Jane Eyre

2022-03-13

Ok

Torbjörn Nilsson

2021-10-12

Vilken berättelse! En vällagad och innehållsrik litterär soppa, med passion, överraskande vändningar, härliga samtal och humor. En söndagsskoleberättelse med en mänsklig resning, som känns välbehövlig i vår förflackade, blaserade och cyniska värld. Väldigt väl översatt av Gun-Britt Sundström och Katarina Ewerlöf läser i vanlig ordning underbart.

Martin Fabian

2020-11-26

Småborgerligt, Shakespeare-tillgjort, psykologiskt tveksamt men vackert och bitvis romantiskt. I ett tidevarv då utgångspunkten förhoppningsvis är ett jämlikt förhållande känns den något obsolet och mer ett tidsdokument av gryende feminism.

Pernilla Wahl

2020-09-12

En riktig klassiker. En perfekt bok att krypa in i filten med på hösten med en stor kopp te och drömma sig bort om en romantisk vacker engelsman som kommer och sveper iväg med dig. :)

Leo

2020-03-12

Katrin Lindh

2019-11-22

Alexandra Jansson

2019-02-04

Ibland satt jag och skrek till till boken att inte göra det

Mikaelita Bovalius

2018-05-11

Jag gratulerar dig som ännu inte har läst denna bok - du har en guldskatt framför dig. Boken som du aldrig kan lista ut fortsättningen i, du bara måste vända blad och läsa. Det är av de ABSOLUT bästa böckerna jag någonsin har läst. Jag älskar dig Jane Eyre och jag älskar dig Charlotte Brontë. Faktum är att jag föredrar Charlotte framför Jane Austen. Charlotte sägs sakna humor och visst, det är ingen skämtroman, men nog finns det glädjefyllda stunder att le på. Den innehåller också många stunder när ögonen blir blöta, av bokens tragiska stunder som dock är mer vackra än sorgliga. Denna bok borde vara obligatorisk att läsa - för alla. Det är ett kärleksdrama, som bygger på så mycket mer än någon snuttig lovestory. Jag ser ämnen som mystik, rasism, uppror, feminism och barnuppfostran. 2 sidor, sen var jag fast, natt efter natt i 539 välskrivna sidor. En del kallar Janes barnår i början av boken för trista, men det är fel, den delen lägger ju grunden till hela storyn om vem Jane är och utvecklas till att bli. En lisa och njutning för själen. LÄS DEN OMGÅENDE!

Anki Hedberg

2018-04-04

Romantik på hög nivå...Jane Eyre är en klassiker, nåt för alla att läsa!

Anna Forsén

2017-07-19

Stark, spännande och välkomponerad berättelse som berör! Inte konstigt att det blivit en älskad klassiker!

Iris Eriksson

2017-04-01

Riktigt bra, inte vad jag är van vid att läsa.

Berenike

2017-01-29

Jane Eyre är tio år då berättelsen börjar. Hon är föräldralös och bor hos sin döda morbrors familj. Hon har mycket svårt att passa in och blir mobbad av sina kusiner. Efter att ha blivit orättvist bestraffad genom att låsas in i ett rum som hon tror är hemsökt blir hon sjuk och en doktor tillkallas. Han ser till att hon får börja på en internatskola efter att hon berättat om hur hemskt hon har det. På skolan får hon vänner för första gången i sitt liv och hon stannar på skolan i åtta år. Sex år som elev och två som lärare. Men efter så lång tid på samma ställe börjar hon längta efter något nytt. Hon annonserar i tidningen och får en tjänst som guvernant på godset Thornfield Hall. Där har hon det bra och när godsets ägare, mr Rochester, kommer på besök blir hon förälskad. Det hon inte vet är att han har en mörk hemlighet.

Karaktärerna är alla väl utvecklade och har tydliga personligheter. Man sympatiserar genast med Jane och motsätter sig de som beter sig illa mot henne vilket är ganska självklart med tanke på att boken är skriven i jag-form. Jane är en trevlig och snäll person men har ett häftigt temperament vilket var den största anledningen till att hon inte passade in hos sina släktingar. Efter skolvistelsen har hon blivit lugnare och fått lättare att lägga band på sina häftiga känslor. Hon är ärlig, ibland nästan för mycket för sitt eget bästa, och uttrycker för det mesta vad hon tycker utan att bry sig om hur andra ska ta det. Hennes goda sidor tillsammans med hennes brister gör henne till en trovärdig person som man kan känna igen sig i.
Mr Rochester däremot introduceras som en rätt så otrevlig typ. Personligen tyckte jag i början inte alls att han förtjänade Janes kärlek men allt eftersom berättelsen fortskred blev han mer och mer öppen och man insåg att han på insidan var en mild och godhjärtad person trots sitt robusta sätt. Dessutom är det snart tydligt att han känner samma sak mot henne som hon mot honom vilket gör det omöjligt för mig att inte shippa dem. Övriga karaktärer har endast små roller och det finns därför inte så mycket att skriva om dem.

Boken är alltså skriven på 1800-talet, vilket självklart betyder att det finns många skillnader i samhället mot hur det är nu. Konstigt nog tänker man inte allt för mycket på att den är så pass gammal, vilket gör det desto mer upprörande när man kommer till en del när tidsskillnaderna lyser igenom på ett sätt som är sexistiskt eller rasistiskt. Då måste man komma ihåg att det var så folk tänkte på den tiden och inte döma boken eller karaktärerna utifrån det. Annars är det tydligaste som visar på att boken utspelar sig för länge sedan är att de t.ex. åker häst och vagn istället för bil och bristen på elektricitet.

Att det är gammalt märks även på språket. Jag tror att jag läste en något förnyad version men sättet den var skriven på och hur personerna formulerade sig var ändå gammeldags. Detta var däremot inget större problem för mig då jag kom in i det efter några sidor. Jag tyckte det var intressant att se på skillnader och likheter i språket och förvånades över att det var så pass likt. Det fanns dock ställen då jag saknade moderna formuleringar men inte så mycket att jag störde mig på det.

På det stora hela tyckte jag att det var en väldigt bra bok. Den var spännande och intressant men kunde bli lite långrandig på sina ställen då den inte innehöll särskilt mycket humor. Det fanns vissa ställen som var för sorgliga för mitt tycke, till exempel när Janes närmsta vän från skolan dog i lungsot, men det var skrivet på ett väldigt fint sätt vilket fick en att inse att det var okej. De sorgliga delarna vägdes upp av gladare stycken och det lyckliga slutet.
Med tanke på att det är en relativt lång bok med ganska svåra formuleringar skulle jag inte rekommendera den till folk som inte är så vana vid läsning, och inte heller till dem som föredrar böcker med mycket action då den mest beskriver vardagshändelser i ganska stor detalj. Det är dock en bok för dem som gillar mer lugna böcker, gärna med inslag av mystik, vilket är något som infaller efter ungefär halva boken. Det kan vara bra att ha gott tålamod eftersom boken tar ganska lång tid på sig att komma till de mer händelserika delarna.
För fantasyläsare kan jag berätta att den i början påminner väldigt mycket om Harry Potter, ett föräldralöst barn som växer upp med sin moster/morbror och kusiner vilka beter sig illa mot dem tills de kommer till en internatskola där de får ett bättre liv. Jag är dock inte säker på huruvida jag ska rekommendera eller avråda boken av detta skäl. Det kan ju självklart vara en trevlig likhet men på samma gång kan man bli besviken om man bara jämför dem med varandra. Likheterna sträcker sig nämligen inte längre än de första kapitlen och de är ändå mer olika än lika.
Jag tror det viktigaste med att läsa Jane Eyre är att ta den för det den är. Om man förväntar sig något annat eller tänker att t.ex. en annan genre skulle vara bättre skulle man troligtvis inte tycka om den medan man, om man vet vad man ger sig in i, kan få en mycket trevlig läsupplevelse.

Mrs SHE

2016-08-24

Lågmäld och fint skriven bok. Ett förvånansvärt modernt språk. Fina karaktärsporträtt. En smula seg mot slutet. Rekommenderas.

Benjamin Elfors

2016-08-19

Vilket mästerverk. Inte en död sekund. Karaktärerna är levande och mångbottnade. Slutet är lysande.

Izabela Horn

2016-07-11

En klasiker som varken är seg eller svårläst. Jane Eyre har kunnat vara skriven i modern tid. Jätte bra bok som ger en bild av hur kvinnorna levde i mitten av 1800 talet.

E H

2016-02-21

Tog mig an denna klassiker för att se om jag skulle kunna uppskatta en sådan gammal bok och det gjorde jag.

Irene Malmeling

2014-10-18

Världens bästa roman skrevs 1847. Så modern. Så viktoriansk. Så romantisk. Så kontroversiell. Så dubbeltydig... Och när Katarina Ewerlöf läser något som hon tycker om - då blir det magi!

Emma Svanberg

2014-08-29

Komplext språk och det känns att den är skriven för länge sedan, men den går också att relatera till på då många sätt. Känner mig som Jane eyre på många sätt. Älskar att karaktärerna är så levande och på många sätt osympatiska. Det händer väldigt mycket i boken, nästan så att det hade kunnat bli så många fler böcker eller en serie, vilket det ju också blivit, men CB knyter ändå samman det så det inte blir helt fragmentariskt.

Ingela Karlsson

2014-06-08

En av de bästa böcker jag läst. Läs den!

Malin Sundman

2014-05-08

En vacker historia, lättläst och svår att lägga ifrån sig. Förstår varför den blivit en klassiker. Stark fyra.

Camilla Nilsson

2014-02-07

Underbart, vackert språk både i original och i översättning. En roman med många djup och ingångar som är intressant att analysera från alla tänkbara håll. Det som ger mig en besk eftersmak bara är att den imperialistiska/koloniala blicken på Bertha har fått stå och fortsätter att stå oemotsagd till stor del ännu. Olika läsare fokuserar på olika delar, vilket jag förstår, men det går ändå inte att ignorera en så central del av narrativet och bokens underliggande moral. Rekommenderar Spivaks text "Three women's texts..." som kritiserar just detta i romanen och som är en nödvändig motvikt. Ändock är det en sann klassiker som jag tycker att alla borde läsa!

rojo Z

2013-09-16

En väldigt fin berättelse.

Maddes Bokblogg

2013-09-02

Fantastisk! Vill inte att den ska ta slut!

Jelena Vasiljev

2013-05-09

I liked it!

Emelie

2012-10-11

Fantastisk!

Malin Lundh

2012-07-25

Wow vilken underbar bok. Fullkomlig älskar den. Hur har jag kunnat missa denna?

Samuel Malm

2012-06-11

Helt enkelt en bra klassiker, men inte en bok jag skulle läsa om. Är riktigt bra skriven, och helt klart en bok att ögna igenom. Tar hellre fram en oläst Jane Austen, än en Brontë, enbart personligt tycke.

Sara Sandquist

2012-04-30

Jag vet inte om det var översättningen, men jag blev en aning besviken. Jag hade så stora förväntningar på denna bok och det är klart att den är bra - men inte lika som jag trott.

Fantastiskt språk i denna nyöversätning.

Charlotte Malm

2012-03-22

Det är uppfriskande att läsa en bok som utspelar sig i mitten av 1800 och som också är skriven då. Jag har läst en uppsjö av historiska romaner av nutida författare och de känns ibland inte helt trovärdiga. Boken är helt klart tänkvärd och det är lätt att leva sig in i Janes värld utifrån hennes erfarenheter. Nu känns det som jag ska fortsätta i samma anda med systerns verk.

Amanda S

2012-03-12

Bästa boken jag har läst.

Merith @boktoken

2012-02-10

Boken överraskade mig - jag kunde inte sluta läsa. Intelligent dialog, känslostarkt språk, fascinerande karaktärer och i en översättning som gör att den känns anmärkningsvärt modern. 2012 kämpar vi fortfarande med konventioner och att förmå leva våra liv och inte efter andras förväntningar på oss. Jag kommer att läsa den igen. Rekommenderar den varmt.

Pernilla Lindholm

2012-02-09

Det finns inte så mycket mer att säga än att jag älskar den här romanen. Det var inte längesedan jag läste den sist, men var bara tvungen att läsa den igen...

Mats T

2012-02-05

Denna bok var en gripande liten kärleks historia.
Jag gillade det jag läste..

Anna Lindström

2012-01-18

Underbar historia och fantastiskt berättad! Jag har (faktiskt!) lyckats avhålla mig från att se någon enda dramatisering/film innan jag nu läst den första gången (= jag hade inte en aning om vad som skulle hända! Kände bara till namnet Mr Rochester...) vilket gjorde hela upplevelsen ännu mer fantastisk. Kan inte annat än skratta och skutta runt :) Jane Eyre är min nya "idol" - vilken tjej :) Blev helt uppslukad och levde mig med i historien och nu känns det nästan lite sorgset och tomt att boken är slut. Väldigt bra översatt av Gun-Britt Sundström.

Linda Åslund

2011-11-10

Förstår att den var nyskapande när den skrevs år 1846 (nästan 20 år före t ex Unga kvinnor av L M Alcott). Gillar att den skiljer på konventioner (vad som är brukligt enligt den allmänna uppfattningen) och moral (vad som är rätt enligt den allmänna uppfattningen). Och att Jane, alltigenom boken, har rätt till sin egen moraluppfattning. ...yey för det!

Kamali 

2011-10-11

Sjukt tråkig. Jane är en torrboll som tar skit och har mindervärdeskomplex.

Jag bara älskade denna bok den var såå bra.
Den är helt klart värd sin 5a =)

Stephanie G

2011-04-17

En av dessa böcker man ska ha läst. Har väldigt svårt för personen Jane. Jag har så svårt att se något tilltalande i henne. Bokens starka fördelar är miljöbeskrivningarna.

Bissous .

2011-04-11

Jag trodde jag skulle älska den här boken, men jag står inte ut med Jane Eyre! En så fruktansvärt osympatisk människa som bryr sig alldeles för mycket om vad folk tycker! Dock är Mr Rochester ganska rolig, så han räddar upp betyget till en tvåa i alla fall. Men nej, jag föredrar utan tvekan Austens språk framför Brontës.

Maria Johnson

2011-02-15

kurslitteratur

En bok kanske inte kan bli bättre än så här. I alla fall inte minnet av läsupplevelsen som 14-åring.

Elias Chougui

2010-07-26

Älskade boken! En briljant berättelse om en kvinna som säger vad hon tycker trotts tiden. Ett fullgjutet mästerverk

2010-07-25

Ärligt talat föredrar jag Jane Austen.

Sina J. Saouk

2010-06-24

Wow, måste jag säga! Jane Eyre både fascinerar och inspirerar, och jag har förvånats över hennes mod till att våga säga precis vad hon tycker och stå för det.
När jag började läsa boken trodde jag att jag inte skulle gilla den alls, men jag fastnade för den, och den har väckt olika känslor hos mig - ilska, förvåning, sorg, glädje..
Definitivt en av de bästa böcker jag har läst.

Emma Johansson

2010-05-31

En av de bästa böcker jag läst vilket jag inte trodde när jag motvilligt började läsa den för att göra svenska-läraren glad...

Margareta Ekelund

2010-05-08

Ett mästerverk - den har allt, inklusive humor. Föredrar absolut Brontesystrarna framförJane Austen som trots sin briljans ? eller kanske just på grund av den - är för torr. Här sjunger det i blodet!

Yvonne Kron

2010-04-04

jättebra bok

Klas Skogström

2010-03-05

En mycket bra,spännande och underbar roman. Handlingen är fascinerande och svår att släppa. Romanen är lite tungsint.
Man får följa Jane Eyre i unga år och i hennes kamp för självständighet, jämlikhet och frihet.Vidare får man följa hennes positiva utveckling och mognad.Hon är mån om sin personliga integritet.Man får också följa henne som fosterbarn, på uppfostringsanstalt, som guvernant och sedan som tilltänkt hustru.
Den är bara värd en svag femma på grund av det ibland tillkrånglade språket och en bristfällig notapparat.

2010-02-02

Den bästa boken någonsin skriven av en kvinna om en kvinna? Förvånantsvärt njutbar än idag. Det är ett måste för alla litteraturintresserade att ha läst denna engelska klassiker som ständigt refereras till.