Järnkonungen

Kagawa, Julie

| 2011

MEGHAN CHASE har ett hemligt öde ett som hon aldrig kunnat föreställa sig Det har känts som att något varit lite udda med Meghan ända sedan hennes pappa mystiskt försvann tio år tidigare. Hon har aldrig riktigt passat in i skolan, eller i hemmet. När en mörk främling börjar betrakta henne på avstånd, och hennes bäste vän blir märkligt överbeskyddande, inser Meghan att något är på väg att hända. Men hon hade aldrig kunnat gissa sig till sanningen: att hon är en mytisk älvkonungs dotter och en pjäs i ett blodigt krig. Meghan kommer nu att få reda på hur långt hon är beredd att gå för dem hon älskar, och för att stoppa en ondska som ingen magisk varelse någonsin vågat sätta sig upp emot. Och hon kommer också att få veta hur det känns att finna kärleken i en ung prins som hellre vill se henne död än låta henne komma honom nära

Anna Jensen

2015-03-31

En stark trea. Bra skriven och kul story, men lite för rörigt med alla dessa väsen. Dock tillräckligt bra för att jag skulle vilja börja med bok två på direkten :-)

Therese Lindskog

2013-12-08

Julie Kagawa har verkligen lyckas skapa en helt trollbindande värld som man vill läsa och ha mer av. Karaktärerna är starka och välbeskrivna och man tröttnar inte på att se vart detta äventyr skall leda till.
Så vill man läsa fantasy med älvriken är denna serien en jag verkligen rekommenderar!

Rebecca Elfving

2013-06-17

Hela den här serien är så bra

Natasha Illyés

2012-09-01

Vattning standard fairy-fantasi. Massor av varelser, en quest och vår hjältinna har ett öde hon inte visste om.

Charlotte B

2012-07-13

Bra bok där det händer saker i stort sett hela tiden... Rekommenderas starkt till dom som gillar fantasy!

Nellie C Lind

2012-01-03

Det här är en bok laddad med spänning och äventyr i den magiska världen Aldrig där allt från troll till alver finns. En värld där man måste akta sig för att inte bli uppäten av lömska rödhattar eller bli lurad av förrädiska sirener. Att ge sitt ord till någon är som att skriva på ett kontrakt och kan leda till hemska konsekvenser om man bryter det.

Megan beger sig till Aldrig tillsammans med sin barndomsvän Robbie när hennes lillebror Ethan blir ersatt med en bortbyting. Det blir ett fartfyllt äventyr där man som läsare inte har den blekaste aning hur det kommer att sluta. Man sitter spänd hela tiden och verkligen lever sig in i denna härliga och magiska värld.

Det enda negativa jag egentligen har att säga om boken är att den är lite trög i starten samt att det finns några stavfel lite här och där. Men det är inget jag hänger upp mig på för boken fullkomligen trollbinder mig och jag vill inte lägga den ifrån mig. Jag fullkomligen älskar den värld Julie har skapat och hennes språk är oerhört vackert, samt en smula poetiskt. Jag älskar även hennes målande beskrivningar. Definitivt en av de bästa böckerna jag läst.

Andra boken, Järnprinsessan är ute nu. Den tredje, Järndrottningen, kommer i februari.

Sanna Holm

2011-04-13

Meghan Chase är en helt vanlig sextonåring. Allt de är på väg att ändras. Allt hon ville var att ta körkort och gå på collage, men hennes lillebror blir kidnappad av faeries. Meghan och hennes bästa vän Puck(som visar sig vara en faey) ger sig i väg till Nevernever för att hämta tillbaka Meghans lillebror.

Älskar den här bok serien. De är nu typ en vecka? Eller kanske två sedan jag läst ut tredje(men inte sista!!) boken i serien. Kan fortfarande inte släppa den vackra historien. Böckerna är inte så långa skriva på lätt förståelig engelska. Böckerna blir aldrig tråkiga, de händer saker hela tiden. Språket är också oerhört fint. Mums!