Jane Eyre

Brontë, Charlotte

| 1995

Stark, spännande och välkomponerad berättelse som berör! Inte konstigt att det blivit en älskad klassiker!

Iris Eriksson

2017-04-01

Riktigt bra, inte vad jag är van vid att läsa.

Berenike

2017-01-29

Jane Eyre är tio år då berättelsen börjar. Hon är föräldralös och bor hos sin döda morbrors familj. Hon har mycket svårt att passa in och blir mobbad av sina kusiner. Efter att ha blivit orättvist bestraffad genom att låsas in i ett rum som hon tror är hemsökt blir hon sjuk och en doktor tillkallas. Han ser till att hon får börja på en internatskola efter att hon berättat om hur hemskt hon har det. På skolan får hon vänner för första gången i sitt liv och hon stannar på skolan i åtta år. Sex år som elev och två som lärare. Men efter så lång tid på samma ställe börjar hon längta efter något nytt. Hon annonserar i tidningen och får en tjänst som guvernant på godset Thornfield Hall. Där har hon det bra och när godsets ägare, mr Rochester, kommer på besök blir hon förälskad. Det hon inte vet är att han har en mörk hemlighet.

Karaktärerna är alla väl utvecklade och har tydliga personligheter. Man sympatiserar genast med Jane och motsätter sig de som beter sig illa mot henne vilket är ganska självklart med tanke på att boken är skriven i jag-form. Jane är en trevlig och snäll person men har ett häftigt temperament vilket var den största anledningen till att hon inte passade in hos sina släktingar. Efter skolvistelsen har hon blivit lugnare och fått lättare att lägga band på sina häftiga känslor. Hon är ärlig, ibland nästan för mycket för sitt eget bästa, och uttrycker för det mesta vad hon tycker utan att bry sig om hur andra ska ta det. Hennes goda sidor tillsammans med hennes brister gör henne till en trovärdig person som man kan känna igen sig i.
Mr Rochester däremot introduceras som en rätt så otrevlig typ. Personligen tyckte jag i början inte alls att han förtjänade Janes kärlek men allt eftersom berättelsen fortskred blev han mer och mer öppen och man insåg att han på insidan var en mild och godhjärtad person trots sitt robusta sätt. Dessutom är det snart tydligt att han känner samma sak mot henne som hon mot honom vilket gör det omöjligt för mig att inte shippa dem. Övriga karaktärer har endast små roller och det finns därför inte så mycket att skriva om dem.

Boken är alltså skriven på 1800-talet, vilket självklart betyder att det finns många skillnader i samhället mot hur det är nu. Konstigt nog tänker man inte allt för mycket på att den är så pass gammal, vilket gör det desto mer upprörande när man kommer till en del när tidsskillnaderna lyser igenom på ett sätt som är sexistiskt eller rasistiskt. Då måste man komma ihåg att det var så folk tänkte på den tiden och inte döma boken eller karaktärerna utifrån det. Annars är det tydligaste som visar på att boken utspelar sig för länge sedan är att de t.ex. åker häst och vagn istället för bil och bristen på elektricitet.

Att det är gammalt märks även på språket. Jag tror att jag läste en något förnyad version men sättet den var skriven på och hur personerna formulerade sig var ändå gammeldags. Detta var däremot inget större problem för mig då jag kom in i det efter några sidor. Jag tyckte det var intressant att se på skillnader och likheter i språket och förvånades över att det var så pass likt. Det fanns dock ställen då jag saknade moderna formuleringar men inte så mycket att jag störde mig på det.

På det stora hela tyckte jag att det var en väldigt bra bok. Den var spännande och intressant men kunde bli lite långrandig på sina ställen då den inte innehöll särskilt mycket humor. Det fanns vissa ställen som var för sorgliga för mitt tycke, till exempel när Janes närmsta vän från skolan dog i lungsot, men det var skrivet på ett väldigt fint sätt vilket fick en att inse att det var okej. De sorgliga delarna vägdes upp av gladare stycken och det lyckliga slutet.
Med tanke på att det är en relativt lång bok med ganska svåra formuleringar skulle jag inte rekommendera den till folk som inte är så vana vid läsning, och inte heller till dem som föredrar böcker med mycket action då den mest beskriver vardagshändelser i ganska stor detalj. Det är dock en bok för dem som gillar mer lugna böcker, gärna med inslag av mystik, vilket är något som infaller efter ungefär halva boken. Det kan vara bra att ha gott tålamod eftersom boken tar ganska lång tid på sig att komma till de mer händelserika delarna.
För fantasyläsare kan jag berätta att den i början påminner väldigt mycket om Harry Potter, ett föräldralöst barn som växer upp med sin moster/morbror och kusiner vilka beter sig illa mot dem tills de kommer till en internatskola där de får ett bättre liv. Jag är dock inte säker på huruvida jag ska rekommendera eller avråda boken av detta skäl. Det kan ju självklart vara en trevlig likhet men på samma gång kan man bli besviken om man bara jämför dem med varandra. Likheterna sträcker sig nämligen inte längre än de första kapitlen och de är ändå mer olika än lika.
Jag tror det viktigaste med att läsa Jane Eyre är att ta den för det den är. Om man förväntar sig något annat eller tänker att t.ex. en annan genre skulle vara bättre skulle man troligtvis inte tycka om den medan man, om man vet vad man ger sig in i, kan få en mycket trevlig läsupplevelse.

Mrs SHE

2016-08-24

Lågmäld och fint skriven bok. Ett förvånansvärt modernt språk. Fina karaktärsporträtt. En smula seg mot slutet. Rekommenderas.

Benjamin Elfors

2016-08-19

Vilket mästerverk. Inte en död sekund. Karaktärerna är levande och mångbottnade. Slutet är lysande.

Izabela Kosznik

2016-07-11

En klasiker som varken är seg eller svårläst. Jane Eyre har kunnat vara skriven i modern tid. Jätte bra bok som ger en bild av hur kvinnorna levde i mitten av 1800 talet.

E H

2016-02-21

Tog mig an denna klassiker för att se om jag skulle kunna uppskatta en sådan gammal bok och det gjorde jag.

Irene Malmeling

2014-10-18

Världens bästa roman skrevs 1847. Så modern. Så viktoriansk. Så romantisk. Så kontroversiell. Så dubbeltydig... Och när Katarina Ewerlöf läser något som hon tycker om - då blir det magi!

Sanna Carlborg

2014-09-02

En fantastisk klassiker! Mycker mer kanske inte behöver sägas? Den har ju nästan allt.

Emma Svanberg

2014-08-29

Komplext språk och det känns att den är skriven för länge sedan, men den går också att relatera till på då många sätt. Känner mig som Jane eyre på många sätt. Älskar att karaktärerna är så levande och på många sätt osympatiska. Det händer väldigt mycket i boken, nästan så att det hade kunnat bli så många fler böcker eller en serie, vilket det ju också blivit, men CB knyter ändå samman det så det inte blir helt fragmentariskt.

Ingela Karlsson

2014-06-08

En av de bästa böcker jag läst. Läs den!

Malin Sundman

2014-05-08

En vacker historia, lättläst och svår att lägga ifrån sig. Förstår varför den blivit en klassiker. Stark fyra.

Camilla Nilsson

2014-02-07

Underbart, vackert språk både i original och i översättning. En roman med många djup och ingångar som är intressant att analysera från alla tänkbara håll. Det som ger mig en besk eftersmak bara är att den imperialistiska/koloniala blicken på Bertha har fått stå och fortsätter att stå oemotsagd till stor del ännu. Olika läsare fokuserar på olika delar, vilket jag förstår, men det går ändå inte att ignorera en så central del av narrativet och bokens underliggande moral. Rekommenderar Spivaks text "Three women's texts..." som kritiserar just detta i romanen och som är en nödvändig motvikt. Ändock är det en sann klassiker som jag tycker att alla borde läsa!

rojo Z

2013-09-16

En väldigt fin berättelse.

Maddes Bokblogg

2013-09-02

Fantastisk! Vill inte att den ska ta slut!

Jelena Vasiljev

2013-05-09

I liked it!

Maria Blomkvist

2013-03-10

En underbar och spännande berättelse samtidigt som den är en viktig historisk milstolpe för starka och komplexa kvinnliga karaktärer.

Ida Björkman

2012-10-23

Min absoluta favorit!!

Emelie -

2012-10-11

Fantastisk!

Malin Lundh

2012-07-25

Wow vilken underbar bok. Fullkomlig älskar den. Hur har jag kunnat missa denna?

Samuel Malm

2012-06-11

Helt enkelt en bra klassiker, men inte en bok jag skulle läsa om. Är riktigt bra skriven, och helt klart en bok att ögna igenom. Tar hellre fram en oläst Jane Austen, än en Brontë, enbart personligt tycke.

Sara Sandquist

2012-04-30

Jag vet inte om det var översättningen, men jag blev en aning besviken. Jag hade så stora förväntningar på denna bok och det är klart att den är bra - men inte lika som jag trott.

Fantastiskt språk i denna nyöversätning.

Charlotte Malm

2012-03-22

Det är uppfriskande att läsa en bok som utspelar sig i mitten av 1800 och som också är skriven då. Jag har läst en uppsjö av historiska romaner av nutida författare och de känns ibland inte helt trovärdiga. Boken är helt klart tänkvärd och det är lätt att leva sig in i Janes värld utifrån hennes erfarenheter. Nu känns det som jag ska fortsätta i samma anda med systerns verk.

Amanda S

2012-03-12

Bästa boken jag har läst.

Liv Danjoux

2012-03-04

Boken börjar när Jane är en flicka på ungefär tio år och bor på Gateshead. Hon är föräldralös, avskydd av sin morbrors fru och barn, som hon bor hos (morbrorn är död sedan några år tillbaka) och ständigt trakesserad av sin fyra år äldre kusin, John Reed. Han slår henne ofta, och när hon får stryk bara för att hon inte vill lämna ifrån sig boken hon läste för tillfället. Rasande attackerar hon honom och förs då till röda kammaren, en rum där morbrorn dog och som de flesta är allmänt rädda för. Efter att ha känt den döde morbrorns närvaro ( Hon tror det i alla fall) så svimmar hon och då bestämmer morbrorns fru, mrs Reed, att hon ska skickas till Lowood, en internatskola som drivs av den hårde pastorn mr Brocklehurst. Där är det dålig mat, smutsigt tvättvatten och en massa andra problem. Där träffar Jane den fyra år äldre Helen Burns, som tycker om alla lärare trots att en hel del av de behandlar henne som någonting som hunden har släpat in. Hon tror 100 % på gud och anser att lärarna behandlar henne korrekt, vilket Jane inte alls håller med om. Trots det så dröjer det inte länge förrän flickorna blir vänner. Men efter ett tag så får Helen lungsot och ska snart dö, så hennes sista natt som hon lever så kommer Jane till henne och somnar bredvid henne; dagen efter så hittas hon sovande bredvid den döda Helen.

Åren går, och Jane blir arton år. Hon är numera lärare på Lowood, men lönen är dålig och hon vill gärna tjäna lite mer och se sig om i världen. Hon annonserar och får svar; hon ska börja arbeta som guvernant åt en liten flicka på Thornfield Hall. Hon reser dit och det börjar väl ganska okej, men en kväll när hon är ute och går så får hon se en häst med ryttare som halkar på den hala isen på vägen. Hon hjälper honom upp och sedan så försvinner han. Det visar sig att Mr Rochester, som han heter, är ägaren till Thornfield Hall. Han är ganska vresig och sur av sig, och Jane är inte jätteförtjust i honom från början. Men sedan så börjar hon bli det.
På Lowood så finns det en dörr som hon absolut inte får röra. Det är ganska konstigt, men hon tänker inte så mycket på dörren utan mer på att undervisa Adèle, den lilla franska tjejen som älskar att pladdra på non stop om sina 'cadeaux' ( presenter). Men det händer ändå underliga saker på Thornfield Hall, som att någon tänder eld på förhängena i Mr Rochesters säng ( Jane räddar honom som tur är) och när en typ som heter John Mason kommer på besök, något som Mr Rochester inte tycks gilla, så råkar Mason illa ut och åker därifrån. Och snart så dröjer det inte länge förrän det visar sig att Mr Rochester, utklädd till en romersk spåkvinna, friar till henne. Allt går helt perfekt, förutom att den där konstiga varelsen eller vad det nu var skär sönder Janes brudslöja, åtminstonde fram till bröllopet, när allt går åt skogen...

Jag älskar den här boken. Jag, som aldrig har varit särkilt intresserad varken av Alexandre Dumas eller Charles Dickens som mamma försökte tvinga på mig, fick en rejäl överraskning . För det första så är Charlotte Brontë väldigt modern, inte alls vad man kan vänta sig av en författare som levde för ungefär ett och ett halvt sekel sen. Hon är väldigt feministisk också faktiskt, t ex att det är Jane som hjälper Mr Rochester upp när han har trillat. Helt omvända roller, det brukar väl vara mannen som hjälper kvinnan? Och jag älskar beskrivningen av Lowood, trots att det är så hemskt där. Helt klart en stor favorit, jag rekommenderar den sjukt starkt!

Liv Danjoux

2012-02-28

Den är så himla BRA :D

Merith Bäck Malila

2012-02-10

Boken överraskade mig - jag kunde inte sluta läsa. Intelligent dialog, känslostarkt språk, fascinerande karaktärer och i en översättning som gör att den känns anmärkningsvärt modern. 2012 kämpar vi fortfarande med konventioner och att förmå leva våra liv och inte efter andras förväntningar på oss. Jag kommer att läsa den igen. Rekommenderar den varmt.

Pernilla Lindholm

2012-02-09

Det finns inte så mycket mer att säga än att jag älskar den här romanen. Det var inte längesedan jag läste den sist, men var bara tvungen att läsa den igen...

Mats T

2012-02-05

Denna bok var en gripande liten kärleks historia.
Jag gillade det jag läste..

Anna Lindström

2012-01-18

Underbar historia och fantastiskt berättad! Jag har (faktiskt!) lyckats avhålla mig från att se någon enda dramatisering/film innan jag nu läst den första gången (= jag hade inte en aning om vad som skulle hända! Kände bara till namnet Mr Rochester...) vilket gjorde hela upplevelsen ännu mer fantastisk. Kan inte annat än skratta och skutta runt :) Jane Eyre är min nya "idol" - vilken tjej :) Blev helt uppslukad och levde mig med i historien och nu känns det nästan lite sorgset och tomt att boken är slut. Väldigt bra översatt av Gun-Britt Sundström.

Linda Åslund

2011-11-10

Förstår att den var nyskapande när den skrevs år 1846 (nästan 20 år före t ex Unga kvinnor av L M Alcott). Gillar att den skiljer på konventioner (vad som är brukligt enligt den allmänna uppfattningen) och moral (vad som är rätt enligt den allmänna uppfattningen). Och att Jane, alltigenom boken, har rätt till sin egen moraluppfattning. ...yey för det!

Kamali 

2011-10-11

Sjukt tråkig. Jane är en torrboll som tar skit och har mindervärdeskomplex.

2011-09-13

Jag bara älskade denna bok den var såå bra.
Den är helt klart värd sin 5a =)

Stephanie G

2011-04-17

En av dessa böcker man ska ha läst. Har väldigt svårt för personen Jane. Jag har så svårt att se något tilltalande i henne. Bokens starka fördelar är miljöbeskrivningarna.

Bissous .

2011-04-11

Jag trodde jag skulle älska den här boken, men jag står inte ut med Jane Eyre! En så fruktansvärt osympatisk människa som bryr sig alldeles för mycket om vad folk tycker! Dock är Mr Rochester ganska rolig, så han räddar upp betyget till en tvåa i alla fall. Men nej, jag föredrar utan tvekan Austens språk framför Brontës.

Elisabeth J

2011-02-20

En romantisk berättelse om en stark kvinna i 1800-talets England som vågar gå sin egen väg och möter en mängd olika hinder men möter dem med båda rädsla och mod. En klassiker som bör läsas :)

Maria Johnson

2011-02-15

kurslitteratur

En bok kanske inte kan bli bättre än så här. I alla fall inte minnet av läsupplevelsen som 14-åring.

Anonym Bokälskare

2010-12-21

Läste den för första gången i 15-års åldern och sedan dess har jag varit fast. Boken är så mycket mer än den kärleksroman jag förväntade mig. Här finns en ensamhet och utsatthet som berör men också ett porträtt av en stark kvinna som går sin egen väg.

Thomas Karolin

2010-11-09

Som en del andra här skrivit tyckte jag den här var överraskande bra. Jane är överraskande modern, det är ändå en figur sprungen ur 1800-talet. Man anar en god psykolog hos författaren, sånt gillar jag. Läste den på engelska, vilket gjorde att läsningen drog ut på tiden. Men det var värt det, tror den skulle tappa mycket i översättning (måste dock sägas att genom nästan hela boken så används uttrycket "ejaculated" när någon utropar någonting. Och de utropar en hel del. Känns väl som det uttrycket i rätt hög grad har en ganska annorlunda betydelse numer?). Handlingen har en del oväntade vändningar, men jag tycker ibland den blir för långdragen. Stör mig litegrann på en del sammanträffanden som blir alltför fantastiska. Men totalt sett en bra bok, välförtjänt klassiker.

Elias Chougui

2010-07-26

Älskade boken! En briljant berättelse om en kvinna som säger vad hon tycker trotts tiden. Ett fullgjutet mästerverk

2010-07-25

Ärligt talat föredrar jag Jane Austen.

Sina J. Saouk

2010-06-24

Wow, måste jag säga! Jane Eyre både fascinerar och inspirerar, och jag har förvånats över hennes mod till att våga säga precis vad hon tycker och stå för det.
När jag började läsa boken trodde jag att jag inte skulle gilla den alls, men jag fastnade för den, och den har väckt olika känslor hos mig - ilska, förvåning, sorg, glädje..
Definitivt en av de bästa böcker jag har läst.

Emma Johansson

2010-05-31

En av de bästa böcker jag läst vilket jag inte trodde när jag motvilligt började läsa den för att göra svenska-läraren glad...

Nils Thor

2010-05-26

Mycket bra, fängslande. Fick äntligen veta ursprunget till uttrycket ?the mad woman in the attic?.

Margareta Ekelund

2010-05-08

Ett mästerverk - den har allt, inklusive humor. Föredrar absolut Brontesystrarna framförJane Austen som trots sin briljans ? eller kanske just på grund av den - är för torr. Här sjunger det i blodet!

Yvonne Kron

2010-04-04

jättebra bok

Sofia Åkerberg

2010-03-06

Kanske mest känd som en odödlig kärlekshistoria men som sådan måste jag säga att jag föredrar Wurthering Heights -- mer vildvuxen och livskraftig. Jane Eyre är liksom den mer ordentliga kusinen från landet, inte nödvändigtvis tråkig men lite tillknäppt.

Dessutom blir man lite less på Janes besatthet av Mr Rochester, beskrivningarna av St John Rivers tecknar för min del ett betydligt intressantare porträtt, sannolikt för att de inte är färgade av skolflicksförälskelsen.

Förälskelse förvandlar dock inte Jane helt och fullt till ett våp. Möjligen kan man tycka att hon är väldigt snabb med att förlåta Mr Rochester för hans inte så lilla snedsteg men generellt sett är hon en stark karaktär. Hon tackar nej till inte mindre än två erbjudanden som åtminstone på ytan borde kunna te sig ganska lockande samtidigt som hon inte heller är någon överhelig typ. Hon deklarerar starkt i motsats till Helen Burns att hon inte kan nöja sig med enbart andliga belöningar i livet efter detta.

Janes karaktär ska dessutom kontrasteras mot de två viktigaste männen som bägge är totala egomonster om än på olika vis. Bortsett från Janes kusiner är faktiskt de flesta kvinnliga karaktärer positiva medan de flesta manliga (som är närvarande i boken vill säga) är rätt negativa.

Ingen fullträff, men helt klart njutbar.

Klas Skogström

2010-03-05

En mycket bra,spännande och underbar roman. Handlingen är fascinerande och svår att släppa. Romanen är lite tungsint.
Man får följa Jane Eyre i unga år och i hennes kamp för självständighet, jämlikhet och frihet.Vidare får man följa hennes positiva utveckling och mognad.Hon är mån om sin personliga integritet.Man får också följa henne som fosterbarn, på uppfostringsanstalt, som guvernant och sedan som tilltänkt hustru.
Den är bara värd en svag femma på grund av det ibland tillkrånglade språket och en bristfällig notapparat.

Julia Nilsson

2010-02-08

Omöjlig att inte älska...

Engelska Väninnan

2010-02-02

Den bästa boken någonsin skriven av en kvinna om en kvinna? Förvånantsvärt njutbar än idag. Det är ett måste för alla litteraturintresserade att ha läst denna engelska klassiker som ständigt refereras till.

Magdalena Johansson

2010-02-01

Jag brukar gilla denna typ av böcker, men Jane Eyre har jag jättesvårt för. Troligtvis beror det på att jag aldrig direkt tycker om karaktärerna och det enligt min mening är förödande när det gäller att läsa en bok.

selin baltali

2009-12-27

Den här boken är en av mina favoriter, jag kan läsa den om och om igen. Underbara karaktärer och en underbar kärlekshistoria.

Emma Andersson

2009-12-26

Underbar 1800-talsberättelse med romantik och målande miljöer som fängslar en. Skriven av en kvinna rebellisk för sin tid med en hel del förtäckta budskap att fundera över.

Margot Leonore

2009-11-07

Hm alltså den upplagan jag läste kom inte från LL-förlaget, vet inte vad dom menar med lättläst version. Hur som helst fantastisk bok i översättning av Gun-Britt Sundström.

Karin Huss

2009-09-02

det var visserligen säkert 20 år sedan men jag tror jag skulle sätta en 5:a om jag läste om den

Emma Nordenström

2009-08-10

Väldigt gripande och överlag bra bok. Språket är en fröjd för sinnet. Däremot tyckte jag att vissa partier var ofattbart sega och lite väl utdragna, därav min trea. Men kan man bortse från dessa delar av boken så får man en väldigt angenäm läsupplevelse.

Förbaskat bra och gripande bok! Kommer att läsas igen!

Frida Niss

2009-06-20

Ibland så stör jag mig lite på den tidens värderingar i vissa frågor, men för att vara från just den tiden är boken ändå tidslös i vissa konflikter. Man kan relatera till huvudpersonens veliga inre och beundra henne för att hon står emot vissa påtryckningar ändå. Man blir hoppfull och glad av den.

Sandra Åkesson

2009-06-18

På det hela en bra bok, men jag hade nog gillat den ännu mer om jag inte hade haft massor förväntningar på den. Det blir liksom massor förväntningar på klassiker och då blir man alltid lite besviken på boken. Men trots det så tyckte jag boken var bra, riktigt bra faktiskt.

Amelie Adrielsson

2009-06-17

Å vad jag älskar denna bok!

Johanna P

2009-06-17

Tar lång tid att komma in i, men sen är den definitivt en otrolig läsupplevelse

Jane Carlsson

2009-06-16

En av mina favoritböcker. Beskriver ett riktigt liv inte en förskönad variant av det.

marre marre

2009-05-19

Jag hade räknat denna som en kärleksroman och dumförklarat den. Men jag måste säga att det är en liten läsupplevelse att läsa Jane Eyre.

Miljöbeskrivningarna är så fantasieggande. Visst handlar romanen om kärlek men det är inte bara detta rosa skimrande romantiska daltandet som man annars förknippar med kärleksromaner.

Det är ett liv vi får följa, från i fattigdom utstött flicka till en självständig ung kvinna med många djupa lockande tankar.

Romaner har även en spänning och när man invaggats i falsk säkerhet att det går väl för huvudpersonen så händer något som rycker med dig som läser.

beskrivningarna av miljöer, personer, och känslor kan vara lite väl långa och överdetaljerad dock.