Jeg hedder ikke Miriam

Axelsson, Majgull

| 2015

Flag from da

Storskrift. Miriam er født som roma og med et andet navn. Og sammen med tusindvis af andre romaer bliver hun af nazisterne sendt til Auschwitz. Men under en transport mellem Auschwitz og en anden koncentrationslejr, Ravensbrück, skifter hun tøj og identitet med en død jødisk kvinde og bliver til Miriam. Og som Miriam kommer hun med de hvide busser til efterkrigstidens Sverige, hvor romaer også var uønskede. Så for at overleve fastholder hun sin jødiske identitet og får en tilværelse som hjemmegående husmor i en mindre provinsby. Men under den perfekte overflade gemmer der sig minder om ufattelige rædsler og hemmeligheder, som det bliver stadig vanskeligere at undertrykke. ´Jeg hedder ikke Miriam´ er en stærk og dybt bevægende roman om rædsel, skam og det at stå udenfor....

Välskriven

2023-02-06

Stark läsning

Malin Johansson

2022-07-09

En av de bästa böcker jag läst

Så tänkvärd och fin i sin historia.

Så tänkvärd och fin i sin historia.

Anna Hedenstedt

2022-01-11

Har haft den på att läsa-listan så länge och är glad att jag äntligen valde den! En mycket fängslande, intressant och känslosam historia.

Ulrika Dahl

2021-11-01

gripande berättelse, ett lite annat perspektiv än många andra böcker om andra världskriget och dess följder.

2020-07-06

Stark berättelse om krigets och efterkrigstidens fasor för många människor. Tyvärr finns ju förtrycket kvar även i våra dagar. Vi möter hat och våld varje dag även i Sverige mot utsatta grupper som tex romer. Jag har så svårt att förstå vad all denna ondska kommer ifrån. Majgull Axelsson skriver på ett sätt som berör.

2019-12-10

Mycket välskriven och berörande berättelse. Det gör ont i hjärtat att läsa om behandlingen av människor men framför allt barnen. Det är tragiskt att vi människor både då och nu lägger så stor vikt vid att dela upp och värdera människor utifrån ras/etnicitet/religion istället för att se det som gör oss lika. Tänker att bokens ämne känns väldigt aktuellt idag i Sverige med alltmer extrema politiska vindar. Vi är trots allt aldrig tillräckligt långt bort från grymma handlingar som är antingen aktiva eller passiva.
Axelsson skriver på ett sätt som tar mig till de olika miljöerna och jag känner med karaktärerna. Det är tungt och spänt och så ofta orättvist. Jag är glad att jag fått lite större inblick i hur romer behandlats både under Hitlers styre och överlag i Sverige. Jag vet ju tyvärr att det finns diskriminering än idag. Boken var stundtals tung att läsa och tog därför ovanligt lång tid för mig att läsa.

Mikaela86

2019-09-17

Jag upplever att Majgull Axelsson har ett otroligt målande språk. Jag älskade början där hon var gammal och öppnade olika luckor till hennes liv som varit. Att följa tjejerna i lägret var också något jag inte gjort tidigare från ett kvinnoperspektiv. Den lyfter även romerna och inte bara fokus på judarna.

Monika Alm

2019-07-13

En gripande bok mycket p.g.a att språket är lättillgängligt att läsa. Man känner med flickorna som kämpar med och för varann i lägren. Intressant med ett fokus på hur vi i Sverige har haft och fortfarande har en sned syn på zigenare. Inte bara Hitlertyskland har haft fördommar.

Sara Höglund

2018-12-26

Inte min kopp te.

LouiseY

2018-11-08

Välskriven och gripande bok. Klart läsvärd.

Lotta Strandberg

2018-10-28

Fantastisk bok. Välskriven, osentimentalt om ett elände. Nyttig kunskap dessutom om romernas situation både då och nu. Läs!

Margit Klehn

2018-10-23

Ett gripande kvinnoöde där man får inblick i de lidanden som skapas genom fördomar och etnisk förföljelse.

Bokslukerskan

2018-09-23

Betyg: 3,5/5

” Orden flyger hastigt genom hennes huvud, de där orden hon inte får säga, de där orden hon inte har sagt en enda gång sedan hon kom till Sverige. Jag heter inte Miriam”
•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
En stark berättelse om hur omöjligt det är att undfly sitt förflutna. Att skygglappar och ett nästan livslångt tigande faktiskt inte kan sudda ut det som varit.
Att leva sitt liv baserat på en lögn...
Förr eller senare kommer lögnen ikapp.
Berättelsen tar oss med från 2:a världskrigets fasansfulla kvinnoläger, via de Vita bussarna vidare till efterkrigstidens Sverige.
En autentisk skildring av denna omvälvande tidsepok.
Om hur skammen och utanförskapet som förföljer vår härstamning tvingar oss till självbedrägeri.
Allt för att överleva...
•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
I Majgulls roman får vi följa Miriam’s kamp för överlevnad.
Hennes livslögn.
Det är smärtsamt välskrivet och gripande.
Men svårt att riktigt komma in under hennes skinn,
jag förblir en betraktare utifrån,
lite på avstånd.
Kanske för att jag inte vill komma närmre,
känna det riktigt smärtsamma.
Att uppleva den värsta sortens utanförskap.
Likväl, en nattsvart bit välskriven historia som förtjänar att bli läst och begrundad.

Maja

2018-09-16

Väldigt bra. Och otäck. Fick som ammande nybliven mamma hoppa över några stycken om miriams bror. Men som sagt. Väldigt bra!

Lilla EM

2018-08-26

Herregud vilken läsning. Oerhört välskriven.

Karin Nilsson

2018-06-24

En roman som jag inte kunde lägga ifrån mig om ett sorgligt livsöde och att vara tvungen att skapa en ny identitet för att överleva.

Susanne Edén

2018-04-28

Enkelt skriven men en drabbande historia.

Susanne Edén

2018-04-28

Enkelt skriven men en drabbande historia.

Matilda Knutsmark

2018-03-26

Spännande och väldigt viktigt bok. Beskriver även miljön väldigt bra så känns som att man går på Nässjös och Jönköpings gator. En bok man inte kan släppa i första taget!

Cecilia Engqvist

2018-02-19

Oerhört viktig bok. Välskriven och engagerande. Läs den!!

Anneli Eriksson

2017-09-04

Otrolig skidring av ett öde så hemskt, men skrivet på ett sätt så att hoppet om en ljusare framtid alltid fanns där. Tyckte mycket om boken.

Maria Olofsson

2017-08-15

Otroligt grym skildring av en sanning vi aldrig ska glömma. Tung, men med fina glimtar av hopp och stark vänskap. Välskriven och trovärdig. Jag fick känslan av att författarinnan varit med om allting själv. Rekommenderas starkt!

Sofia Lindberg

2017-07-31

Kristina T

2017-07-13

Fantastisk i de historiska passagerna. Något svag o mindre övertygande i sekvenserna som rör nutid vilket drar ner betyget något.

Kristina T

2016-12-16

En favoritbok.

Hanna Johansson

2016-08-27

Viktig bok som på ett mycket gripande sätt skildrar vad som hände med romerna under förintelsen. Medryckande och ofta mycket vackert språk.

Anette Björkman

2016-08-23

Välskriven och spännande, tragisk och verkligen bra bakgrundskoll

Sara Sandquist

2016-07-27

Jag älskar Maj-Gull Axelsson och jag blev inte besviken denna gången heller. Fantastiskt språk samtidigt som hon fångar läsarna med en intressanta karaktärer och händelser.

Evelina Austen

2016-07-08

Den här tyckte jag mycket om. Grepp tag direkt. Mycket välskriven och genomarbetad. Mest gripande var koncentrationslägertiden, men efterkrigstiden var också mycket intressant att läsa om.
Det enda mindre bra var väl "nutiden." Det kändes som en helt annan författare skrivit de bitarna och de var väl kanske inte helt bra. Väldigt tunt i jämförelse med resten men det kanske var meningen att det skulle vara så? För att sätta fokus på dåtiden.

Sanna Carlborg

2016-07-03

Att läsa om andra världskriget och brotten som begicks då är alltid intressant och viktigt. Utförandet i denna roman är dock lagom imponerande. Det känns tillrättalagt och ibland onaturligt eller klyschigt. Jag hade hellre läst boken om den bara hade utspelat sig i efterkrigstidens Sverige och behandlat hur det var för koncentrationslägrens överlevande i den tiden och miljön. De bitarna i romanen var mest nyskapande.

Marie Hedegård

2016-04-29

En mycket gripande bok. Jag gillade speciellt problematiken här Miriam kom till Sverige. Vi som tror att vi är så fördomsfria.

Linda Svensson

2016-04-01

Mästerlig och oerhört gripande.

Peter Kronlöw

2016-01-25

En mycket fängslande, nutidsaktuell och tankvärd historia. Det svenska familjeperspektivet gör att berättelsen kommer "nära". Imponerande romanbygge från början till slut.

Jenny Rolfsdotter

2016-01-13

Klart läsvärd!

Lennart Carlsson

2015-12-22

Eftersom personerna i boken är fiktiva blir det en fyra. Hade berättelsen byggt på verkliga personer, även om de benämnts anonymt, hade boken fått fem i betyg!

2015-12-16

Jag hade lite svårt att komma in i boken och tyckte inte att den verkade så bra först men när jag väl gav den en ordentlig chans så lossnade det. Bra skrivet och intressant handling!

PL *

2015-10-12

En mycket stark fyra! Jag gillar ju skildringar av andra världskriget med allt som hör till, och detta var en i raden. Åh, så bra!

Ulrika Håkansson

2015-10-11

Bra, välskriven och fängslande. Detaljerad och känslig beskrivning av hur det var att vara en av de som tog sig ut ur koncentrationslägerhelvetet. Nyttigt att fokus är på romerna och inte judarna den här gången. Vi behöver veta deras historia också.

Helén Lundström

2015-10-04

Böcker om människors öden här i livet fångar alltid mig. Om det är en bok du ska läsa i år om en stark kvinna under förintelsen så är det denna.

Pia Nilsson

2015-09-18

Verkligen bra och jag håller med om att den borde läsas i skolan. Så bra beskrivet om alla hemskheter men även om vänskap och ljusglimatar i det svåra. Vissa stycken var så hemska att jag kunde inte läsa dem.