväxt. Boken berörde mig, och jag kände att jag fick lära mig en hel del om hur det är att växa upp i ett JV-hem. Tycker också om att författaren inte hemföll till omvänd svart-eller-vitt-skildrande...

gunilla rehnqvist

2012-06-16

Välskriven, ärlig och seriös roman där den sensation som det innebär att "avslöja" en religiös sekt har fått stå tillbaka för en ung mans sökande efter den egna sanningen

Maria Åberg

2011-11-28

Rätt tråkig och intetsägande

Louise A

2011-01-24

Trovärdigt och informativt om Jehovas, som de flesta kommit i kontakt med. Frivilligt eller ofrivilligt.

Annie Halje

2011-01-24

Rent skönlitteratursmässigt inte det bästa jag har läst, men väldigt intressant.

Maiken Karlsson

2010-01-02

Läsvärd, bra skildring av Jehovas vittnen, en sluten värld. Utan att fördöma berättar författaren om hur han tog sig ur församlingens järngrepp som han växt upp i.

Annelie S

2009-10-08

Mycket intressant att få läsa om Jehovas vittnen på detta sätt. Tycker det ger en bra inblick i hur det är att växa upp och känna sig annorlunda pga föräldrarnas tro. Rekommenderas!

Frida Ljungberg

2009-08-29

En intressant idé som tyvärr faller ganska platt.

Lillemor Carlsson

2009-08-16

I romanform får jag som läsare en inblick i livet som Jehovas vittne. Boken är helt klart läsvärd och som vanligt har jag svårt att lägga en bra bok ifrån mig!