The Janus Stone

Griffiths, Elly

| 2010

Forensic archaeologist Ruth Galloway is called in to investigate when builders, demolishing an old house, uncover the bones of a child - minus the skull. Is it some ritual sacrifice or just plain straightforward murder?

A H

2020-04-19

Mycket bra. Spännande men ändå lite roliga kommentarer här och var.

Helena Rasmusson

2019-04-07

Gillar karaktärerna, men denna historia är lite seg.

My.loved.books

2016-08-06

Underbara miljöer och Fantastiska karaktärer, vad mer kan man begära??

Teresia Kjellgren

2016-06-25

Jag hade mest förhoppningar om miljöerna och de infriades. Helt okej karaktärer och spännande story.

2016-03-29

En riktigt bra brittisk deckare. Starka personbeskrivningar som känns trovärdiga och en spännande intrig, En så där skönt avslappnad deckare som bara de brittiska brukar vara. Klart läsvärd.

Anna Jensen

2015-03-21

Sträckläste alla sex böckerna, kunde verkligen inte lägga ifrån mig dem. Den ena bättre än den andra, grymt bra serie! Älskar handlingen, spänningen och sättet hon skriver på. Hoppas verkligen att det kommer fler delar, annats kreverar jag!

Den här Elly Griffiths-deckaren var EXAKT likadan som den förra. Den hade samma skumma arkeologer, dikter om "där liv och död möts", samt slaktade katter. Helt otroligt. Och så förbannat dåligt.

Jenny Majgren

2015-01-20

Ruth är fortfarande sympatisk o lätt att tycka. Bra bok, inte lika förutsägbar som första boken.

Kim M. Kimselius

2014-12-30

Janusstenen av Elly Griffiths.

Ruth Galloway och kriminalkommissarie Harry Nelson är de två huvudpersonerna i Elly Griffiths deckare. Personer som hon har lyckats levandegöra så bra att jag läser böckerna bara för att lära känna Ruth och Nelson ännu mer.

Vid en utgrävning i Norfolk hittas ett skelett, till synes begravt under en vägg. Ruth Galloway kallas till platsen som arkeologisk expert. En av hennes första teorier är att det är ett offer till guden Janus. Under romartiden var det nämligen under just väggar och dörrar som man begravde offren till denne gud.

Inom kort kallas Ruth även till en byggarbetsplats i Norwich. Ännu ett skelett har dykt upp, men denna gång verkar det ha tillhört ett barn. Även detta skelett återfinns under en husvägg. Skelettet saknar huvud.

På byggarbetsplatsen visar det sig att där tidigare har funnits ett barnhem, drivet av den katolska kyrkan.

Ruth upptäcker att hon är gravid och inser att det är Harry Nelson som är pappa till barnet. Han har fru och barn. Att Ruth och Harry har legat med varandra var en engångsföreteelse. Men barnet gör Ruth lycklig, hon vill behålla det, utan att berätta vem som är pappa till barnet.

Någon försöker skrämma Ruth från att fortsätta arbeta med utgrävningarna, hotelserna syftar på hennes ofödda barn. Även Nelson får ett meddelande om att hans dotter kommer att dödas...

Den här boken var så spännande att jag genast slängde mig över nästa bok i serien när jag var klar. Blir glad när jag märker hur många olästa böcker jag har av Elly Griffiths, många spännande timmar väntar mig. Om du ännu inte har upptäckt den här författaren kan jag varmt rekommendera hennes böcker.

Kim M. Kimselius

2014-12-30

Marita Ryen

2014-08-17

Betyg 3+. Bok nr 2 om Arkeologen Ruth Galloway. Mysig deckare utan för mycket blod.

2014-08-13

Fortsätter gilla Ruth och fortsätter att ge mig på nästa i serien. Spännande historia i denna också, och gillar miljöskildringarna. Dramatiska.

2014-07-31

Lite väl mycket bebis, annars hade det nog blivit en fyra

Josefine Ejebjörk

2014-05-11

Ruth Galloways arbete fortsätter och tvåan håller lika bra klass som den första.

2013-12-04

Helt okej dussindeckare, men absolut ingen bladvändare! Första boken var mycket bättre. Den här innehöll alldeles för mycket arkeologiskt svammel för att tilltala mig. Men som tidigare sagt. En helt okej dussindeckare som jag glömt inom en vecka!

Carina Svensson

2013-03-17

Lika underbar som den förra boken! :)

Lite segare att komma in i än ettan. Jag gillar Ruth och även Nelson, och längtar efter att få läsa fortsättningen.Hur ska de gå när bäbisen kommer

Conny J

2011-11-12

det var ett tag sedan jag läste en så här dålig bok.. slarvigt skriven/ översatt..

Sussie Källerfelt

2011-10-12

Blev bättre och bättre.

Eyez Only

2011-10-03

Den här boken var banal. Dålig story, förutsägbar, töntiga personer (särskilt Cathbad) och mesigt slut. Jag kommer inte läsa de andra böckerna i serien.

Karin Söder

2011-09-27

En bok i min stil! Mysig deckare med många spännande inslag. Trovärdig historia och välskriven!

Njaa denna bok var ingen höjdare tycker jag men dock värd sin 2a. Det var ett evigt tjatande om hennes vikt tycker jag både i första och andra boken. Jag kommer inte att läsa nästa del.. =(

2011-09-25

Det var ett kärt återseende att läsa om Ruth Galloway igen. Och ännu skönare var det att det inte låg riktigt lika stort fokus på hennes "fetma" som i den förra boken. Men jag ställer mig lite frågande till hur tjock hon egentligen kan vara, om hon, när hon till och med är gravid i fjärde/femte månaden, ändå kan krypa ut genom ett litet fönster. Det stör mig också lite att hon inte verkar veta riktigt i vilken vecka hon är i, fast hon bara tillbringat en enda natt tillsammans med barnets far.

Boken är bra, det är det inget snack om, och snabbläst var den också. Själva pusslet var klurigare i den här boken och även om jag misstänkte mördaren, så var jag inte helt säker. Pusslet var helt enkelt lite större och många bitar verkade vara likadana, så det var svårt att veta var de passade in (det här är en bra sak alltså). Jag gillar också att det smygs in lite historia och mytologi, det skadar ju aldrig att lära sig något medan man blir underhållen och just mytologi är jag barnsligt förtjust i.

Detta är visserligen bara andra boken, men det känns redan lite konstigt att någon alltid vill ta livet av Ruth. Jag hoppas att Griffiths hittat en annan infallsvinkel på nästa, annars kommer det att bli för otroligt. Tror jag.

Tempot är långsamt, men jag gillar det och jag kan egentligen inte föreställa mig något annat, det passar helt enkelt. Historien drivs hela tiden framåt, sakta men säkert. Jag uppskattar också att det inte dräller av människor i handlingen, de som finns behövs och de porträtteras så man nästan tycker att man känner dem. De är inte för mycket och inte för lite, de kunde vara verkliga, så normala är de.

Språket är precis som tempot, långsamt och driver hela tiden historien framåt. Inga långrandiga beskrivningar av något helt ovidkommande och inga onödiga adjektiv. Något underligt var det att boken är skriven i presens, det känns lite ovanligt, men det var inget jag störde mig på.

Det ska bli riktigt spännande att ge sig på tredje boken så småningom, den står och väntar i hyllan. Berättar Harry för sin fru? Kommer Ruth att få ihop det med Max? Är Cathbad kär i Harry?

Elisabeth E

2011-09-12

Helt okej.

Ulla Englund

2011-07-26

Elly Griffiths är en av mina deckarfavoriter, mest på grund av att bokens huvudperson Ruth Galloway är så sympatiskt skildrad. En ensamstående, överviktig kattälskande arkeolog och benexpert i nedre medelåldern, så välsignat obekymrad om sitt utseende. ?Janusstenen? är lika bra som den första boken ?Flickan under jorden?. Boken är befolkad av katolska präster och nunnor, druider, förrymda barnhemsbarn, senila äldre män och båtfärder. En lyckat blandning.

A Bookaholic Swede

2011-06-18

Precis som föregående bok så har denna bok inget större djup, men är man sugen på en deckare som inte kräver så mycket tankeverksamhet så duger Elly Griffiths böcker bra.

BoelMaria *

2010-05-29

Janusstenen är lika bra som Flickan under jorden. Typisk engelsk deckare som Robinson Booth och Airth.

Maria Larsson

2010-05-01

De första tjugo sidorna av Elly Griffiths "Janusstenen" har jag lite problem med att boken är skriven i presens. Men det släpper efter ett tag då jag inser att det inte är något hinder - det är bara ovant. Det är väldigt sällsynt att spänningsromaner skrivs i sådant tempus.
Istället blir jag nästan förtrollad över Griffiths berättelseteknik. Hon använder inga blodiga eller makabra detaljer för att skapa spänning. Hon förlitar sig helt på att intrigen håller ändå och det gör den. Emellanåt har jag svårt att lägga ifrån mig boken. Griffiths har en behaglig rytm i sitt språk, miljöbeskrivningarna är fantastiska och persongestaltningarna är riktigt underhållande.

Genast blir jag väldigt förtjust i bokens huvudperson, arkeologen Ruth Galloway. Hon är så långt ifrån den traditionella bilden av romanhjältinnor man kan tänka sig: en överviktig ensamvarg i fyrtioårsåldern som lite oväntat blivit gravid.
Ruth blir kallad som arkeologisk expert till en utgrävning i Norfolk där man hittat ett skelett. Hennes första teori är att det är ett människooffer till guden Janus. Snart hittar man även kvarlevor efter ett barn vid en byggarbetsplats.
Tillsammans med kriminalkommissarien Harry Nelson börjar Ruth att misstänka en koppling till romersk mytologi.

En extra kryddning till bokens charm är att Nelson är den som är pappa till barnet som Ruth väntar. Men Nelson är lyckligt gift och har redan två döttrar.

"Janusstenen" är en högst originell spänningsroman. Jag kan inte undgå att göra vissa paralleller mellan Elly Griffiths och Ann Cleeves vars böcker utspelar sig på Shetlandsöarna och där miljön utgör en stor del av handlingen.

Maria Larsson

2010-05-01

En stark fyra. En originell spänningsroman där intrigen håller utan makabra detaljer.