Jeg dro ned til bror

Jeg dro ned til bror er debuten til svenske Karin Smirnoff. Her er et samtidsdrama fra en ødslig svensk landsbygd. Det handler om livet. Om kjærligheten, volden, det som er vakker og det som er gått i stykker. Det handler om det aller vanskeligste: tilgivelse. Jana og Bror er tvillinger. Moderen ligger ufør på sykehjemmet etter et slag og faderen er død. Men når Jana drar ned til Bror som er i ferd med å gå under i en kjærlighetssorg som ikke skulle vært, vekkes minnene om livet i skyggen av den truende faderen til livet. Med en uovertruffen humor, ømhet og råskap lar Smirnoff oss oppleve selve livet i sitt helt særegne og betagende språk. Romanen ble nominert til den høythengende August-prisen da den kom ut i Sverige.

Jag hade otroligt höga förväntningar och reserverade alla tre böckerna på samma gång, men jag blev tyvärr besviken. Den är alldeles för mörk (och långsam) för mig. Jag förstår att folk gillar den, för den är annorlunda, fint skriven mm, men jag kommer inte läsa resterande två.

Jag älskar när en bok överraskar mig. När man inte tror att man ska gilla den. Jag for ner till bror är lite utanför min comfort zone, men jag blev verkligen helt fast. Det tog mig ett litet tag att komma in i den, mest på grund av hur den är skriven, men efter det så flög jag mig igenom boken på mindre än en dygn. Riktigt bra. Brutal, ärlig, och hemsk. Men samtidigt så himlans bra. Ser fram emot att läsa del två

2020-04-13

En stark och gripande berättelse om ett tufft liv. Barnmisshandel, alkohol och fattigdom i ett som det ofta skildras laglöst Norrland. Det tuffa livet till trots skimrar ett slags hopp och sökandet efter kärlek. Et rakt och enkelt språk som verkligen fängslade mig.

Maddox

2020-04-08

Maria Smith

2020-03-28

annebannesbokhylla

2020-03-18

Lite svårt att veta när det var någon som talade och inte så fick läsa mer sakta än vanligt för att stanna upp och förstå att det va en som talade, men annars var den helt okej 😊

Kristina Carlsson

2020-03-07

En helt fantastisk bok! Läs den!
Det tog några sidor innan jag kom in i författarens sätt att skriva med sammanskrivna namn utan stor bokstav, dialektala ord och korta meningar, men vilken läsupplevelse det blev sedan trots våld, barnmisshandel, alkoholism, otrogenhet, hat och ilska men mitt i allt detta hemska finns även kärlek, förlåtelse och medmänsklighet vilket gör att man står ut med att läsa boken.
En fantastisk historia i svensk nutid om ett samhälle i Norrland skriven på ett sätt att det känns som man är med i kylan och snöslasket ihop med huvudpersonerna.

2020-01-18

Tog en stund att komma in i författarens sätt att skriva, men sen... Kommer inte att glömma denna roman i första taget.

Frida Tosterud

2020-01-17

Fantastisk

Henrik Johansson

2020-01-14

Otäckt, fruktansvärt men ändå vackert mitt i eländet

Erika Granholm

2019-12-25

Den har klara poänger, men det går lite fort och är lite för mkt skröna möter Jägarna för min smak.

Moa Eriksson

2019-12-09

En kanonbok! Sättet den är skriven passar så bra, jag får en tydlig bild hur huvudpersoner lever, i vilken samhälle de befinner sig och hur de kommunicerar. Temat föräldrar tycker jag är intressant och beskrivs på ett icke-snyftande sätt vilket är positivt. Det finns humor i boken trots allt det svarta, jag drog på smilbanden flera gånger. . Anledningen till att boken inte får 5 är att den innehåll lite väl många samhälleliga teman: misshandel, incest, mord, missbruk osv. Känner att det hade behövts alla svåra ämnen, boken är så bra ändå. Men på det stora hela är boken verkligen läsvärd, språket flyter på så fint och ger en tydlig bild av personerna. Ser fram emot nästa bok!

Lars Levin

2019-12-02

Spännande, blir mer och mer bladvändare. Stilistiskt säker.

Björn Öijer

2019-11-23

Smirnoffs ångande glesbygdsprosa

En burlesk skröna fylld av övergrepp, tragik och humor. Så uppfattar jag Karin Smirnoffs glesbygdsroman. Huvudpersonen Jana Kippo återvänder till barndomens trakter i Västerbotten för att undsätta sin alkoholiserade bror.

Hon får jobb inom ortens hemtjänst. Umgänget med gamla och sjuka spinner trådar mellan nutid och det som varit. Storyn utvecklas och överraskar i takt med hemligheter som kläs av. Oanade band mellan personer kommer i dagen.

Man sugs in i en brutal verklighet av dråp och självmord. I mörkret spirar också längtan, ömhet och solidaritet.

Boken har även uppmärksammats för författarens annorlunda språkbehandling.

Karin Smirnoff är i och för sig inte först med att befria skriftspråket från kommatecken eller skippa versaler i personnamn. Att sätta ihop repliker och dialoger utan pratminus eller direkt anföring är inte heller något nytt. Hon briljerar ändå i ett mycket personligt skrivsätt. Orden ångar av känslor. Hon bryter sin mustiga berättelse i korta stycken imiterande en ordkarghet hos karaktärerna och strör godiset för våra fötter.

Får prosan ett extra lyft av dessa stilgrepp?

Recensenter har öst beröm över framställningen. Jag saknade ofta det stöd och den språkliga spänst som rätt placerade skiljetecken kan ge en text. Jag ser ingen fördel i att för- och efternamn geggas ihop i gemena ordkonstruktioner, även om syftet är att härma dialekt och kanske skapa begrepp runt karaktärerna. Formexperiment kan ibland bli ett hinder för läsupplevelsen.

Smirnoff har ångat vidare i uppföljaren ”Vi for upp med mor”, och en tredje del lär vara under produktion. Storyn ska troligen också filmatiseras. Det vittnar om författarens och förlagets känsla för dramatisk nerv och kommersiell framgång.

Susann Hertz

2019-11-01

Kärv

Nina Gustafsson

2019-10-12

Riktigt bra skildring av en återvändare till en västerbottnisk by och hur hon konfronteras med det förflutna. Dialekten och norrländsk fåordighet fångas i språket, liksom byamentaliteten.

Nina Gustafsson

2019-10-12

Mona Widhe

2019-10-03

Tyckte mycket om denna bok!

Anni Ellborg

2019-09-14

Underbar!

Lena ss

2019-08-27

Fantastisk bok. Historien med mörka hemlighet och det helt fantastiska språket, de sammansatta orden, inga kommatecken eller stora bokstäver och ett poetiskt flyt!
En fantastiskt positiv överraskning!

Katarina Sjöö

2019-08-26

Bästa jag läst på mycket länge. Så rått, som bara livet kan vara.

Marianne Skoglund

2019-08-18

Jag och ljudböcker går helt enkelt inte ihop, tydligen. Ska läsa pappersboken istället.

Anna Hedenstedt

2019-07-19

Mycket bra! (Men en fråga bara: handlar alla böcker om glesbygden om återvändare som gör upp med övergrepp, alkoholism och annan skit? Det är min erfarenhet. Jag som är uppväxt i stad får ju lite dåliga vibbar...)

villa-freja.se

2019-06-28

Det är inte svårt att förstå varför den här boken nominerades till Augustpriseet 2018. Den är så bra! Välskriven, poetisk men med en mörk, suggestiv berättelse. Om livet helt enkelt, när det inte visar sig från den lätta sidan utan kommer mörk och hänsynslös.

2019-06-20

Norrländsk glesbygd skildrat med ett nästan doftande språk. Blandningen av trasiga själar och ibland nästan "vanliga" människor. Alla livsöden förfärar och fascinerar. En lysande debut!

Anki Olsson Flodin

2019-03-19

Jag har läst om temat förr - men aldrig så här! Vilket driv. En riktigt bladvändare med ständiga vändningar vad gäller relationer som det vimlar av här.

Marie Bonnevier

2019-01-05

Jag får erkänna att jag var tveksam innan jag började läsa boken, men blev mer och mer fascinerad allt eftersom jag trängde djupare in i boken. En djupt tragisk skildring av barnens uppväxtförhållanden men ändå berättat med inslag av ljusglimtar och humor. Hög igenkänningsfaktor på hur det är att bo i en liten by eller litet samhälle, där alla har koll på alla...Härligt annorlunda, mustigt språk med en en hel del dialektord som jag inte riktigt begrep - men det gick bra ändå. Rekommenderas - den lämnar tankar efter sig när du läst ut den.

inger ericsson

2018-12-24

Underbar bok med ett härligt språk och en del hemska skildringar! Läs den!

Solveig Andersson

2018-12-03

Mallorca, nov-18
Enastående berättad bok, superbt språk, värd sin nominering och mycket mer. Läs den!

2018-11-28

Det är inte särskilt ofta som jag ger upp böcker. Men det händer då och då. Jag har lyssnat på Jag for ner till bror. Vet inte om det är för att jag lyssnar istället för läser själv som bidrar till att jag ogillar den, har fortfarande svårt att lyssna på böcker och hålla intresset uppe. Men har även svårt för hela historien. Osympatiska personer, incest och massa elände. Nej tack! Kanske ger jag den en ny chans och försöker läsa den själv istället. Eller så struntar jag i det.. Har lyssnat i dryga två timmar på den innan jag kastade in handduken.

Fantastisk och gripande med sprakande språk.

Åsa Norlund

2018-11-03

Wow vilken berättelse. Vilket språk. Vilka karaktärer. Jag tänker på Twin Peaks. Läs den.