Jane Eyre

Bront, Charlotte

| 2011

"Lsare, om du inte nnu upptckt den unika rst som finns hos Charlotte Bronts Jane Eyre, s har du ett alldeles srskilt nje framfr dig." Joyce Carol OatesJane Eyre, r Charlotte Bronts mest lskade och lsta roman. Skildringen av den unga flickan Janes svra uppvxt, hennes tid p vlgrenhetsskola, hennes ankomst till Thornfield Hall och mtet med den gtfulle mr Rochester och hans dunkla hemlighet r sedan lnge en klassiker. Det har skrivits spaltmeter om romanen, och utifrn vitt skilda motiv: feminism, religion, symbolism, krlek, passion, natur, barn, sociala frgor och s vidare. Generation efter generation har levt med, grtit med, skrattat med den unga flickan Jane Eyre och hennes lnga och krokiga vg fram till ett sjlvstndigt liv.Redan nr Jane Eyre utkom 1847 blev den en storartad framgng. Genom sin passionerade och uppriktiga skildring...

Iris Eriksson

2017-04-01

Riktigt bra, inte vad jag r van vid att lsa.

Berenike

2017-01-29

Jane Eyre r tio r d berttelsen brjar. Hon r frldrals och bor hos sin dda morbrors familj. Hon har mycket svrt att passa in och blir mobbad av sina kusiner. Efter att ha blivit orttvist bestraffad genom att lsas in i ett rum som hon tror r hemskt blir hon sjuk och en doktor tillkallas. Han ser till att hon fr brja p en internatskola efter att hon berttat om hur hemskt hon har det. P skolan fr hon vnner fr frsta gngen i sitt liv och hon stannar p skolan i tta r. Sex r som elev och tv som lrare. Men efter s lng tid p samma stlle brjar hon lngta efter ngot nytt. Hon annonserar i tidningen och fr en tjnst som guvernant p godset Thornfield Hall. Dr har hon det bra och nr godsets gare, mr Rochester, kommer p besk blir hon frlskad. Det hon inte vet r att han har en mrk hemlighet.

Karaktrerna r alla vl utvecklade och har tydliga personligheter. Man sympatiserar genast med Jane och motstter sig de som beter sig illa mot henne vilket r ganska sjlvklart med tanke p att boken r skriven i jag-form. Jane r en trevlig och snll person men har ett hftigt temperament vilket var den strsta anledningen till att hon inte passade in hos sina slktingar. Efter skolvistelsen har hon blivit lugnare och ftt lttare att lgga band p sina hftiga knslor. Hon r rlig, ibland nstan fr mycket fr sitt eget bsta, och uttrycker fr det mesta vad hon tycker utan att bry sig om hur andra ska ta det. Hennes goda sidor tillsammans med hennes brister gr henne till en trovrdig person som man kan knna igen sig i.
Mr Rochester dremot introduceras som en rtt s otrevlig typ. Personligen tyckte jag i brjan inte alls att han frtjnade Janes krlek men allt eftersom berttelsen fortskred blev han mer och mer ppen och man insg att han p insidan var en mild och godhjrtad person trots sitt robusta stt. Dessutom r det snart tydligt att han knner samma sak mot henne som hon mot honom vilket gr det omjligt fr mig att inte shippa dem. vriga karaktrer har endast sm roller och det finns drfr inte s mycket att skriva om dem.

Boken r allts skriven p 1800-talet, vilket sjlvklart betyder att det finns mnga skillnader i samhllet mot hur det r nu. Konstigt nog tnker man inte allt fr mycket p att den r s pass gammal, vilket gr det desto mer upprrande nr man kommer till en del nr tidsskillnaderna lyser igenom p ett stt som r sexistiskt eller rasistiskt. D mste man komma ihg att det var s folk tnkte p den tiden och inte dma boken eller karaktrerna utifrn det. Annars r det tydligaste som visar p att boken utspelar sig fr lnge sedan r att de t.ex. ker hst och vagn istllet fr bil och bristen p elektricitet.

Att det r gammalt mrks ven p sprket. Jag tror att jag lste en ngot frnyad version men sttet den var skriven p och hur personerna formulerade sig var nd gammeldags. Detta var dremot inget strre problem fr mig d jag kom in i det efter ngra sidor. Jag tyckte det var intressant att se p skillnader och likheter i sprket och frvnades ver att det var s pass likt. Det fanns dock stllen d jag saknade moderna formuleringar men inte s mycket att jag strde mig p det.

P det stora hela tyckte jag att det var en vldigt bra bok. Den var spnnande och intressant men kunde bli lite lngrandig p sina stllen d den inte innehll srskilt mycket humor. Det fanns vissa stllen som var fr sorgliga fr mitt tycke, till exempel nr Janes nrmsta vn frn skolan dog i lungsot, men det var skrivet p ett vldigt fint stt vilket fick en att inse att det var okej. De sorgliga delarna vgdes upp av gladare stycken och det lyckliga slutet.
Med tanke p att det r en relativt lng bok med ganska svra formuleringar skulle jag inte rekommendera den till folk som inte r s vana vid lsning, och inte heller till dem som fredrar bcker med mycket action d den mest beskriver vardagshndelser i ganska stor detalj. Det r dock en bok fr dem som gillar mer lugna bcker, grna med inslag av mystik, vilket r ngot som infaller efter ungefr halva boken. Det kan vara bra att ha gott tlamod eftersom boken tar ganska lng tid p sig att komma till de mer hndelserika delarna.
Fr fantasylsare kan jag bertta att den i brjan pminner vldigt mycket om Harry Potter, ett frldralst barn som vxer upp med sin moster/morbror och kusiner vilka beter sig illa mot dem tills de kommer till en internatskola dr de fr ett bttre liv. Jag r dock inte sker p huruvida jag ska rekommendera eller avrda boken av detta skl. Det kan ju sjlvklart vara en trevlig likhet men p samma gng kan man bli besviken om man bara jmfr dem med varandra. Likheterna strcker sig nmligen inte lngre n de frsta kapitlen och de r nd mer olika n lika.
Jag tror det viktigaste med att lsa Jane Eyre r att ta den fr det den r. Om man frvntar sig ngot annat eller tnker att t.ex. en annan genre skulle vara bttre skulle man troligtvis inte tycka om den medan man, om man vet vad man ger sig in i, kan f en mycket trevlig lsupplevelse.

Mrs SHE

2016-08-24

Lgmld och fint skriven bok. Ett frvnansvrt modernt sprk. Fina karaktrsportrtt. En smula seg mot slutet. Rekommenderas.

Benjamin Elfors

2016-08-19

Vilket msterverk. Inte en dd sekund. Karaktrerna r levande och mngbottnade. Slutet r lysande.

Izabela Kosznik

2016-07-11

En klasiker som varken r seg eller svrlst. Jane Eyre har kunnat vara skriven i modern tid. Jtte bra bok som ger en bild av hur kvinnorna levde i mitten av 1800 talet.

E H

2016-02-21

Tog mig an denna klassiker fr att se om jag skulle kunna uppskatta en sdan gammal bok och det gjorde jag.

Irene Malmeling

2014-10-18

Vrldens bsta roman skrevs 1847. S modern. S viktoriansk. S romantisk. S kontroversiell. S dubbeltydig... Och nr Katarina Ewerlf lser ngot som hon tycker om - d blir det magi!

Sanna Carlborg

2014-09-02

En fantastisk klassiker! Mycker mer kanske inte behver sgas? Den har ju nstan allt.

Emma Svanberg

2014-08-29

Komplext sprk och det knns att den r skriven fr lnge sedan, men den gr ocks att relatera till p d mnga stt. Knner mig som Jane eyre p mnga stt. lskar att karaktrerna r s levande och p mnga stt osympatiska. Det hnder vldigt mycket i boken, nstan s att det hade kunnat bli s mnga fler bcker eller en serie, vilket det ju ocks blivit, men CB knyter nd samman det s det inte blir helt fragmentariskt.

Ingela Karlsson

2014-06-08

En av de bsta bcker jag lst. Ls den!

Malin Sundman

2014-05-08

En vacker historia, lttlst och svr att lgga ifrn sig. Frstr varfr den blivit en klassiker. Stark fyra.

Camilla Nilsson

2014-02-07

Underbart, vackert sprk bde i original och i versttning. En roman med mnga djup och ingngar som r intressant att analysera frn alla tnkbara hll. Det som ger mig en besk eftersmak bara r att den imperialistiska/koloniala blicken p Bertha har ftt st och fortstter att st oemotsagd till stor del nnu. Olika lsare fokuserar p olika delar, vilket jag frstr, men det gr nd inte att ignorera en s central del av narrativet och bokens underliggande moral. Rekommenderar Spivaks text "Three women's texts..." som kritiserar just detta i romanen och som r en ndvndig motvikt. ndock r det en sann klassiker som jag tycker att alla borde lsa!

rojo Z

2013-09-16

En vldigt fin berttelse.

Maddes Bokblogg

2013-09-02

Fantastisk! Vill inte att den ska ta slut!

Jelena Vasiljev

2013-05-09

I liked it!

Maria Blomkvist

2013-03-10

En underbar och spnnande berttelse samtidigt som den r en viktig historisk milstolpe fr starka och komplexa kvinnliga karaktrer.

Ida Bjrkman

2012-10-23

Min absoluta favorit!!

Emelie -

2012-10-11

Fantastisk!

Malin Lundh

2012-07-25

Wow vilken underbar bok. Fullkomlig lskar den. Hur har jag kunnat missa denna?

Samuel Malm

2012-06-11

Helt enkelt en bra klassiker, men inte en bok jag skulle lsa om. r riktigt bra skriven, och helt klart en bok att gna igenom. Tar hellre fram en olst Jane Austen, n en Bront, enbart personligt tycke.

Sara Sandquist

2012-04-30

Jag vet inte om det var versttningen, men jag blev en aning besviken. Jag hade s stora frvntningar p denna bok och det r klart att den r bra - men inte lika som jag trott.

Fantastiskt sprk i denna nyverstning.

Charlotte Malm

2012-03-22

Det r uppfriskande att lsa en bok som utspelar sig i mitten av 1800 och som ocks r skriven d. Jag har lst en uppsj av historiska romaner av nutida frfattare och de knns ibland inte helt trovrdiga. Boken r helt klart tnkvrd och det r ltt att leva sig in i Janes vrld utifrn hennes erfarenheter. Nu knns det som jag ska fortstta i samma anda med systerns verk.

Amanda S

2012-03-12

Bsta boken jag har lst.

Liv Danjoux

2012-03-04

Boken brjar nr Jane r en flicka p ungefr tio r och bor p Gateshead. Hon r frldrals, avskydd av sin morbrors fru och barn, som hon bor hos (morbrorn r dd sedan ngra r tillbaka) och stndigt trakesserad av sin fyra r ldre kusin, John Reed. Han slr henne ofta, och nr hon fr stryk bara fr att hon inte vill lmna ifrn sig boken hon lste fr tillfllet. Rasande attackerar hon honom och frs d till rda kammaren, en rum dr morbrorn dog och som de flesta r allmnt rdda fr. Efter att ha knt den dde morbrorns nrvaro ( Hon tror det i alla fall) s svimmar hon och d bestmmer morbrorns fru, mrs Reed, att hon ska skickas till Lowood, en internatskola som drivs av den hrde pastorn mr Brocklehurst. Dr r det dlig mat, smutsigt tvttvatten och en massa andra problem. Dr trffar Jane den fyra r ldre Helen Burns, som tycker om alla lrare trots att en hel del av de behandlar henne som ngonting som hunden har slpat in. Hon tror 100 % p gud och anser att lrarna behandlar henne korrekt, vilket Jane inte alls hller med om. Trots det s drjer det inte lnge frrn flickorna blir vnner. Men efter ett tag s fr Helen lungsot och ska snart d, s hennes sista natt som hon lever s kommer Jane till henne och somnar bredvid henne; dagen efter s hittas hon sovande bredvid den dda Helen.

ren gr, och Jane blir arton r. Hon r numera lrare p Lowood, men lnen r dlig och hon vill grna tjna lite mer och se sig om i vrlden. Hon annonserar och fr svar; hon ska brja arbeta som guvernant t en liten flicka p Thornfield Hall. Hon reser dit och det brjar vl ganska okej, men en kvll nr hon r ute och gr s fr hon se en hst med ryttare som halkar p den hala isen p vgen. Hon hjlper honom upp och sedan s frsvinner han. Det visar sig att Mr Rochester, som han heter, r garen till Thornfield Hall. Han r ganska vresig och sur av sig, och Jane r inte jttefrtjust i honom frn brjan. Men sedan s brjar hon bli det.
P Lowood s finns det en drr som hon absolut inte fr rra. Det r ganska konstigt, men hon tnker inte s mycket p drren utan mer p att undervisa Adle, den lilla franska tjejen som lskar att pladdra p non stop om sina 'cadeaux' ( presenter). Men det hnder nd underliga saker p Thornfield Hall, som att ngon tnder eld p frhngena i Mr Rochesters sng ( Jane rddar honom som tur r) och nr en typ som heter John Mason kommer p besk, ngot som Mr Rochester inte tycks gilla, s rkar Mason illa ut och ker drifrn. Och snart s drjer det inte lnge frrn det visar sig att Mr Rochester, utkldd till en romersk spkvinna, friar till henne. Allt gr helt perfekt, frutom att den dr konstiga varelsen eller vad det nu var skr snder Janes brudslja, tminstonde fram till brllopet, nr allt gr t skogen...

Jag lskar den hr boken. Jag, som aldrig har varit srkilt intresserad varken av Alexandre Dumas eller Charles Dickens som mamma frskte tvinga p mig, fick en rejl verraskning . Fr det frsta s r Charlotte Bront vldigt modern, inte alls vad man kan vnta sig av en frfattare som levde fr ungefr ett och ett halvt sekel sen. Hon r vldigt feministisk ocks faktiskt, t ex att det r Jane som hjlper Mr Rochester upp nr han har trillat. Helt omvnda roller, det brukar vl vara mannen som hjlper kvinnan? Och jag lskar beskrivningen av Lowood, trots att det r s hemskt dr. Helt klart en stor favorit, jag rekommenderar den sjukt starkt!

Liv Danjoux

2012-02-28

Den r s himla BRA :D

Merith Bck Malila

2012-02-10

Boken verraskade mig - jag kunde inte sluta lsa. Intelligent dialog, knslostarkt sprk, fascinerande karaktrer och i en versttning som gr att den knns anmrkningsvrt modern. 2012 kmpar vi fortfarande med konventioner och att frm leva vra liv och inte efter andras frvntningar p oss. Jag kommer att lsa den igen. Rekommenderar den varmt.

Pernilla Lindholm

2012-02-09

Det finns inte s mycket mer att sga n att jag lskar den hr romanen. Det var inte lngesedan jag lste den sist, men var bara tvungen att lsa den igen...

Mats T

2012-02-05

Denna bok var en gripande liten krleks historia.
Jag gillade det jag lste..

Anna Lindstrm

2012-01-18

Underbar historia och fantastiskt berttad! Jag har (faktiskt!) lyckats avhlla mig frn att se ngon enda dramatisering/film innan jag nu lst den frsta gngen (= jag hade inte en aning om vad som skulle hnda! Knde bara till namnet Mr Rochester...) vilket gjorde hela upplevelsen nnu mer fantastisk. Kan inte annat n skratta och skutta runt :) Jane Eyre r min nya "idol" - vilken tjej :) Blev helt uppslukad och levde mig med i historien och nu knns det nstan lite sorgset och tomt att boken r slut. Vldigt bra versatt av Gun-Britt Sundstrm.

Linda slund

2011-11-10

Frstr att den var nyskapande nr den skrevs r 1846 (nstan 20 r fre t ex Unga kvinnor av L M Alcott). Gillar att den skiljer p konventioner (vad som r brukligt enligt den allmnna uppfattningen) och moral (vad som r rtt enligt den allmnna uppfattningen). Och att Jane, alltigenom boken, har rtt till sin egen moraluppfattning. ...yey fr det!

Kamali 

2011-10-11

Sjukt trkig. Jane r en torrboll som tar skit och har mindervrdeskomplex.

2011-09-13

Jag bara lskade denna bok den var s bra.
Den r helt klart vrd sin 5a =)

Stephanie G

2011-04-17

En av dessa bcker man ska ha lst. Har vldigt svrt fr personen Jane. Jag har s svrt att se ngot tilltalande i henne. Bokens starka frdelar r miljbeskrivningarna.

Bissous .

2011-04-11

Jag trodde jag skulle lska den hr boken, men jag str inte ut med Jane Eyre! En s fruktansvrt osympatisk mnniska som bryr sig alldeles fr mycket om vad folk tycker! Dock r Mr Rochester ganska rolig, s han rddar upp betyget till en tva i alla fall. Men nej, jag fredrar utan tvekan Austens sprk framfr Bronts.

Elisabeth J

2011-02-20

En romantisk berttelse om en stark kvinna i 1800-talets England som vgar g sin egen vg och mter en mngd olika hinder men mter dem med bda rdsla och mod. En klassiker som br lsas :)

Maria Johnson

2011-02-15

kurslitteratur

En bok kanske inte kan bli bttre n s hr. I alla fall inte minnet av lsupplevelsen som 14-ring.

Anonym Boklskare

2010-12-21

Lste den fr frsta gngen i 15-rs ldern och sedan dess har jag varit fast. Boken r s mycket mer n den krleksroman jag frvntade mig. Hr finns en ensamhet och utsatthet som berr men ocks ett portrtt av en stark kvinna som gr sin egen vg.

Thomas Karolin

2010-11-09

Som en del andra hr skrivit tyckte jag den hr var verraskande bra. Jane r verraskande modern, det r nd en figur sprungen ur 1800-talet. Man anar en god psykolog hos frfattaren, snt gillar jag. Lste den p engelska, vilket gjorde att lsningen drog ut p tiden. Men det var vrt det, tror den skulle tappa mycket i versttning (mste dock sgas att genom nstan hela boken s anvnds uttrycket "ejaculated" nr ngon utropar ngonting. Och de utropar en hel del. Knns vl som det uttrycket i rtt hg grad har en ganska annorlunda betydelse numer?). Handlingen har en del ovntade vndningar, men jag tycker ibland den blir fr lngdragen. Str mig litegrann p en del sammantrffanden som blir alltfr fantastiska. Men totalt sett en bra bok, vlfrtjnt klassiker.

Elias Chougui

2010-07-26

lskade boken! En briljant berttelse om en kvinna som sger vad hon tycker trotts tiden. Ett fullgjutet msterverk

2010-07-25

rligt talat fredrar jag Jane Austen.

Sina J. Saouk

2010-06-24

Wow, mste jag sga! Jane Eyre bde fascinerar och inspirerar, och jag har frvnats ver hennes mod till att vga sga precis vad hon tycker och st fr det.
Nr jag brjade lsa boken trodde jag att jag inte skulle gilla den alls, men jag fastnade fr den, och den har vckt olika knslor hos mig - ilska, frvning, sorg, gldje..
Definitivt en av de bsta bcker jag har lst.

Emma Johansson

2010-05-31

En av de bsta bcker jag lst vilket jag inte trodde nr jag motvilligt brjade lsa den fr att gra svenska-lraren glad...

Nils Thor

2010-05-26

Mycket bra, fngslande. Fick ntligen veta ursprunget till uttrycket ?the mad woman in the attic?.

Margareta Ekelund

2010-05-08

Ett msterverk - den har allt, inklusive humor. Fredrar absolut Brontesystrarna framfrJane Austen som trots sin briljans ? eller kanske just p grund av den - r fr torr. Hr sjunger det i blodet!

Yvonne Kron

2010-04-04

jttebra bok

Sofia kerberg

2010-03-06

Kanske mest knd som en oddlig krlekshistoria men som sdan mste jag sga att jag fredrar Wurthering Heights -- mer vildvuxen och livskraftig. Jane Eyre r liksom den mer ordentliga kusinen frn landet, inte ndvndigtvis trkig men lite tillknppt.

Dessutom blir man lite less p Janes besatthet av Mr Rochester, beskrivningarna av St John Rivers tecknar fr min del ett betydligt intressantare portrtt, sannolikt fr att de inte r frgade av skolflicksfrlskelsen.

Frlskelse frvandlar dock inte Jane helt och fullt till ett vp. Mjligen kan man tycka att hon r vldigt snabb med att frlta Mr Rochester fr hans inte s lilla snedsteg men generellt sett r hon en stark karaktr. Hon tackar nej till inte mindre n tv erbjudanden som tminstone p ytan borde kunna te sig ganska lockande samtidigt som hon inte heller r ngon verhelig typ. Hon deklarerar starkt i motsats till Helen Burns att hon inte kan nja sig med enbart andliga belningar i livet efter detta.

Janes karaktr ska dessutom kontrasteras mot de tv viktigaste mnnen som bgge r totala egomonster om n p olika vis. Bortsett frn Janes kusiner r faktiskt de flesta kvinnliga karaktrer positiva medan de flesta manliga (som r nrvarande i boken vill sga) r rtt negativa.

Ingen fulltrff, men helt klart njutbar.

Klas Skogstrm

2010-03-05

En mycket bra,spnnande och underbar roman. Handlingen r fascinerande och svr att slppa. Romanen r lite tungsint.
Man fr flja Jane Eyre i unga r och i hennes kamp fr sjlvstndighet, jmlikhet och frihet.Vidare fr man flja hennes positiva utveckling och mognad.Hon r mn om sin personliga integritet.Man fr ocks flja henne som fosterbarn, p uppfostringsanstalt, som guvernant och sedan som tilltnkt hustru.
Den r bara vrd en svag femma p grund av det ibland tillkrnglade sprket och en bristfllig notapparat.

Julia Nilsson

2010-02-08

Omjlig att inte lska...

2010-02-02

Den bsta boken ngonsin skriven av en kvinna om en kvinna? Frvnantsvrt njutbar n idag. Det r ett mste fr alla litteraturintresserade att ha lst denna engelska klassiker som stndigt refereras till.

Magdalena Johansson

2010-02-01

Jag brukar gilla denna typ av bcker, men Jane Eyre har jag jttesvrt fr. Troligtvis beror det p att jag aldrig direkt tycker om karaktrerna och det enligt min mening r frdande nr det gller att lsa en bok.

selin baltali

2009-12-27

Den hr boken r en av mina favoriter, jag kan lsa den om och om igen. Underbara karaktrer och en underbar krlekshistoria.

Emma Andersson

2009-12-26

Underbar 1800-talsberttelse med romantik och mlande miljer som fngslar en. Skriven av en kvinna rebellisk fr sin tid med en hel del frtckta budskap att fundera ver.

Margot Leonore

2009-11-07

Hm allts den upplagan jag lste kom inte frn LL-frlaget, vet inte vad dom menar med lttlst version. Hur som helst fantastisk bok i versttning av Gun-Britt Sundstrm.

Karin Huss

2009-09-02

det var visserligen skert 20 r sedan men jag tror jag skulle stta en 5:a om jag lste om den

Emma Nordenstrm

2009-08-10

Vldigt gripande och verlag bra bok. Sprket r en frjd fr sinnet. Dremot tyckte jag att vissa partier var ofattbart sega och lite vl utdragna, drav min trea. Men kan man bortse frn dessa delar av boken s fr man en vldigt angenm lsupplevelse.

Frbaskat bra och gripande bok! Kommer att lsas igen!

Frida Niss

2009-06-20

Ibland s str jag mig lite p den tidens vrderingar i vissa frgor, men fr att vara frn just den tiden r boken nd tidsls i vissa konflikter. Man kan relatera till huvudpersonens veliga inre och beundra henne fr att hon str emot vissa ptryckningar nd. Man blir hoppfull och glad av den.

Sandra kesson

2009-06-18

P det hela en bra bok, men jag hade nog gillat den nnu mer om jag inte hade haft massor frvntningar p den. Det blir liksom massor frvntningar p klassiker och d blir man alltid lite besviken p boken. Men trots det s tyckte jag boken var bra, riktigt bra faktiskt.

Amelie Adrielsson

2009-06-17

vad jag lskar denna bok!

Johanna P

2009-06-17

Tar lng tid att komma in i, men sen r den definitivt en otrolig lsupplevelse

Jane Carlsson

2009-06-16

En av mina favoritbcker. Beskriver ett riktigt liv inte en frsknad variant av det.

marre marre

2009-05-19

Jag hade rknat denna som en krleksroman och dumfrklarat den. Men jag mste sga att det r en liten lsupplevelse att lsa Jane Eyre.

Miljbeskrivningarna r s fantasieggande. Visst handlar romanen om krlek men det r inte bara detta rosa skimrande romantiska daltandet som man annars frknippar med krleksromaner.

Det r ett liv vi fr flja, frn i fattigdom utsttt flicka till en sjlvstndig ung kvinna med mnga djupa lockande tankar.

Romaner har ven en spnning och nr man invaggats i falsk skerhet att det gr vl fr huvudpersonen s hnder ngot som rycker med dig som lser.

beskrivningarna av miljer, personer, och knslor kan vara lite vl lnga och verdetaljerad dock.