Jazzkatten

Björnlund, Louise

Ett anonymt samtal inkommer till larmcentralen. En kropp har påträffats nergrävd i grustaget söder om Sandemars slott. Kriminalkommissarie Ulrika Bigård och Ewald Wermelin är snabbt på plats med en utredningsgrupp. I svalget på offret har förövaren efterlämnat sin signatur. Utredningen leder till ett av de jaktlag som arrenderar mark i närheten då ännu en kropp påträffas på ett bisarrt sätt på sandstranden vid Schweizerbadet. Skärgårdsguiden Kina Bergsmed involveras återigen in i en utredning som leder till oanade följder. »Res dig upp, sa han barskt och hon kände hur greppet kring hennes arm hårdnade. Hon ställde sig snabbt upp i samma stund som kommenderingen kom. Hon hade aldrig vågat tveka. När ytterdörren öppnades såg hon ett par måsar flyga på låg höjd. De seglade fram över den klarblåa himlen. Hon ville inget annat än att slå följe med dem. Istället kände hon hur hennes strumpor...

Anna Blomgren

2020-09-27

Kanon bra

Helena Borglycke

2020-09-09

Så otroligt spännande! Den och Marionetten är de bästa böcker jag läst! När man väl börjar läsa går dom inte att lägga ifrån sig! Det enda negativa är att alla andra böcker/författare inte håller samma mått! Har försökt hitta nån lika spännande läsning hela sommaren , utan att lyckas!
Väntar nu spänt på den 3 e boken Mentorn som kommer ut i slutet av september!!

Evasbokhylla

2019-11-29

Författaren har lyckats igen. En bra uppföljare till Marionetten.

2019-08-06

Liksom den förra boken är denna väldigt spännande från första sidan till sista. Man får som läsare bitvis ledtrådar till vem som är skyldig. Jag gillar karaktärerna och sättet som Louise skriver. Det är enkelt, lätt att komma in i handlingen och beskrivande. Det finns starka personporträtt och jag misstänker alla till de fasansfulla morden. Boken är en bladvändare och jag hade svårt att lägga den i från mig. Enda nackdelen, boken tog slut för fort! När kommer nästa del?!

Magnus Svensson

2019-05-29

Boken börjar med ett mord i ett grustag ute på Dalarö utanför Stockholm. Biggan och Ewald blir inkopplade på fallet och dem dras in i jaktlag och familjehemligheter. Författaren har verkligen gjort ett grundligt arbete med att ta reda på vad olika delar på kroppen heter på latin. Väldigt få kriminalromaner jag läst som har det med. Sen även hur man gör ett skjutprov av ett vapen. Det har jag nog bara hört Leif GW på tv berätta. Språket är lätt och man kommer fort in i boken. Lite för fort då jag trodde vem mördaren var tidigt.... Men jag hade fel! Riktigt bra bok! Louise, Skriver du en fortsättning vill jag läsa den! Av: @Booksofmagnus på Instagram

bok_ann

2019-05-19

"Jazzkatten" av Louise Björnlund

Idag är det boksläpp av "Jazzkatten" som är den andra delen i serien om Skärgårdsmorden. Det är en fantastisk uppföljare till "Marionetten", missa inte den här serien!! @louisebjornlund skriver på ett sätt som fångar mig från första sidan. Genom spänning, tragiska familjeförhållanden och ond bråd död håller hon mig i ett järngrepp genom hela boken. "Jazzkatten" är uppföljaren som lyfter serien ytterligare en nivå!

Mitt betyg blir: 5/5

Kina Bergsmed arbetar som skärgårdsguide och eftersom hon väl känner till befolkningen och trakterna kring Dalarö har hon också blivit polisens volontär. Den här gången blir hon kontaktad av kriminalkommissarie Ulrika Bigård och Ewald Wermelin då en kropp hittats i ett grustag. Utredningen av det makabra fyndet får oanade konsekvenser och när ytterligare en kropp hittas vid Scweizerbadet blir Kina mer involverad än hon någonsin kunnat ana.

Hur långt är man egentligen beredd att gå för att bevara en familjehemlighet?
Vad händer när ditt liv och din sanning visar sig vara uppbyggt av lögner...

Tack snälla @louisebjornlund för att jag fått möjligheten att läsa och recensera din fina bok!

mytinybookshelf.com

2019-03-24

Boken är spännande från första stund och ett tag misstänker man alla. Just när man tror sig veta vem den skyldige är, så ändras allt…

Andra delen i Skärgårdsmorden går utmärkt att läsa som en fristående del men det går också att läsa delarna i ordning.

Precis som i Marionetten blandar Louise Björnlund nutid och dåtid och vi får följa en person i dåtid, som visar sig knytas samman med alla händelser i nutid där det främst är Kina Bergsmed som är i fokus. Hon är inte en del av polisen men brukar hjälpa till med utredningar i alla fall. Annars arbetar hon som författare och kanotguide. Hon samarbetar med en grupp poliser där alla känns som ett härligt kompisgäng. Samtidigt får man också följa Kina på hemmaplan där allt inte alls är guld och gröna skogar. Det är en av Björnlunds styrkor, att presentera karaktärerna på ett sådant sätt att det verkligen känns som att man känner dem och de känns också väldigt genuina och genomarbetade. Alla finns där av en anledning och alla har sin plats.

Direkt i prologen dras man in i ett av de vidrigaste morden jag tror att jag har läst om. Det är oerhört välbeskrivet men inte för detaljerat, min hjärna fyller ändå i de delar som inte beskrivs fullt ut. Sedan börjar jakten mellan att poliserna ska lyckas hitta mördaren och att jag som läsare ska förstå vem det är. I det här fallet lyckas jag faktiskt lista ut det, men det betyder inte att jag blir besviken på själva boken. Om jag lyckas lösa själva mördardelen vill jag bli överraskad av motivet, eller kommande mord och i det här fallet blir jag oerhört överraskad. Det finns också flera snygga vändningar och twister i boken som gör att jag hela tiden håller mig på tårna.

Karaktärsmässigt har jag redan skrivit att jag tycker om Björnlunds sätt att beskriva dem och det känns lite som om jag sitter med i alla utredningsdelar. En av anledningarna till det är att det känns som äkta konversationer mellan människor som känner varandra väl och alltså inte särskilt krystat eller tvunget. Det gillar jag. Jag gillar Kina som huvudperson. Hon är självständig, snabbtänkt, smart men absolut inte perfekt utan glömmer bort, tänker inte efter och är impulsiv. Jag gillar också Ewald och att man får följa hans personliga kamp, det är alltid trevligt när även män får visa känslor (även om det inte alltid är utåt).

Björnlund har ett väldigt välarbetat språk rakt igenom boken, med dialoger som känns äkta och den löpande texten är flytande och passar genren. Händelserna och själva utredningen känns trovärdig och det märks att författaren har gjort en gedigen research.

Håkan Carlsson

2018-12-11

En spännande bladvändare, man skall bara läsa ett kapitel till.

bokstav_ligt

2018-11-13

En spännande mix av hemligheter, lögner och dysfunktionella familjerelationer, kryddad med en dos landsbygdsrealism. Uppföljaren till skärgårdsdeckaren Marionetterna är en riktig bladvändare.

Jezzysbokvarld

2018-11-10

Jazzkatten - en gastkramande, obehaglig uppföljare till debuten Marionetten.

Jezzysbokvarld

2018-11-10

Louise har gjort det igen. Jazzkatten är en skrämmande deckare som ger kalla kårar längs ryggraden och en klump i magen hela boken igenom.

Spännande bok med gripande livsöden och karaktärer som man fastnar för.

Bokfrun

2018-10-10

Det här är en otroligt bra och spännande bok. Redan vid första meningen i prologen blev jag fast. Det är en välarbetad och trovärdig bok som jag verkligen rekommenderar!

Boklusens bokblogg

2018-10-10

Vilken bladvändare! "Jazzkatten" var nästan omöjlig att släppa ifrån sig när jag börjat läsa! Riktigt spännande! Ser redan fram emot nästa bok av Louise Björnlund.
Boklusens bokblogg