Jeg dro ned til bror

Jeg dro ned til bror er debuten til svenske Karin Smirnoff. Her er et samtidsdrama fra en ødslig svensk landsbygd. Det handler om livet. Om kjærligheten, volden, det som er vakkert og det som er gått i stykker. Det handler om det aller vanskeligste: tilgivelse. Jana og Bror er tvillinger. Moderen ligger ufør på sykehjemmet etter et slag og faderen er død. Men når Jana drar ned til Bror som er i ferd med å gå under i en kjærlighetssorg som ikke skulle vært, vekkes minnene om livet i skyggen av den truende faderen til livet. Med en uovertruffen humor, ømhet og råskap lar Smirnoff oss oppleve selve livet i sitt helt særegne og betagende språk. Romanen ble nominert til den høythengende August-prisen da den kom ut i Sverige.

Henrik Elofsson

2024-01-09

Norrbottens Kristof

Gunnar Berg

2023-10-25

Jag gillar det enkla dialektala språket. Riktigt bra berättelse som håller boken levande.

Anna Wendelin

Kajsastinas

2022-08-31

Anna Gustafsson

2022-07-11

Visserligen välskriven och ett språk man fångas av men berättelsen är så hemsk stundvis att jag måste göra en paus i läsandet. Den ena hemskheten avlöser den andra. Jag vill få en positiv känsla av en bok, inte en klump i magen och därför kommer jag inte läsa de 2 andra böckerna i serien.

Mikaela86

2022-06-09

Då har jag tagit mig an denna omtalade bok.

Jag tycker författaren verkligen lyckas göra en otrolig berättelse om människor ute i bygden. Skriva om det vardagliga utan att det någonsin blir tråkigt. Och vilka öden att följa.

Jana är en intressant karaktär som formats av sitt liv. Sådant som får andra att backa, där står Jana kvar. Relationen till John är verkligen speciell den med. Att leta tryggheten i någon som inte är att lita på. Men ändå så bekant.

Ser fram emot fortsättningen!

Marie-Anne Eriksson

2022-05-02

Gripande och ofta mycket dystra människoöden. Jag fångades av berättelsen.

Linda Strömberg

2022-03-17

Jag drevs med i berättelsen, mörk och otäck, kunde känna lukterna, se skogarna och gårdarna framför mig. Hade svårt att känna för någon av karaktärerna, förutom Jana - vilken bygd, vilka människor, vilka öden... Trots att jag läst andras recensioner om hur osannolika eller överdrivna vissa saker är, så var berättelsen och sättet att skriva ändå så starkt och drivande och målande. Jag blev inte klok på slutet bara, det måste få gå ett par varv innan jag förstår det riktigt. Men en riktigt stark berättelse som kommer sitta kvar i mig.

D

Daniella Andersson

2022-03-15

Riktig bladvändare. Gillar skildringen av folket.

Carl-Johan Andrén

2022-02-06

Mina Sjöberg

2022-01-01

Tung & mörk men jag plöjde!

Anna Liljenby

2021-10-04

Så bra. Tung men så bra.

Tomas Karlsson

2021-07-25

Gillar språket, en författare att hålla koll på framåt, men denna känns i längden ganska tungrodd, det är mycket misär att ta sig igenom.

Björn Belfrage

2021-03-21

En mycket mörk berättelse från norrländsk glesbygd med inslag av fattigdom, misshandel och alkoholism. Fint och ovanligt språk, men jag hade förväntat mig mer av denna hyllade bok.

Bokdjungeln

2021-03-14

I tisdags hade bokklubben jag är med i vårt första samtal. Vi diskuterade då denna bok. Vi hade delade meningar om den men vi tyckte alla att när man väl började läsa så ville men fortsätta då man önskade få veta vad som skulle hända och även varför karaktärerna är som de är. Språket är speciellt och jag tror att antingen gillar man boken eller så tycker man inte alls om den. Jag tycker den är bra. Historien är mörk och på många sätt tragiskt men ändå på något sätt fascinerande. Jag kommer absolut vilja läsa resterande böcker i serien.
Jag ger boken 4p medan bokklubbens poäng blev 3,25.

Katarina Nord

2021-02-12

Fantastisk. Hemsk. Målande beskrivande språk. Jag kan se historien framför mig när jag lyssnar.

Jenny A

2021-01-26

Vem kan förmedla känslor genom genom språk på det här viset?? Jag tror nästan boken är besatt!?

Hanna Widmark

2021-01-07

Jo namnen är ihopskrivna, som, göranbäckström, och direkt kunde jag höra norrländskan, vilket var en fin detalj, men som kanske bara Norrland uppskattar. I övrigt inte skriven på dialekt mer än några ord här och där i dialog.

Den bästa bok (tillsammans med sina två andra delar) som jag läst på mycket länge. Jag är inte ens missnöjd med slutet.

Har rekommenderat den till andra som norrländskt vemod, alkoholism, incest och våld.

Måste älska formuleringar som
"Han fick utlösning. Jag fick ved. Alla var nöjda".

Så man ska inte helt sakna förmågan att le åt galghumor.

Helena

2021-01-03

Vacker och mörk skildring av ett par syskons liv på landsbygden. Passar den som gillar speciellt språk snarare än snabb handling

Catharina Stenkvist

2020-12-26

Har svårt för språket. Kan inte vänja mig vid små bokstäver till namn. Men hyfsad historia. En något överreklamerad bok.

Cecilia U

2020-12-09

Fin och tankvärd bok.

2020-11-30

När jag accepterat det jobbiga skrivsättet (och vant mig) så tycker jag ändå att boken var riktigt bra.

Hanna Gyllberg

2020-08-19

Grym debut! Tar ett tag innan man kommer in i språket och sättet hon skriver men sen flyger sidorna bara förbi. Trots elände, misshandel och våldtäkter så är boken skriven med en gnutta humor (hur dumt det än kan låta) och
man drar på smilbanden flera gånger. Huvudpersonen Jana är också en otroligt intressant individ att följa; hon är lika sårbar och utnyttjad som hon är en stark, hårt arbetande kvinna. Författaren har också hittat en väldigt autentisk och trovärdig norrländsk miljö men väldigt genuina karaktärer. Väldigt nära 5/5 här.

Frida Frost

2020-08-14

Väldigt bra, mörk men hoppfull. Gillar författarens sätt att skriva på

Hanna Melin

2020-07-24

Zzzzzzz. Orkade inte läsa klart. Har inga ord för hur en historia kan vara så outsägligt osannolik och samtidigt så menlös som den här är.

Anna Kreissl

2020-07-13

Mycket bra!!

Jag hade otroligt höga förväntningar och reserverade alla tre böckerna på samma gång, men jag blev tyvärr besviken. Den är alldeles för mörk (och långsam) för mig. Jag förstår att folk gillar den, för den är annorlunda, fint skriven mm, men jag kommer inte läsa resterande två.

Beas bokhylla

2020-05-01

Jag älskar när en bok överraskar mig. När man inte tror att man ska gilla den. Jag for ner till bror är lite utanför min comfort zone, men jag blev verkligen helt fast. Det tog mig ett litet tag att komma in i den, mest på grund av hur den är skriven, men efter det så flög jag mig igenom boken på mindre än en dygn. Riktigt bra. Brutal, ärlig, och hemsk. Men samtidigt så himlans bra. Ser fram emot att läsa del två

2020-04-13

En stark och gripande berättelse om ett tufft liv. Barnmisshandel, alkohol och fattigdom i ett som det ofta skildras laglöst Norrland. Det tuffa livet till trots skimrar ett slags hopp och sökandet efter kärlek. Et rakt och enkelt språk som verkligen fängslade mig.

Maddox

2020-04-08

Maria Smith

2020-03-28

Lite svårt att veta när det var någon som talade och inte så fick läsa mer sakta än vanligt för att stanna upp och förstå att det va en som talade, men annars var den helt okej 😊

Kristina Carlsson

2020-03-07

En helt fantastisk bok! Läs den!
Det tog några sidor innan jag kom in i författarens sätt att skriva med sammanskrivna namn utan stor bokstav, dialektala ord och korta meningar, men vilken läsupplevelse det blev sedan trots våld, barnmisshandel, alkoholism, otrogenhet, hat och ilska men mitt i allt detta hemska finns även kärlek, förlåtelse och medmänsklighet vilket gör att man står ut med att läsa boken.
En fantastisk historia i svensk nutid om ett samhälle i Norrland skriven på ett sätt att det känns som man är med i kylan och snöslasket ihop med huvudpersonerna.

2020-01-18

Tog en stund att komma in i författarens sätt att skriva, men sen... Kommer inte att glömma denna roman i första taget.

Frida Tosterud

2020-01-17

Fantastisk

Henrik Johansson

2020-01-14

Otäckt, fruktansvärt men ändå vackert mitt i eländet

Erika Granholm

2019-12-25

Den har klara poänger, men det går lite fort och är lite för mkt skröna möter Jägarna för min smak.

Moa Eriksson

2019-12-09

En kanonbok! Sättet den är skriven passar så bra, jag får en tydlig bild hur huvudpersoner lever, i vilken samhälle de befinner sig och hur de kommunicerar. Temat föräldrar tycker jag är intressant och beskrivs på ett icke-snyftande sätt vilket är positivt. Det finns humor i boken trots allt det svarta, jag drog på smilbanden flera gånger. . Anledningen till att boken inte får 5 är att den innehåll lite väl många samhälleliga teman: misshandel, incest, mord, missbruk osv. Känner att det hade behövts alla svåra ämnen, boken är så bra ändå. Men på det stora hela är boken verkligen läsvärd, språket flyter på så fint och ger en tydlig bild av personerna. Ser fram emot nästa bok!

Lars Levin

2019-12-02

Spännande, blir mer och mer bladvändare. Stilistiskt säker.

Björn Öijer

2019-11-23

Smirnoffs ångande glesbygdsprosa

En burlesk skröna fylld av övergrepp, tragik och humor. Så uppfattar jag Karin Smirnoffs glesbygdsroman. Huvudpersonen Jana Kippo återvänder till barndomens trakter i Västerbotten för att undsätta sin alkoholiserade bror.

Hon får jobb inom ortens hemtjänst. Umgänget med gamla och sjuka spinner trådar mellan nutid och det som varit. Storyn utvecklas och överraskar i takt med hemligheter som kläs av. Oanade band mellan personer kommer i dagen.

Man sugs in i en brutal verklighet av dråp och självmord. I mörkret spirar också längtan, ömhet och solidaritet.

Boken har även uppmärksammats för författarens annorlunda språkbehandling.

Karin Smirnoff är i och för sig inte först med att befria skriftspråket från kommatecken eller skippa versaler i personnamn. Att sätta ihop repliker och dialoger utan pratminus eller direkt anföring är inte heller något nytt. Hon briljerar ändå i ett mycket personligt skrivsätt. Orden ångar av känslor. Hon bryter sin mustiga berättelse i korta stycken imiterande en ordkarghet hos karaktärerna och strör godiset för våra fötter.

Får prosan ett extra lyft av dessa stilgrepp?

Recensenter har öst beröm över framställningen. Jag saknade ofta det stöd och den språkliga spänst som rätt placerade skiljetecken kan ge en text. Jag ser ingen fördel i att för- och efternamn geggas ihop i gemena ordkonstruktioner, även om syftet är att härma dialekt och kanske skapa begrepp runt karaktärerna. Formexperiment kan ibland bli ett hinder för läsupplevelsen.

Smirnoff har ångat vidare i uppföljaren ”Vi for upp med mor”, och en tredje del lär vara under produktion. Storyn ska troligen också filmatiseras. Det vittnar om författarens och förlagets känsla för dramatisk nerv och kommersiell framgång.

Susann Hertz

2019-11-01

Kärv

Nina Gustafsson

2019-10-12

Riktigt bra skildring av en återvändare till en västerbottnisk by och hur hon konfronteras med det förflutna. Dialekten och norrländsk fåordighet fångas i språket, liksom byamentaliteten.

Nina Gustafsson

2019-10-12

Mona Widhe

2019-10-03

Tyckte mycket om denna bok!

Anni Ellborg

2019-09-14

Underbar!

Lena ss

2019-08-27

Fantastisk bok. Historien med mörka hemlighet och det helt fantastiska språket, de sammansatta orden, inga kommatecken eller stora bokstäver och ett poetiskt flyt!
En fantastiskt positiv överraskning!

Katarina Sjöö

2019-08-26

Bästa jag läst på mycket länge. Så rått, som bara livet kan vara.