Japan : små roliga fakta

Hur nyfiken är du? Vad heter Japans högsta berg? Vad gör en Geisha? Är ris alltid vitt? Här hittar du små spännande och roliga fakta om landet Japan och dess historia. Sist finns också en frågelek där du kan testa din egen eller kompisens Japan-kunskap, samt ett nervkittlande spel där ni skall ta er runt hela Japan. Perfekt en regnig eftermiddag.

Philip (7 år):
Mamma och jag läste Japan små roliga fakta. Vi har lärt oss att Fuji är det största berget i Japan. Man får lära sig olika saker om Japan. Om deras kläder, idrotter, mat och andra roliga saker. Det finns ett spel man kan spela i boken och sedan finns det frågor längst bak så man kan se om man lärt sig någonting. Bilderna är fina.

AC (mamma) :
I dessa tider är det extra roligt att få läsa fina bilderböcker som denna med små roliga fakta om Japan. För ett ögonblick kan man ge sig ut på resa och läsa om det spännande landet Japan. Hur flaggan ser ut, hur många som bor där, om hur otroligt många vulkaner som finns där, huvudstaden, ytan, samurajer, bonsaiträden, Hatami, sumobrottarna osv. Det hela inramat med enkel, trevlig text och fina enkla bilder med runda former och fina färger. Jag gillar de olika faktadelarna, att man kan spela ett spel och även testa sig själv. Har man lärt sig något av det man läst om?! Therése har skapat en mycket trevlig bok som av mig också får full pott. Hoppas hon skapar fler liknande böcker som denna.

Rolig, lärorik & snyggt illustrerad!

När jag gick i mellanstadiet hade vår lärare pärmar med fakta om djur som vi fick forska om (läs: skriva av och läsa upp). Det gör att jag direkt blir lycklig när jag hittar sådana här böcker med lätt fakta att ta till sig och som går snabbt att lära in för den som är intresserad.

Varje sida har fakta om en japansk grej, med en väldigt söt illustration av författaren. Det är saker som bonsaiträd, kläder, fugufisken, Fuji och origami. På slutet finns det ett spel man kan spela som återkopplar till boken. Allra sist finns det också frågor som frågar ”Har du koll?” och som återkopplar till de olika fakta som kommit upp (och såklart också facit efteråt).

Det är lagom stora faktasjok för den här åldern, bilderna gör det roligt att lära sig och det här är en bok som får mig att le, och tänka tillbaka på den där Maria i mellanstadiet som hade älskat att få en sådan här bok i handen för att lära mig mer om Japan, i lagom stora mängder.

Jag har läst Japan : Små roliga fakta med text och bild av Therése Cardell, boken är utgiven av Idus förlag 2019. I Japan : Små roliga fakta finns korta, roliga, spännande och intressant fakta om sumobrottare, bonsaiiträd, sushi, snabbtåg och fisken Koikarpen och mycket annat. Jag har lärt mig massor av nytt och spännande om Japan och är alldeles förbluffad över vissa fakta. Jag är säker på att åtminstone en av två pojkar här hemma kommer att älska den här boken. Illustrationerna är snygga och charmiga och i slutet av boken finns en frågelek där man kan testa sig själv på Japankunskap samt ett spel där man ska ta sig runt hela Japan. Japan : Små roliga fakta passar barn i åldern 6-9 år, men även yngre och äldre barn.

@barnbokstips

2019-10-02

Japan små roliga fakta av Therese Cardell är en jättecharmig faktabok och både jag och min 10-åring har lärt oss nya saker. Roliga fakta varvas med supersöta illustrationer! Om Shinkansen fanns i Sverige skulle en kanske våga boka tåg och tänka att en kommer fram i tid! Det är nämligen ett japanskt snabbtåg som aldrig är försenat. Min 10-åring är intresserad av Japan och läste ut den här snabbt. I slutet av boken finns ett tärningsspel och på faktasidan om Origami kan du också lära dig hur du viker en Japansk rödräv. En rolig, charmig, söt bok som vi verkligen ger tummen upp!