Je voudrais que quelqu'un m'attende quelque part (B) - Easy Readers

Gavalda, Anna

| 2014

Gavaldas berättelser med Parisatmosfär kretsar kring att det sällan blir som man har tänkt sig i livet. Det gemensamma temat för dessa tolv kortnoveller är ofta kärlek och stämningen pendlar från djupaste allvar till lättsamhet. Anna Gavalda lyckas att med några få ord och på kort tid fånga läsarens intresse. Vi kan inte annat än att hänga med i alla förvecklingar som hennes protagonister utsätts för, och vi kan lita på att slutet oftast blir lyckligt. Läs mer Här möter vi den Paris-chica, hypermedvetna kvinnan som stolt avspisar en flirt för en snegling på mobildisplayen under en romantisk middag på kvarterskrogen. Ynglingen av fin familj, som övertalad av sin vän lånar pappas lyxbil; råkar köra på ett vildsvin, lastar svinliket i bilen och överraskas av att det fortfarande lever. Vi får också uppleva den kvinnliga veterinärens raffinerade - och handgripliga - hämnd på manssamhället ?...

Ulla Englund

2022-03-07

2015-06-30

Jag är imponerad av hur författaren lyckas få med så många olika människors perspektiv utan att det känns konstlat. Novellerna är väldigt råa och vackra på samma gång vilket är intressant.

Izabela Horn

2015-04-17

En jätte bra novell samling, jag gillar inte noveller utan vill läsa långa historier helst tjocka böcker , därför det låga betyget men för de som gillar noveller är det en toppen bra bok. Berättelsen är som en adventslucka, vi får titta in i någons liv en kort stund. Varje novell e unik men fylld av känslor, vacker språk, och lätt läst, förtjänar ett högre betyg än 3.

Sara Gren

2014-12-30

Om alla novellerna hade varit i nivå med "I åratal" så hade boken fått en trea eller fyra av mig.

Siri Salminen

2014-11-13

nu kanske jag gör ngt förbjudet men jag tror jag har läst denna men kommer inte ihag... vet att jag har läst en bok av henne men minns inte exakt om det var den här. hursomhelst minns jag boken som ok men uppenbarligen inget som satte sig i minnet särskilt länge....

Ursula Stålhandske

2014-04-06

Jag bara är helsåld ...!! : )

Maria Jönsson

2014-03-29

Bra. Kul.

Kerstin Lidström

2013-07-11

Trodde inte jag gillade noveller...men det gör jag ju! Skickligt att skriva så att man känner personerna på bara några sidor. Det lyckas inte alla romanförfattare med. Vissa berättelser önskar man vore längre.... andra är som ett bra foto - en ögonblicksbild. Jag gillade den här boken bättre än "Tillsammans är man mindre ensam"

Ulla Englund

2012-03-24

Häromdagen började jag läsa, den ena novellen efter den andra och fann att de var bra, mycket bra. 4,5 ger jag i betyg.

Marléne S

2012-03-09

Tja...

Maria Klamas

2012-02-29

Noveller är nog inte min grej...
Älskar normalt sett Gavalda, hennes böcker, berättelser och porträtt, men här... nej... även om novellerna är korta så när jag läst en och lägger ner boken minns jag ingenting om vad den handlar om... jag läste ut den igår och om jag anstränger mig... vad minns jag?? nej ingenting... Trist helt enkelt, är det då formen eller är det berättelserna som inte fångar mig? Jag hoppas det är formen, för jag vill leva kvar i Gavalda världen där människor porträtteras på ett spännande sätt!

Victoria Antonsson

2011-08-09

Vissa bra noveller, andra lite intetsägande.

sara gustavsson

2011-06-26

En pärla jag ofta återvänder till. Till skillnad från hennes romaner är den här novellsamling oförutsägbar, inte alltid linjär, uppkäftig och mycket leende-framkallande. Klart läsvärd.

Sofie Petersson

2011-05-13

Historier om kärlek, möten mellan människor och en kvinnas hämnd mot manssamhället. En novellsamling som har blivit en succé och har översatts till tjugofyra språk. Förstår inte riktigt varför. Visst, historierna är speciella, sticker ut, är oförutsägbara men de lämnar mig oberörd. Är det kanske meningen? Att visa att vårt samhälle både är fullt av kärlek men även av cynism och kallhet? Jag blev tagen av novellen om den kvinnliga veterinären som blir våldtagen av ett par fulla bönder som ska sätta henne på plats. Men annars är det ingen annan historia som berör mig. De är lite smått gåtfulla, oväntade men samtidigt trista.

Ida

2011-03-24

Underbar liten bok. Små berättelser om livet och kärleken.

Jenny Li

2010-08-21

Jag finner Gavaldas noveller oerhört dystra och depressiva - de får mig att längta efter värme och mänsklighet, istället för de stela perfektionistiska ytor karaktärerna är så måna om.

Rebeqah Villandt

2010-07-27

Läs framförallt "Junior"...

Alva Näsman

2010-04-23

Jag köpte boken för att jag gillade titteln. Den senaste gången som jag FÖRSÖKTE läsa boken så blev jag till slut bara arg och kastade den i "att-sälja-på-tradera" -lådan. Jag förbehåller mig rätten att sätta betyg på boken utan att ha läst ut den och betyget är USELT! Jag vill nästan säga: VARNING! DENNA BOK ÄR SÅ TRIST SÅ DEN ÄR INTE VÄRD DE HJÄRNCELLER SOM KRÄVS FÖR ATT LYFTA DEN FRÅN MARKEN OM DU SKULLE RÅKA SE DEN DÄR! (Där hör den för övrigt hemma, i leran och avgassmutsen.)

jenny modin

2010-01-15

Helt ok tåg-läsning. Har annars svårt för böcker flera korta berättelser, men denna var intressant.

Lotta Berling

2009-10-17

Minns att jag tyckte riktigt mycket om den här boken, som var den första jag läste av Gavalda. Tillsammans är man mindre ensam håller enligt mig inte alls samma klass - jag tycker att det är en ganska dålig bok. Den här däremot kan jag rekommendera!

Anders Högman

2009-08-13

Hon har en lite annorlunda stil, Anna Gavalda, så först var jag fundersam, men efterhand är det bara att kapitulera. Vissa av novellerna är riktigt dråpliga och jag skrattar högt åt skrönan med vildsvinet och ler nöjt efter veterinärens ingrepp. Lättläst och underhållande.

Gunvi Lundqvist

2009-07-09

Det här är en bok som är avgörande för dig kommer du att gilla Anna Gavaldas stil att beskriva olika karaktärer på personerna och gillar du de träffsäkra dialogerna är du fast. Dessa olika livsöden är superbra beskrivet. Många lämnar kvar efter avslutad läsning. Femman håller.

Noveller som är bra på det idémässiga planet men språket är väl platt, tycker jag.